Formanek Csaba és Pusztai Luca előadásáról Karinthy Frigyes örökbecsű idézete jutott eszembe: „Férfi és nő hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar – a férfi a nőt, a nő a férfit.” A Senki se mer egyedül élni a két nem közötti kapcsolat bravúrosan változatos eszköztárral történő megjelenítése.

Az előadás kezdésére várva Kovács Kati Most kéne abbahagyni című slágerét halljuk a Patyolat próbaüzem hangszóróiból. Remek előhang Formanekék produkciójához, amelynek akármelyik pontján megszólalhatna ez a dal. A Senki se mer… szereplőinek kapcsolata bármelyik pillanatban véget érhetne a köztük lévő félreértések és nézeteltérések sorozata miatt, mégis boldogság látni, hogy ez a fentiek ellenére nem történik meg. Az előadást végtelenül életszagú, okosan hullámzó dramaturgia jellemzi: mindkét szereplő részéről folyamatos a hangulati ingadozás, melynek része az egyszer fent, egyszer lent, és a se veled, se nélküled életérzés is. Ami pedig ezt a folyamatos ingadozást izgalmassá, helyenként pedig végtelenül szórakoztatóvá teszi, az a rendkívül változatos játékstílus.

Fa 6083

Színház és filmszerűség

Mindkét szereplőnek van például monológjelenete, amely mindkettejük esetében összehúzott függöny előtt történik, és amelyben mindketten a jelen nem lévő másik félről beszélnek, a pozitív jelzők kellemesen abszurd túlzásaiba esve. Különösen emlékezetes Pusztai Luca monológja, amikor a férjet híres függönyhúzóként mutatja be, és hosszasan, egymással alliteráló pozitív jelzők halmazával dícséri munkája nagyszerűségét. Ehhez képest valamivel később, amikor már mindkét fél a színen van, elhangzik egy pár olyan megjegyzés is, amelyeket bejátszott közönségnevetés kísér, ezzel pár pillanatra eszünkbe juttatva a sitcom műfaját.

És ha már tévés műfajokról esik szó: ha az előadás egyik legkiemelkedőbb részét videóra vennék, akár önálló, álomszép videoklipként is megállná a helyét.

Pedig az apropóját mindössze az a színháztechnikailag fontos feladat adja, hogy ki kell nyitni a többrétegű, egyébként kartonra festett hátteret. Ennek az addig látott része egy bérház belseje, ablakokkal, a kinyitás után pedig egy külső tér tárul elénk, a távolban egy nagyobb épülettel, amely akár a Pusztai Luca monológjában korábban többször említett pályaudvar is lehet. Formanekék ezt a háttértechnikai feladatot is az előadás részévé teszik: a szerepükből kiindulva, lassú, egymásra végig odafigyelő koreográfiával, zenére nyitják ki a díszletet. Mindeközben pedig szerepeik szerint is – ahogy mondani szokás – telik az a rohadt idő.

Improvizáció

A közjáték után a férfi és a nő arról beszélnek, hogy már ők maguk sem tudják, mióta vannak együtt. Megszokott, rutinossá váló hétköznapokat látunk, amelyeknek erőteljesebb megszakítása egy újabb színháztípust hoz be a képbe: az improvizációs színházat. A nő vendégeket hív a lakásba, akik a közönség soraiból kerülnek ki. Különösebb elvárás nincs feléjük, az előadás érezhetően figyel arra, hogy ne akarja erőszakosan bevonni őket a játékba. Kisebb rögtönzésekre adódik alkalom, mind a színészek, mind a közönségből kikerülő vendégek részéről (az április 11-i előadáson a vendégek éltek is ezzel a lehetőséggel). A lényeg itt, a jelenlétük kapcsán kialakult konfliktuson alapul, amelynek következményeként végül, a férfi ordítva, dühöngve küldi ki őket a lakásból.

Fa 6102

Tervek

Az előadás dramaturgiai mozgatórugói a tervek, amelyek olykor – főleg a férfi esetében – tárgyszerű jelzést is kapnak, telefirkált papírhalmok formájában. Mondhatjuk, hogy a nő el van nyomva a férfi folyamatos tervezgetési igényei miatt, azonban rögtön tegyük is hozzá, hogy neki is hasonló szükségletei vannak. A Senki se mer…-t az ötletelések közti dinamika mozgatja, amely lendületnek valahogy mégis sikerül harmonikus képben zárulnia: itt a férfi és a nő már ketten együtt tervezgetnek a papír fölé hajolva, egymást közben szorosan átölelve. Mintha csak a cím egészülne ki ezzel az utolsó jelenettel, oly módon, hogy senki se mer egyedül élni, de nem is biztos, hogy érdemes. Ez pedig jó érzés.

Szereplők és díszlet: Pusztai Luca és Formanek Csaba

Fény: Lakatos Dániel

Fotó: Fekete Attila

Írta és rendezte: Formanek Csaba

Senki se mer egyedül élni – esendő tervek 1 felvonásban, Patyolat Próbaüzem, 2017. 04 10.

További előadások: május 4-5. 20 óra

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.