Magyarország államformája köztársaság. Tanultunk róla az iskolában is annak idején. De tudjuk-e, hogy valójában mit takar ez a fogalom? Az emberiség képes az ókori ideák szerint létezni a XXI. században, ha erre eddig képtelennek mutatkozott a történelem során?

Megannyi kérdés, de vajon kapunk-e rá valaha is választ!? Talán, ha válaszokat nem is, de leckét igen. Miénk a feladat, hogy megtanuljunk valamit végre az elmúlt idők történelemkönyvéből. Ezt a házi feladatot pedig tökéletesen megkaphatjuk, Szálinger Balázs Köztársaság című drámájából 2 felvonásban, a Zsámbéki  Színházi Bázison

Szálinger Balázs Köztársaság című színdarabja valós történelmi eseményből indul ki: a fiatal, Julius Caesar szenátorsága idején, a római történelmet meghatározó politikai pályafutása előtt, kalózok fogságába esik.  Míg a váltságdíjért menesztett szolga összeszedi és visszatér az igen szép summával és nem utolsó sorban, komoly katonai háttérrel, Caesar 40 napot tölt a kalóz szigeten.

A kalózok vezére hamar felismeri vezetői képességeit; rendkívüli intellektusát, éles világlátását, kíméletlen emberismeretét. Zseniális terv fogan meg benne és mindent elkövet, hogy meggyőzze Caesart: maradjon velük, s legyen az utódja.

Itt nem csupán kalózhajók és pár tucat ember feletti hatalom utódlásáról van szó. Egy egész újszülött birodalom fennmaradása a tét. A kalózok nem hordaként, hanem fiatal államként kívánnak létezni, mely államnak szilárd rendszere, ideológiája, struktúrája van. A jövője pedig, az utánpótlás, az eljövendő nemzedék, akik elszórtan szunnyadnak megannyi város “keltetőiben”, ideológiai képzésben részesülten. Csak fel kell majd ébreszteni őket. Ezt a szerepet szánja az ifjú Caesarnak.

A premiert augusztus 19-én tartották a zsámbéki rakétabázison. A darabot Horváth Illés rendezte. Egészen máshogy szerette volna interpretálni a közönség felé, mint azt a kőszínházak adta lehetőségek diktálják. Pályafutása során mindig a kihívások izgatták és mi lehetne nagyobb megmérettetés, mint Szálinger drámáját extrém körülmények közzé tenni és fiatal (szinte pályakezdő) színészeket választani a darab interpretálására.

A „kísérlet” nagyszerűen sikerült!  A hangár benépesült és átalakult egy kalózbirodalom központjává. A díszlet, a világítás és a zene tökéletes összhangban állt a színdarab mondanivalójával.

A művészek egyszerre voltak a darab szereplői és a díszletet mozgató munkások és ez egyáltalán nem volt zavaró, sőt érdekes kiegészítő mozzanata volt az egyes színek változásában. Az időnként megszólaló és a színeket átkötő zenék is rendkívül igényesen lettek alárendelve a drámai cselekmény fokozásához. 

A rendezés és dramaturgia (Sediánszky Nóra) egymásra építkező, kiváló egységbe rendezte az előadás összes apró részletét. Egy kompakt, jól szerkesztett és lépésről-lépésre profi módon felépített előadást kaptunk. Kicsit olyan volt, mint amikor az ember belép egy kívülről romosnak ható étterembe, de a francia gasztronómia gyönyöreibe merülhet nyakig, mihelyst az első jelenet végére ér.

Minden elismerést megérdemel a színészi játék is. Minden szereplő egymást erősíti és egyre magasabb szintre emeli a feszültséget. Ilyenkor illene külön is kiemelni egy-egy alakítást, de én ezt most nem szeretném. Méghozzá azért sem, mert minden szereplő tudása legjavát adta. Egyetlen hamis felhang sem volt érzékelhető a két órás előadás alatt. Az ember lánya valóban megjárta a Kalóz-sziget minden pokoli bugyrát és eseményeit. Az egyik pillanatban nevetve, a másikban szörnyülködve a színpadon eluralkodó emberi fondorlaton és kegyetlenkedésen. A darab persze nem nélkülözi a Szálingeri intellektuális és néha talán frivol humort, amely szerves részt képez a drámai feszültség enyhítésében, de mégis kontrasztot alkot a mondanivaló mélysége és az előre látható tragikus történések között.

Az Egók harcát, a bosszú gyönyörén és gyilkos indulatán keresztül láthatjuk saját életünk és korunk kizökkent világát, ahogy a VÉG felé tántorog és önmagát taszítja pusztulásba.

Máskor meg elrémülve hasonlíthatjuk a szereplők által megformált személyeket, a saját életünkben létező emberekkel, eseményekkel, társadalmi helyzetekkel, vagyis jelen korunkkal. Ijesztő látni, hogy mily keveset változott a világ Caesar óta. A hatalmi vágy, főleg, ha pénzzel és rendkívüli intelligenciával párosul, világrengető történésekhez vezet.

Mennyi vért ontottak már az ideák zászlaja alatt, a forradalmak és Köztársaságok égisze nevében. Hitler, Sztálin, Franco, vagy ha a napjaink sötét seregeit nézzük, mind nagy álmot dédelgettek és mind elbuktak. Mert zsarnokok voltak, vannak és lesznek! Ahogy ideák is a tökéletes társadalomról: a valódi Köztársaságról.

Elgondolkodtató „rémtörténet” a múltról, jelenről és a jövőről. Ajánlom megtekintésre és elmélkedésre bocsátom, igazán érdemes rá ez az előadás.

Kiemelt fotó: Barakonyi Szabolcs; Index.hu

SZEREPOSZTÁS

Hariszteász, 55 éves görög kalózvezér, római polgár: GÁSPÁR TIBOR
Gaius, 25 éves római patrícius, szenátor: TAKÁCS GÉZA
Arianész, 40 éves görög kalóztiszt: PÁL ANDRÁS
Dadus, 60 éves szicíliai asszony, Sophia dadája: NAGY MARI
Miró, 33 éves hispán kalóz, szakács: ÁGOSTON PÉTER
Marcus, 34 éves kalóz, őr: GÉMES ANTOS
Sophia, 17 éves kamasz, Hariszteász lánya: HORGAS RÁHEL
Cirrus, 33 éves perzsa szabados Gaius mellett, Gaius barátja: MÉSZÁROS ANDRÁS
Délea, 24 éves süket kézilány, valószínűleg perzsa: LOVAS EMÍLIA
Rendező: HORVÁTH ILLÉS
Tér: CSEH RENÁTÓ
Jelmeztervező: GÁLVÖLGYI ANETTMIOVÁC MÁRTON
Dramaturg: SEDIÁNSZKY NÓRA
Fotó: KOLESZÁR ADÉL
Smink: IPACS SZILVI
Maszk: IPACS SZILVI
Fény: KEHI RICHÁRD
Hang: KEREKES ANDRÁS
Kiállítás kurátor: LENDVAI LINDA
Produkciós vezető: KRÉKITS PÉTER
A rendező munkatársa: KARDOS TÜNDE

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.