Néhány embernek a boszorkányság nem jelent mást, mint a hegyes kalapot és a háztartásban használatos seprű befogását halloweeni kosztüm gyanánt. De léteznek olyan outsidereknek, mint mi is, akik az irodalomban,filmekben és a zenékben egyaránt rátaláltak erre a fajta varázslatra.

Hirdetés

Az olyan nyugati stílusokban, mint a folkban  vagy a rockban például gyakran kötötték össze a boszorkányságot különböző történelmi eseményekkel és személyekkel, mint a salemi hármas boszorkányok (Rob Zombie: American Witch, Marilyn Manson: Cupid Carries a Gun), vagy Aleistes Crowley bűvész (David Bowie: Quicksand, Iron Maiden: Moonchild). Voltak azonban olyan zenészek is, akik egy adott generáció érzéseit próbálták meg dalba foglalni a földöntúli jelenségek iránt, mint a Jethro Tull frontemberének, Ian Andersonnak letagadhatatlan LSD használata a The Witch’s Promise megírása közben.

Sok férfi előadó a boszorkányokat a női szexualitás megszemélyesítőjeként használták, mint Carlos Santana a Black Magis Womanban (amit egyébként először Fleetwood Mac játszott fel), vagy Cliff Richard és a Devil Woman. A nők ezzel szemben inkább spirituális oldalról fogták meg a boszorkányság mivoltát, gondoljunk csak Kate Bushra (Waking The Witch), vagy Marianne Farithfullra (Witches’ Song).

Napjainkban inkább az ezotéria és a boszorkányság esztétikuma az, ami foglalkoztat olyan elektronikus előadókat, mint a detroiti Jimmy Edgar, vagy a Nightwave Glasgowból, aki a 2013-as megjelenését Magic Carpetnek keresztelte, mert olyan sample-öket használ, amiket a régebbi aladdinos filmekből és a Prince of Persia-játékokból ismerhetünk.

Alább összegyűjtöttük a kedvenc ilyen témájú dalainkat, amik felvelenítenek alakokat, történeteket és érzéseket annak érdekében, hogy emléket állítsanak ennek korszakokon átívelő inspirációs forrásnak: a boszorkányságnak.

Yoko Ono – Yes, I’m a witch (1974)

A zenészként, előadóművészként és béke aktivistaként is ismert Yoko Ono 1974-ben írta ezt a dalt egy ‘elveszett hétvégén’, mikor éppen szünetet tartottak John Lennonnal. Szövegével nem csak, hogy megalkotta a tökéletes lelombozott himnuszt, de a feminista manifesztáció egyik legértékállóbb művét is megírta. A dalt 2007-ben a The Brother Brothers álmodta újra egy remixalbumán, ugyanezzel a névvel.

Fleewtood Mac – Rhiannon (1975)

Steve Nick korai előadásában ez a dal nem véletlenül vált nagy kedvenccé. Ez a walesi boszorkányokat idéző dal mindig hatásos felvezetővel indul. A szöveg 10 perc alatt készült el, miután Nick elolvasott egy könyvet, amiben egy nő uralma alá von egy másik nőt. Később tudta csak meg, hogy a könyvbéli karakter egy olyan istennő után kapta a nevét, aki gyakran képzi középkori walesi mondák központi szereplőjét: ő volt Mabinogion.

Ozzy Osbourne – Mr. Crowley (1980)

A Black Sabbath frontemberének első szólóalbumán, a Blizzard of Ozzon jelenik meg a gótikus szintetizátorok áltatl Mr. Crowley, aki Aleister Crowley brit okkultistának állít emléket, mintha ő lenne Ozzy gonosz mása. A világ leggonoszabb embere címet Crowley azzal érdemelte ki, hogy elkötelezte magát a fekete mágia, az ópium és a szex felé. 1945-ös halálát követően kultikus figura lett olyan zenészek között, mint a The Beatles tagjai, David Bowie, vagy Jimmy Page, a Led Zeppelin gitárosa.

David Bowie – Magic Dance (1986)

“Slap that baby make him free,”, valószínűleg ez a legbénább szöveg valaha, de David Bowie dala, amit sokan Jim Henson 1986-os sötét fantasy filmjéből, a Labyrinthből ismernek, igazából egy kultikussá vált film, ami a felnőtté válásról szól egy olyan lány szájából, aki a családi felelősségek felvállalásával küzd. Habár a filmhez írt dalok mindegyik Bowie mesterművének mondható, a Magic Dance nevetséges rapjeivel és a gospelre hajazó kórusrésszel valószínűleg a legviccesebb dal a varázslatról, ami csak létezik.

Princess Nokia – Brujas (2017)

Habár maga a zene inkább egy dzsungelbe repít minket, szövege és videója egyhangúan ünnepli a bronxi rapper, Princess Nokia afro és latin örökségét. Utalásokat találunk benne a karibi eredetű Santeríara, és a Nyugat-Afrikából származó Yoruba vallásokra, amik azért jöttek létre, hogy az afrikai diaszpóra részeként született nők erejét, hatalmát ünnepelje.