Ki ne szeretne a tengerparton ücsörögni?

0
4
Advertisment

Két év sem telt el a Belau megalakulása óta, de úgy berobbantak a srácok a zeneiparba, hogy csak kapkodjuk a fejünket. Több mint 33 országban játszották az Island Of Promise gigaslágerüket, kiadták az első nagylemezüket, és a 2017-es év is jól kezdődött: az év legjobb hazai elektronikus albuma kategóriában elnyerték a Fonogram-díjat. Kedves Péterrel beszélgettünk többek között a már említett daluk körüli népszerűségről, díjakról, új albumról és a mediterrán feelingről.

ContextUs: Végigpörgettem a biográfiátokat, és azt tapasztaltam, hogy alig másfél év alatt annyit értetek el – díjak, elismerések és már az első nagylemez kiadása –, amit kevesen Magyarországon. Mit csináltatok másképp, mint más, akiknek nem sikerült eljutniuk idáig, ilyen rövid idő alatt?

A legfontosabb, hogy rengeteget dolgoztunk, szerintünk ez a siker kulcsa. Fontos, hogy törekszünk arra, hogy minden téren a lehető legjobbat készítsük, gondolok itt a zenén túl például a borítókra, klipekre vagy akár a promócióra. Mindent magunknak csinálunk, így nem kell külsős személyektől várni a csodát, tudjuk, hogy csak rajtunk múlik. (mosolyog)

ContextUs: Ha már nagylemez… Mint írtam, relatíve hamar összehoztátok a The Odyssey-t. Ez azt jelenti, hogy volt egy flow és kijött belőletek, vagy a dalok jóval a Belau megalakulása előtt a tarsolyotokban voltak?

Van olyan dal a lemezen, aminek az alapváza már 4-5 éve megvolt, de olyan is, ami az albummegjelenés előtti hetekben született. A fesztiválszezon után kezdtünk el komolyabban foglalkozni a The Odyssey-vel, ami nagyon intenzív 2-3 hónap volt.

ContextUs: A kezdetek idején, 2015-ben még egyszemélyes projektként figyelhettük a Belau-t, ám most már négytagúvá bővült. Hogyan kerültetek kapcsolatba egymással, miért éppen ők?

Már az elején egyértelmű volt, hogy egy zenekart szeretnék a Belau köré. Buzás Krisztián az egyik legjobb barátom 10 éves korom óta, az ő csatlakozása abszolút kézenfekvő volt. Kiss Benji úgy jött a képbe, hogy készített egy remixet az Island of Promise-ra, Szécsi Böbe pedig első közös dalunk után csatlakozott.

ContextUs: Egy interjúdban már említetted, hogy: „Egyezik a gondolkodásmódunk.” Ezt fejtsd ki, kérlek!

Az egyik legnehezebb dolog egy zenekarnál megtalálni a megfelelő tagokat, akik jófejek, egy cél vezet titeket, jól érzitek magatokat együtt, és dolgoztok is a sikerért. Az emberi oldala sokkal fontosabb szerintem, mint hogy ki, hogyan tud zenélni. Ezen felül a Belau által közvetített értékeket, mondanivalót is hitelesen képviselik. (mosolyog)

ContextUs: Visszatérve a négytagú formáció kérdésköréhez… A Facebook-oldalatok szerint négyen alkotjátok a zenekarrt, viszont úgy tudom, az énekes dalokhoz különböző vendégeket hívsz meg – általában tudod, melyik dalhoz passzolna leginkább egy-egy karakter. Erről eszembe jut Trentemoller dán DJ felfogása, hiszen ő is hasonlóképp áll ehhez: mielőtt megszületne a dal, már tudja, kit kér fel. Sőt, egy interjúban azt mondta, hogy az énekes(nő) hangjára írja meg a dalt, majd utána kéri fel.

Igen, általában sejtjük, hogy ahhoz a fajta dalhoz kinek a hangja passzolna. Nagy szerencsénk van, hogy olyan remek énekesekkel írhattunk új dalokat, mint Szécsi Böbe, Dallos Bogi, Myra Monoka, Herrer Sára, Antonia Vai vagy Hegyi Dóri. A jövőben határon túli kollaborációk is elképzelhetőek lesznek.

ContextUs: A downtempo műfaji besorolást aggattátok magatokra. Az említett kategóriának egyik sajátossága, hogy énekhangot ritkán lehet felfedezni. Azonban a Belau gyakran operál a vokállal.

Igen, szerintem még mindig ránk lehet aggatni ezt a besorolást, annak ellenére, hogy bekerült a repertoárba 1-2 (magunkhoz képest) tempósabb szám is. (mosolyog) Az első lemezünkön szerettük volna, ha az instrumentális és vokálos dalok egyensúlyban lennének, igyekeztük ezt a fele-fele arányt tartani. Fontos számomra, hogy legyenek olyan trekkek, amikben nincs ének, szöveg, mert szerintem azokkal is nagyon jól ki lehet fejezni egy hangulatot, egy történetet vagy érzelmeket.

