Okostelefon, táblagép, okostelevízió: ha mindenre mást használunk az agyunk helyett, az előbb-utóbb megbosszulja magát. Kérdés: „Mikor lett ennyire bonyolult a világ?” Válasz: „Amikor egyszerűbbé akartuk tenni.”

A lány…

Stieg Larsson, svéd író nem gondolta volna, hogy Millennium-trilógiájának angol fordítói márkanevet teremtenek. Az eredeti címeket (A férfiak, akik gyűlölik a nőket; A lány, aki a tűzzel játszik; A légvár, amit felrobbantottak) angolszász nyelvterületen – gondolom, üzleti megfontolásból – mind The Girl-kezdetű címkékkel látták el (…with the Dragon Tattoo; …who Played with Fire; …who Kicked the Hornets’ Nest). Pár évvel később aztán megszületett egy másik regény: A lány a vonaton (The Girl on the Train), tavaly a belőle készült film is mozikba került. És most itt van egy új dráma, illetve az előadás, amely ugyanezt a fordulatot használja: Girl in the Machine, azaz Lány a gépben. Talán, Shakespeare Cymbeline-je sem a legtalálóbb a drámában történtekhez, valahogy mégsem tudok elszakadni a gondolattól, hogy az Edinburgh-i Science Festival keretében bemutatott színpadi mű címe is csupán egy jó marketing-fogás.

A sztori viszonylag egyszerű: a lányt, aki  harmincas éveiben járó ügyvédnő, előléptetik, munkája több stresszel jár majd. Ezért férje, aki szintén harmincas, és ápolóként dolgozik egy kórházban, meglepi egy ajándékkal,amit egy haldokló már nem tudott átvenni a kiszállító-fiútól. A gép, a Fekete Doboz, interakcióba lép az agyhullámokkal, és segíti ellazulni  használóját.

Rosalind Sydney Polly Image Mihaela Bodlovic

A gép…

Az idő múlásával aztán a gép és fejlesztői elszabadulnak, ugyanis a kulcsfontosságú kérdés – „Akarsz-e örökké élni? Igen vagy nem?” – feltevése után, megerősítő válasz esetén, a a gép a használó agyának tartalmát letölti/feltölti egy valamiféle központi memóriába. Járulékos veszteség, hogy ezáltal a használó meghal.

A nő, Polly, valahogy összefüggésbe hozza a világszerte bekövetkező haláleseteket a Fekete Dobozzal. Éjt nappallá téve ezt kutatja, ezáltal munkáját nem végzi rendesen, elbocsájtják, depresszióba esik. Kétségbeesésében a Fekete Dobozhoz fordul, igennel válaszol a kérdésre, és férje karjai között meghal.

Mindenképp figyelemfelkeltő történet, hogy napjaink egyre nagyobb iramba kapcsoló digitalizációja végül hova vezet majd? Meddig bámulhatjuk következmények nélkül a különböző méretű képernyőket?

A probléma, az én személyes problémám csak az, hogy a történet túl gyors, túl hiányos, és túl rövid. Pedig, esküszöm, imádom a hiányos szerkezetű történeteket. Ez az ars poeticám; ha magam rendezek, pontosan ezt csinálom, hogy gondolkodásra, a hiányzó részekkel való kiegészítésre késztessem a nézőket. De a miértek, és a rájuk adott válaszok nem hiányozhatnak az előadásból.

Polly egyszer csak, több hónap használat után összetöri a gépet,látszólag minden ok nélkül. Hirtelen veszélyesnek tartja, mert a szomszéd halála rossz sejtéseket ébreszt fel benne. De ez színpadi időben kábé fél perc, nincs az a színésznő, aki a teljes imádatból teljes gyűlöletbe hitelesen át tudna menni, és a néző is csak kapkodja a fejét. Sajnálatomra ez realista színház, még ha a – nem túl távoli – jövőben játszódik is. Ezért érzem túl rövidnek is: az érzelmek változásának megvan a maga ideje, ezt nem lehet csak úgy egyszerűen átugrani.

Michael Dylan Owen Image Mihaela Bodlovic

Benn…

Szívesen elidőznék egy-egy részletben, felfognám mondatok jelentőségét, amiket imádok, de előadás után, az ajándékba kapott szövegkönyvből kell visszanéznem, hogy pontosan mi is hangzott el:

„ […] Olyan, mint amikor a díler is ingyen adja az első grammot – még a betegek és a haldoklók is egy piac, egy végtelen piac.”
[…]
A valóság az egy csók. A valóság az a hátba vájódó körmök. A valóság az a megharapott ajak. A valóság az… A valóság… A valóság van… Valóság létezik… (Angolul ez sokkal frappánsabb a ’létezni’ ige első szám harmadik személyben való használata miatt – ’reality is’)
[…]
Nem tudom, hogyan kell lenni.”

És még idézhetnék, mert valóban hallunk megfontolandó mondatokat.

Mert, sajnos – a másik mániám – a képek megint elmaradnak. Akár rádiójáték is lehetne, amit mi sem érzékeltett jobban, mint, hogy beült a nézőtérre egy gyengénlátó hölgy vakvezető kutyájával együtt, és pontosan ugyanúgy élvezte az előadást, mint a többiek. Ismét csak szó, szó, szó… Pedig a díszlet elképesztő és ígéretes. A nézők egy hatalmas konténer két oldalán ülnek; ez nyílik ki és teszi láthatóvá a házaspár lakását. A padlót Vasarely/Escher ihlette linóleum fedi, a bejárati/kijárati ajtó falát egy hatalmas erdei látkép takarja (szimbólumok, ugye), négy párnázott lóca alakul át mindenféle bútorrá, a mennyezeti lámpák pedig a mérnöki találékonyság mintapéldányai: egy zsinór meghúzásával a gömb két egymásba olvadó félgömbbé alakul.

Zseniális a világítás: szerettem, ahogy a nem változó térből változó teret csináltak; ahogy „festették” a teret különböző színű lámpákkal; ahogy „kivágtak egy-egy szeletet” a térből. Imádtam a zenét is, beleértve a hangeffektusokat is; talán a technikus néha nem várta meg a végszót, de a színészek ezt is jól oldották meg.

Mert a színészi játék, színpadi létezés, hitelesség kiváló volt. És ez egyben a rendező dicsérete is.

Értékelés: 3.5/5

Lány a gépben (Girl in the Machine)

Traverse Theatre, Edinburgh, 2017. április 5.

További előadások:

Traverse Theatre, az Edinburgh-i Science Festival keretében, 2017. április 22-éig mindennap, 19.30-tól (vasárnapok és hétfők kivételével)
április 12-én, 15-én és 22-én 14.30-tól is

Szereplők:

POLLY – Rosalind Sydney

OWEN – Michael Dylan

HANG – Victoria Liddelle

 

Rendező: Orla O’Loughlin

Író: Stef Smith

Díszlet – és jelmeztervező: Neil Warmington

Light Design: Sergey Jakovsky

Zeneszerző, zenei rendező: Kim Moore

Mozgásrendezés/koreográfia: White & Givan

Rendezőasszisztens: Nikki Kalkman

Fotók: Mihaela Bodlovic

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.