Kafka rémmeséjének abszurditását Josef K-ról Philip Glass zenéje húzza alá. A pert úgy reklámozták mint dráma, paranoia és abszurd humor csodás elegye. Ismét egy nagyot mondó reklám, vagy van benne valami?

Volt időszak, amikor hetente jártam operába. A legutolsó, amit láttam mégiscsak az (eredeti) Pintér–Darvas által fémjelzett Parasztopera volt. Az egyetlen, amiben „játszottam”, a Le balcon a MüPá-ban. Modern zene (Eötvös Péter; librettó: Eötvös Péter, Francoise Morvan és André Markovitz), hamísítatlan Alföldi Róbert-rendezés. Mondjuk, máig nem értem, miért kellett nekem egy szál szuszpenzorban a nézőktől elfelé négykézláb „menetelni” a színpadon, de a színész – pontosabb a „táncos” jelen esetben –, amíg fiatal és bohém, sok hülyeséget megcsinál, ha megkérik rá.

A per, a 2014-es londoni bemutatót követően – a mű megírásának századik évfordulóján – a Skót Opera 2017-es, értelemszerűen skót premierje. Két nagyágyú találkozása azonban nem értelemszerűen vezet mestermű születéséhez. Philip Glass neve leginkább az Einstein a tengerparton révén lehet ismerős, ő írta Bob Wilson egyik ikonikus rendezéséhez a zenét. Kafkával nem az első találkozása, A fegyencgyarmaton is bemutatásra került már, 2010-ben (librettó: Rudolph Wurlitzer). Christopher Hampton pedig az Oscar-díjjal jutalmazott Veszedelmes viszonyok (1988) „Legjobb adaptált forgatókönyv” kapcsán írta be magát a filmtörténelembe (a filmet mindenkinek ajánlom; Uma Thurman meztelen, Keanu Reeves piszkosul fiatal, Michelle Pfeiffer gyönyörű, John Malkovich és Glenn Close pedig zseniális, mint mindig).

Per
Fotó: Pálffy L. Péter

Repetitív dallamok

Azt hiszem, ilyenkor kell meghatódni és hasra- vagy hanyatt esni. De újévi fogadalmaim között az sem szerepelt, hogy ezentúl politikailag korrekt leszek. A zene nem rossz; sőt a kezdés kifejezetten ígéretes, ahogy a cselesztán (cseleszta – zongorához hasonló hangszer – a szerk.) felcsendülnek az első szólamok: repetitív dallam, egyszersmind fülbemászó. Csakhogy ez aztán nem fejlődik semerre. Megboldogult zongorista-tanonc koromban játszottam Beethoven-variációkat. Na, azok variációk voltak. A perben is hallhatóak próbálkozások erre, de ezek – és nemcsak nekem – próbálkozások maradnak. Mindazonáltal teljes mértékben értem a koncepciót, hiszen Josef K mókuskerékből való kitörési kísérleteinek sikertelenségéről van szó. Egy néző fogalmazott tűpontosan az előadás után: az operának a zenéről kellene szólnia, nem igaz? Miért, ez zene volt, pontosan olyan, amit elalváshoz teszel be a CD-lejátszódba – jött a replika a beszélgetőtárstól. Ennyire drasztikus azonban nem lennék; csak a változatosságot hiányoltam, illetve a duetteket, a terctetteket, a kvartetteket, netán a kórusokat. Hiába, hogy Glass úgy írta a zenét, hogy pontosan kijöjjön szótagszámra, hangsúlyra, miegyébre; ha nincs benne egyszer sem legalább két szereplő, aki harmóniában – vagy diszharmóniában – énekel egyszerre, nekem az csak egyszerű zenés történetmesélés marad. Persze, az is előfordulhat, hogy ezért Hampton a „bűnös”, mert állítólag a zenével „meg lett várva” a librettó. Amellyel szemben szintén erős fenntartásim vannak. Mert semmivel nem több, mint a regény összesűrítve két órába. Modern költészet ide, vagy oda, de – nekem – egy operához kell egy rím, egy ritmus, legalább belső – egyikhez vagy másikhoz; kell, hogy az előadás után valamit tudjak dúdolni hazafelé a buszon, metrón, villamoson.