ContextUs: Az Island of promise című dalotokkal robbantatok be a köztudatba: az Index 2015 legjobb számai közé sorolta, a Deezer Magyarország szerkesztőinek éves kedvencei közé válogatta, a Telenor és a Pepsi reklám- és kampányzenévé választotta, sőt az első magyar Klipszemlén  videó különdíjas is lett. Nem féltek, hogy az Island of Promise a hirtelen jött siker és népszerűség miatt egyfajta billoggá válik?

Nem félünk, a dalok sem úgy születnek, hogy: „na, akkor írjunk egy slágert!” Egyáltalán nem görcsölünk rá erre. Szerintem az Island of Promise azért robbant ekkorát, mert hirtelen a semmiből tűnt fel egy ismeretlen formáció, valami minőségivel, gondolok itt akár a klipre.

ContextUs: Damokos Attila és Nagy Marcell feleltek a videós anyagért. A sikerek láttán velük hosszú távra terveztek?

Abszolút. Attilát is gyerekkorunk óta ismerjük, régi álmom volt, hogy ők készítsenek klipet egy dalomhoz. Szerintem már nem is kell olyan sokat várni, hogy újra együtt ügyködjünk. Remélem, már idén összejön.

ContextUs: Magyarországon nem, de 33 másik országban játszotta a Pepsi azt a reklám- és kampányfilmet, amiben az Island Of Promise szolgáltatja a zenét. Akarva-akaratlanul is elgondolkodik az ember: vajon az említett cég szerint nem pörögne itthon is a videó?

Erre nem tudom a helyes választ, mindenesetre nagyon örültünk ennek a lehetőségnek, szerintem nincs kizárva, hogy nyáron még itthon is pörögni fog.

ContextUs: Ugyan más dal által, de rácáfoltatok arra a konteóra, hogy nem lenne népszerű itthon a Belau. Tavaly év végén, november 16-án megjelent a debütlemezetek, a The Odyssey, aminek köszönhetően 2017 is sikerrel indult: az év legjobb hazai elektronikus albuma vagy hangfelvétele kategóriában bezsebeltétek a Fonogram-díjat.  Hat instrumentális és hat énekes dal szerepel a lemezen. Mi az indíttatása ennek az egyensúlynak?

A vokálos dalok szerepe, hogy befogadhatóbbá tegyék a zenénket az emberek számára, illetve az üzenet szöveg formájában is átmenjen, főleg, ha ilyen jó énekesekkel alkothatunk. Az instrumentális számok kapcsán pedig a lényeg, hogy a közvetíteni kívánt hangulatot pusztán hangszerekkel ragadják meg.

ContextUs: Korai megkérdeznem, mi a helyzet az új albummal?

Lassan elkezdjük az előmunkálatokat, szerencsére rengeteg ötlet van, és körvonalazódik a koncepció, hangszerelés is. Ha minden jól megy, ősszel kiadjuk az első dalt róla.

ContextUs: Szinte mindenhol azt nyilatkozod, amikor a Belau hangzásvilága kapcsán érdeklődnek, hogy: „Tengerpart, utazás, elvágyódás megzenésítve.” Miért vonzódsz ennyire a mediterrán feelinghez?

Az első lemez koncepciója valóban ennek a hangulatnak a megragadása volt, amely a következő daloknál változik majd, igyekszünk más térségekhez is elkalauzolni a hallgatóságot. Szerintem a fent említett trió minden ember számára fontos, hiszen ki ne szeretné bejárni a világot, ki ne szeretne olykor a tengerparton ücsörögni, ki ne szeretne kiszakadni a rohanó hétköznapokból? (mosolyog)

Címlapfotó: A Belau hivatalos Facebook-oldala

Ad
MEGOSZTÁS
Előző cikkJégtörő: roma/nem-roma kulturális nap
Következő cikkStephen King elmondta, melyik horrorja vált valóra Trump elnökségével
B. Zetas Péter 1990-ben született Debrecenben. A Debreceni Egyetem magyar szakán végzett magyar nyelv és irodalom szakon. A LÉK irodalmi kör és a József Attila Kör, valamint a DETEP (Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Program) tagja. Verseit publikálta többek közt az Irodalmi Szemle, a Műút, a Tiszatáj, a Palócföld, a Zempléni Múzsa, a Vörös Postakocsi és a Várad. 2013-ban a Várad verspályázatán megosztott első helyezést ért el, 2014-ben pedig a Debreceni Egyetem Határnyitás című verspályázatán a harmadik helyezésért járó díjat vehette át. 2015-ben Nemzet Fiatal Tehetségeiért ösztöndíjban részesült újságírás és költészet kategóriában. A ContextUs alapító-főszerkesztője, a Rombusz Műhely egyik alapító tagja. Jelenleg Londonban él.