Ha egy diák szeret suliba járni, az csak megkönnyíti a helyzetét, de egyáltalán nem jelenti azt, hogy jobban is fog tanulni.

Mitől lesz valaki jó tanuló?

A magyar oktatási rendszer ezer sebből vérzik. Komoly probléma egyes iskolákban az iskolai erőszak és a kortárs zaklatás, a bullying, miközben a digitális oktatás során tovább nőtt a szakadék a hátrányos helyzetű gyerekek és a szerencsésebb társaik esélyei között. Régóta ismert tény, hogy a magyar diákok tudása az OECD országok átlaga alatt van. De mi olvasható még ki a PISA-tesztekből?

Pisa Kutatas Jotanulok Motivacio
Pisa-Kutatás A Tanulók / Fotó: Jeffrey Smith/Flickr

Alapvetően úgy tudjuk, kitartással lehet kitűnni és sikereket elérni. Ugyanakkor bőven tudunk ellenpéldákat is sorolni, amikor a lelkesedés nem szükséges velejárója a sikernek. Azt hinnénk, hogy azok a tanulók, akik jó eredményeket érnek el az iskolában, kifejezetten szeretnek iskolába járni, és ez a hozzáállás alapozza meg tanulmányi sikereiket. De Jihyun Lee, az ausztráliai New South Wales Egyetem docense szerint ez nem így van: legújabb kutatása szerint nincs semmiféle összefüggés az iskolai osztályzatok és a tanuló hozzáállása között, írja a Big Think.

Világsztárok, akik nem fejezeték be az iskolát, mégis sikeresek

Ha keményen dolgozol és a legjobbat hozod ki magadból, igazán sikeres lehetsz. Az alábbi ismert emberek rá a bizonyíték. A kitartásukkal és tehetségükkel nagyon sikeresek lettek, annak ellenére, hogy nem fejezték be az iskolai tanulmányaikat. Viszont hangsúlyozzuk, hogy a cikkünkkel nem arra akarunk bátorítani senkit, hogy holnap bedobja a törölközőt!

A kutató a háromévente készülő tesztjéről itthon is jól ismert PISA, azaz a nemzetközi tanulói teljesítménymérés program adatbázisából dolgozott, amelyben az OECD-országok 15 éves tanulóinak teljesítményét mérik fel három területen (alkalmazott matematika, alkalmazott természettudományok és szövegértés). A sajtó nálunk is rendre drámai hangon számol be az egyre csökkenő-stagnáló PISA-teszt eredményekről. Az a tény kevésbé ismert, hogy egy személyes kérdőív is a felméréshez tartozik. A kérdőív azt vizsgálja, hogy az érintettek hogyan értékelik, mit gondolnak iskoláztatásukról: hozzáállásukról, tanulási szokásaikról. Ezen adatok segítségével meghatározhatók az iskolai teljesítményt leginkább befolyásoló tényezők.

https://www.instagram.com/p/B5nhwRaJ5zS/

Lee 72 ország tanulóinak adatait vizsgálta a 2015-ös felmérés adatbázisából. Az adatbázisban négy kategóriába sorolták válaszaik alapján a tanulókat:

  • az iskola nem igazán készít fel a felnőtt életre
  • iskolába járni időpazarlás
  • az iskola segít abban, hogy magabiztos döntéseket hozzak
  • olyanokat tanulok az iskolában, ami majd hasznos lesz a munkám során

Ha nem szeretnek iskolába járni, akkor vajon mi motiválja a tanulókat?

A kutató azt vette észre, hogy nincs kapcsolat a diákok teszteredménye és az iskoláról alkotott véleményük között. Ugyanerre a megállapításra jutott, amikor a korábbi évek (2003, 2009 és 2012) adatbázisát vizsgálta. Mindössze matematikában a tanulók 2%-ánál volt kimutatható összefüggés a tanulók eredménye és az iskolához való hozzáállásuk között.

Ez azt jelenti, hogy a legtöbb országban az iskolában jól teljesítő gyerekek nem tartják sokra az oktatásukat.

Ugyanígy, a rosszabbul teljesítő diákok nem tartják szükségszerűen rossznak az iskolát.

Amikre nem lettünk megtanítva tizenkét év alatt – Az első vizsgaidőszakom tapasztalatai

Kezdjük azzal, hogy az oktatási rendszerben nem egy és nem kettő megoldatlan probléma keseríti meg a tanulók, valamint tanítók dolgát! Túl terjedelmes a tananyag, túl sok az elméleti tantárgy, nincs idő a gyakorlatias és interaktív órákra, kurzusokra, és tele tömik az órarendünket haszontalan foglalkozásokkal. Ezekre a nehézségekre évek óta nem született megoldás.

„A PISA-eredmények alapján az derült ki, hogy az számít, az egyes tanulók hogyan vélekednek saját erősségeikről és gyengeségeikről. Az olyan pszichológiai tényezők, mint az önbizalom, a szorongás és a tanulás szeretete önmagukban 15-25%-ban megmagyarázzák egy-egy tanuló sikerességét. Az adatbázis vizsgálata alapján elmondható, hogy a tanulók problémamegoldási képességükbe vetett hite sokkal fontosabb, mint az, hogyan értékelik oktatásukat” – vonta le a következtetést Lee, aki szerint ez komoly probléma.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A tanulók iskolához való hozzáállása számos kérdést vet fel. Ha a diákok nem ismerik fel az oktatás előnyeit, ha úgy vélik, hogy az iskola nem felelt meg az elvárásaiknak, és úgy látják, hogy iskolán kívül kapják meg a szükséges tudásanyagot, valószínű, hogy ez meghatározza, hogy mit gondolnak majd a hivatalos intézményekről később az életben. És tényleg sok ember pesszimista az intézmények szerepével kapcsolatosan. Pedig a hivatalos intézmények alakítják a lakosság életét[/perfectpullquote]

– mondta a kutató, aki szerint fontos, hogy minél jobb megítélés alá essenek az állami intézmények.

Kutatás szerint úgy imádjuk a filmes gonoszokat, mint magunkat

Carl Jung szerint irritálónak találjuk, ha olyan emberekhez kerülünk közel, akik hasonló negatív tulajdonságokkal rendelkeznek, mint mi. Mivel ezek a személyek “tükröt mutatnak” nekünk, így nyilvánvalóvá válik számunkra, hogy mi az, amin nekünk is ideje lenne változtatni. Egy új kutatás, amit a Northwestern University intézmény kutatói, Rebecca J. Krause és Derek D.

A professzor szerint a döntéshozókban sokkal jobban tudatosítani kell, milyen meghatározó ereje van a diákok hozzáállására és hiedelmeire az iskolai élményeknek.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni az oktatásban a gyakorlati csoportfoglalkozásoknak, amik sokkal hasznosíthatóbb, gyakorlatias tudást adnak az iskolán kívüli életben. A társadalom számra elengedhetetlen, hogy a tanulók felismerjék a jelen és a jövőjük közötti kapcsolatot[/perfectpullquote]

– figyelmeztetett Lee.

Egy egészen kiváló podcast-interjú készült a legutóbbi, azaz a 2018-as PISA-eredmények hazai publikálása kapcsán, amelyet itt hallgathattok meg.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.