Az előadás erőssége a fényrendezés

Egy erőssége azonban van az előadásnak és ez a rendezés. Pontosabban: a világítás, de remélem, ez szorosan összefügg. Michael McCarthy 2015-ben, ezért a produkcióért, megkapta a Wales Arts Rewards „Legjobb rendező” díját. Azt kell mondanom, jogosan. Szerepösszevonásokkal a tizenkilenc karaktert nyolc operaénekes alakítja, és nagyzenekar helyett mindössze tizenkét zenész játszik (Jaj, hol van már az az idő, amikor Beethoven Fidelio-ját vittem színpadra… Azóta is hálás köszönet a szadeszes városvezetésnek, akik a hétmilliós költségvetésre megszavaztak kétszázezret; amikor pedig nem akartam elfogadni, akkor az volt a reakció, hogy vagy ennyi, vagy soha többé nem kapok támogatást semmire. Így lett a kamarazenekaros, négy főszereplős, és ugyanennyi kórust felvonultató előadásból egyszemélyes kendő-bábos produkció. Azok a boldog, szép napok…). Ez egy valódi rendezői bravúr, annak ellenére, hogy éles választóvonal húzódik a „régi” iskola és a „feltörekvő nemzedék” énekesei között. Az „újak” simán kenterbe verik a „régieket”, nem véletlenül nyertek el hárman is „Feltörekvő művész” díjat: Emma Kerr (Grubachné és a bírósági teremszolga szerepében), Hazel McBain (Leni és Bürstner kisasszony szerepében), valamint Elgan Llyr Thomas (Titorelli, a festő, Flogger és a diák szerepében) zseniálisat alakít. Nemcsak énekelnek, hanem színészként is jelen vannak, ezzel jelentősen növelve a produkció színvonalát.

Nicholas Lester As Josef K And Paul Carey Jones As The Priest In The Trial. Scottish Opera 2017. Credit James Glossop. 2 E1487116544517

Josef K. megformálása

A londoni bemutatóhoz képest még egy szereplőváltoztatás történt – a feljebb említett fiatalokon kívül –, mégpedig Nicholas Lester személyében, aki a perbe fogott Josef K.-t kelti életre; inkább kevesebb, mint több sikerrel. Az az érzésem, hogy sokkal nagyobb potenciál van az ő hangjában, mint amit A per kihasznál, talán ez egy picit frusztrálja, és ettől válik hiteltelenné számomra a megjelenített karakter. A gesztusai, reakciói színpadiasak, eltúlzottak; még akkor is, ha egy ezerháromszázötven nézőt befogadó színházban kellett helytállnia.

Visszatérve a fényekre: nagyon kevés a teljes megvilágítás, minden inkább éles körvonalakkal behatárolt, mértani pontosságú, és mértani pontossággal beállított részfényekben történik, ezzel különösen jól kiemelve a kafkai világ kegyetlenségét, megváltoztathatatlanságát (világítástervező: Ace McCarron). A díszlet is egyszerű, de funkcionális. Rések, ajtók, ablakok veszik körül Josef K. ágyát, asztalát. A könyvtárszoba egy adott pillanatban kínzókamrává, a becipelt ócska matrac pedig a szajha kéjbarlangjává alakul át (díszlettervező: Simon Banham). Mindkét, látványért felelős úriember a világ színpadait megjárt, többszörösen díjazott művész, és talán mindkettő walesi.

Nagyon szerettem a papos/kapuőrös jelenetet: ott a zene is picit megváltozott, a világítás is, de különösen a szavak égtek be:

A bíróság semmit sem akar tőled. Befogad, ha jössz, és elbocsát, ha távozol.

Ezek után bekövetkezik az elkerülhetetlen vég; a tér kitágul, Josef K. élettere beszűkül; olyannyira, hogy nem marad más választása, mint meghalni

akár egy kutya!

Nicholas Lester As Josef K With Emma Kerr As Washerwoman In The Trial. Scottish Opera 2017. Credit James Glossop.

Hiába, no, van olyan, hogy hasztalan fújja össze a szemetet a szél. Hazafelé inkább Natasha Alexandra In Your Face című albumát dugom a fülembe. Mert azt legalább tudom dúdolni. Olyan jó érzés beleüvölteni az üres utcák csöndjébe, hogy „He was right, she was wrong / but that made a strong / bond”. Esetleg azt, hogy „I’ll lie to your boys / if it makes so difference / and me out of choice”, vagy, hogy “I’ll go if you don’t / no, nothing so close”. De leginkább, hogy „You made me wanna be confused / choose to loose myself / you made me wanna spin around / never touching ground / to refuel / I don’t wanna loose”… Sá-lá-lá-lá…

És az értékelés, mert elengedhetetlen: 3/5.

Fotók: James Glossop

Creative Team:

ConductorDerek Clark

DirectorMichael McCarthy

LightingAce McCarron

DesignerSimon Banham

Cast:

Josef K – Nicholas Lester

Guard 1/Block – Daniel Norman

Guard 2/Usher/Clerk of Court/Priest – Paul Carey Jones

Inspector/Uncle – Michael Druiett

Frau Grubach/Washerwoman – Emma Kerr*
*The Robertson Trust Scholarship Scottish Opera Emerging Artist

Fräulein Bürstner/Leni – Hazel McBain*
*The John Mather Charitable Trust Scottish Opera Emerging Artist

Magistrate/Assistant/Lawyer Huld – Gwion Thomas

Titorelli/Flogger/Student – Elgan Llyr Thomas*
*Scottish Opera Emerging Artist

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.