A Lengyel Design ABC-je: Modern világ a gótikus boltívek alatt

A Lengyel Design ABC-je: Modern világ a gótikus boltívek alatt

Autók, asztalok, székek, étkészlet, gyerekjátékok… Tárgyak, amik nap mint nap körülvesznek minket, mégsem gondolunk rájuk életünket meghatározó tényezőként. Márpedig azok, hiszen egész életünkben azért dolgozunk, hogy birtokolhassuk őket. A Lengyel Intézet, az Instytut Adama Mickiewicza és a Budapesti Történeti Múzeum most Lengyelország mindennapi tárgyait gyűjtötte össze az 1950-es évektől napjainkig.

A lengyel szuverenitás évfordulójának alkalmából került megrendezésre A Lengyel Design ABC-je című kiállítás. 100 tárgy, az elmúlt ötven év lengyel design termékei, és 100 illusztráció, 25 kortárs lengyel képzőművésztől.

A Történeti Múzeumba megérkezve, hosszú folyosókon keresztül haladok a Gótikus Terem felé, ahol az ideiglenes kiállítást berendezték. Bár tudom, jó helyen járok, mégis ösztönösen elbizonytalanodom útközben; sötét, szűk folyósok és középkori maradványok, nem éppen az a letisztult és semleges kiállítótér, amihez a 20. századi és a kortárs design kapcsán hozzászoktunk. Ahogy belépek a kiállítási térbe, az érzés fokozódik. Az első benyomás hatásos és izgalmas. A gótikus boltívek és a gazdagon díszített cserépkályha kontrasztja a tiszta, geometrikus formákra épülő, fából és műanyagból készült installációhoz képest.

/ Fotó: Lengyel Intézet hivatalos Facebook-oldala

Elkezdek körbesétálni a labirintus-szerűen elrendezett dobozok között. Tetszik a dobozrendszer kialakítása, mert a bemutatott korszak gondolkodásához hűen praktikus és egyszerű. Izgalmas összképet mutat, ugyanakkor nem vonja el a figyelmet a kiállított tárgyakról.

Nem csak látni, tapintani

Ami azonnal feltűnik, a tárgyak fizikai közelsége. A labirintus-szerű kialakítás miatt szó szerint körbejárjuk a tárgyakat, amiknek nagy része még üveglappal sincs elválasztva tőlünk. Az általános kísértés a kiállítási tárgyak megérintésére itt erőteljesebb.

Szeretnék beleülni Roman Modzelewski székébe és szeretném végigsimítani Rajmund Teofil Hałas állítható magasságú könyvespolcát.

Egyszerre élvezetes és kínzó ez a közelség. Múzeumi körülmények között ritkán kerülünk ilyen közel a kiállítási darabokhoz.

/ Fotó: Lengyel Intézet hivatalos Facebook-oldala

A kiállított tárgyak méltóak az esemény beharangozásához: változatos darabok a bútoroktól kezdve, a műszaki cikkeken át, a játékokig – minden látható. Nem csak kézzelfogható tárgyak, de például logók vagy könyvborítók tervei is.

Egyes kiállított tárgyak helyén csak a róluk készült fotók szerepelnek. Az világos, hogy egy repülőgép nem fér be a terembe, tehát az egyetlen lehetőség a képi megjelenítés. Itt azonban több olyan fotóval találkozhatunk, amelyek esetében az ábrázolt tárggyal kapcsolatban nem merül fel méretbeli probléma, például egy játékbábu vagy egy számítógép. Bár a kiállítást szervezőknek valószínűleg jó oka volt rá, hogy ezt a megoldást válasszák, mégis zavarónak találom. Csalódást okozott, hogy a 100 tárgy valójában nem 100 tárgy, hanem tárgy helyett sok esetben nehezen kivehető, kisméretű, fekete-fehér fénykép. Igaz, a fénykép is tárgy. Azonban egyben reprodukció is, valami eredetinek a lenyomata. Ezen a kiállításon én nem lenyomatokra számítottam – amit például az interneten könnyen elérhetek –, hanem eredeti tárgyakra.

A kevesebb néha több

Minden kiállított darabhoz tartozik egy illusztráció, amiket 25 kortárs lengyel képzőművész készített. Számomra több ponton is problémások ezek a munkák. A képi világot sok esetben gyerekesnek, és a tárgyi világ esztétikájához képest túl soknak, túl harsánynak éreztem. Több esetben kihasználatlanok maradnak az illusztrálás adta lehetőségek.

A legnagyobb problémát mégis abban látom, hogy a fotók esetében minden egyes fényképnél, emellett sok tárgy esetében is, az illusztrációk elnyomják a kiállítási darabokat. Az elrendezés is sok esetben a képeknek kedvez. A dobozos rendszer kétszintes, és sok tárgy a földszintre került, míg a hozzátartozó illusztráció szemmagasságba. Tehát ahhoz, hogy a tárgyat vagy fényképet közelebbről megvizsgáljuk, hajolgatni, guggolni kell.

/ Fotó: Lengyel Intézet hivatalos Facebook-oldala

A beharangozó szöveg nyomatékosan említi a grafikusokat és képeik jelentőségét, mégis a kiállítás elsősorban a lengyel design tárgyi világáról szól. Véleményem szerint ehhez a kortárs illusztrációk nem adnak hozzá, sőt – és valójában ez a gond – helyenként elvesznek belőle.

Ezen negatívumok ellenére, azt gondolom, érdemes megnézni a kiállítást, a tárgyak változatossága és közelsége nagyon izgalmas, csakúgy, mint a tér és az installáció viszonya.

A kiállítás október 15-ig tekinthető meg a Budapesti Történeti Múzeum Gótikus Termében.

Kezdőlap > Uncategorized > A Lengyel Design ABC-je: Modern világ a gótikus boltívek alatt

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból