Mi történik, ha egy félmeztelen testépítőnek az a feladata, hogy téged terrorizáljon, neked meg az, hogy mindezt a jelenléteddel legitimáld egy múzeum fényes ebédlőjében? És ha a takarító felporszívózza az egyik kiállítást? Mit engedhet meg magának a felső tízezerhez tartozó, fehér férfi a munkahelyén kívül? Ruben Östlund A négyzet című, Aranypálma-díjas filmje pimaszul teszi fel ezeket a kérdéseket egy szórakoztató, ugyanakkor mélységgel bíró, két és félórás produkcióban.

Művészfilm határán

A négyzet főszereplője egy múzeumi kurátor, a PR-ért felelős Christian (Claes Bang), akinek pénztárcáját és telefonját egy utcai műbalhé során ellopják. Innen kezdődik minden probléma. Vagyis csak egy, amiből nagyjából az egyetlen összefüggő történetszál bontakozik ki, mondhatni a film szerkezeti gerince, amelyhez a többi szál inkább csak mellérendeléssel kapcsolódik, nem logikailag/tartalmilag.

Ez teszi lehetővé, hogy ne vontatott művészfilmként, mint az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről, hanem egy könnyebben fogyasztható alkotásként fogadjuk be A négyzetet.

Az átlagosnál hosszabbnak számító, majdnem két és fél órás játékidő végigülése egyáltalán nem megterhelő a profi dramaturgia miatt: pont akkor jön be egy új elem, vagy tér vissza egy korábbi, amikor a figyelem lankadni kezd. Az első negyven percben Christiant mint közszereplő láthatjuk, majd egy hirtelen átvezetéssel – elvált – családapaként tűnik fel a vásznon (ekkor konstatálhattuk az egyáltalán nem meglepő tényt: egy ízig-vérig midlife crisisben szenvedő értelmiségivel van dolgunk).

Ugyanilyen fordulat, amikor a magánéletről újra a közéletre vált A négyzet: a film nevét viselő kiállítás reklámozásért felelős cég egy vírusvideóval robbant a YouTube-on. Szó szerint. A rövid videó a reklámpszichológia figyelemfelkeltő elveit követi: egy hajléktalan, szőke, svéd kislány robban fel egy négyzetben, amit persze országos felháborodás fogad.

18456862 8448329D97E61571D8D4C38F39688F02 Wm
/ Fotó: Cirko Film

A film egyik nagy előnye a vontatottságtól mentesség. A másik, hogy nem is akar túl könnyen fogyasztható lenni. Habár egyszerű felismerni a sokrétű társadalmi problémákat (csonkacsalád, bevándorlás, fehér felsőbbrendűség), azok nem didaktikusan, hanem nyitott kérdésekként vannak ábrázolva.

Ellenben azt sem lehet negatívumként felhozni, hogy A négyzet „csak” egy társadalmi problémákra reflektáló alkotás.

A felszín alatt tér és ember, művészeti tárgy és a befogadó viszonyáról is ugyanúgy szó van.

Bent és kint

A film elején Anne, az amerikai újságírónő (Elisabeth Moss, aki remekül alakítja az elég creepy szőke nőt) egyik nehezen érthető interjúkérdésére Christian a kontextualizációt fejtegeti; a műalkotás azon voltát, hogy a befogadó egy körülhatárolt térben (múzeumban) fogad el műalkotásnak egy teljesen hétköznapi tárgyat, például egy piszoárt, amelyet amúgy nem kezelne kitüntetett figyelemmel.

A négyzet ezt a duchamp-i gondolatot viszi tovább, és feszíti pattanásig a konvenciók kritikáját. Leghatásosabban a performansz-jelenet példázza azt, hogy mit és meddig fogadhatunk el művészetnek.

A múzeumban a vacsorára invitált közönség közé egy majmot imitáló színészt engednek, akinek az a dolga, hogy kiszagolja a félelmet. Azonban a performansz nem ér véget, amikor kéne; a színész nem tud kiszállni a tömeget elnyomó szerepéből, a közönség pedig szintén nem érzékeli, mikor kell a műélvezést a fenyegetettség elleni védekezésre cserélni – hogy hol húzódik a határ a művészetet legitimáló térben. Egyedül Julian, a múzeumban kiállító kortárs művész, akit a Drótból ismert Dominic West alakít, eszmél időben, és menekül el, mielőtt bántódása esne.

/ Fotó: Cirko Film

Az nem derül ki a későbbiekben, hogy mi is volt valójában a tragikusan végződő performansz. Semmiféle reflexió nem történik a filmben erre a jelenetre, mintha az összefüggő cselekményszálon kívül esne: a néző képtelen elhelyezni a történet logikájában a majmot imitáló színész esetét, pedig A négyzet poszterein ez kerül a figyelem középpontjába.

Na, és most hogy viszonyuljak ehhez?

Julianhoz kötődik a film másik szintén nagy feszültséggel teli jelenete: egy pódiumbeszélgetés során a művész válaszait egy tourette-szindrómában szenvedő férfi szakítja meg. A közönség és maga Julian nem tudja, hogy miként reagáljon a trágárságokra, amelyek elhangzása megbontja a beszélgetésben kijelölt befogadói szerepeket. Nyilván joga van megjelenni még egy kényszeres betegségben szenvedő embernek is a kulturális eseményeken, de a kultúraélvezés szabályai már nem tudnak mit kezdeni azzal, ha valaki így sérti meg a konvenciókat. A négyzet rámutat arra, hogy a minket körülvevő társadalmi valóság közös megállapodásokon keresztül létezik, amelyek határainak feszegetésével nagyon bizonytalan helyzetben találjuk magunkat.

A négyzet – Feliratos előzetes (16)

A négyzet – Bemutató dátuma: 2017. október A Lavina rendezőjének új filmje a 2017-es cannes-i filmfesztiválon Arany Pálmát nyert. A sikeres múzeumigazgató, C…

A film a múzeum terében művészetként legitimált tárgyak értékére is rákérdez, amikor azokat úgymond „visszakontextualizálja” a hétköznapok világába. Ilyen, amikor Christiannak Anne a széképítmény előtt tesz fel kellemetlen kérdéseket a szexuális életéről. A kiállítás elveszti eredeti célját: kitüntetett szerepéből háttérré fokozódik le a befogadó (filmnéző) perspektívájában, mivel azon lesz a jelenet hangsúlya, hogy Christian nem beszélhet az Anne-nal történt éjszakáról a teremőr miatt, aki a kínos részletek fültanújává válik.

A kiállított tárgyakhoz való hozzáállás szintén megváltozik abban a jelenetben, amikor Christian egyik beosztottja közli, hogy a takarító felporszívozta az ironikus „You have nothing” installáció egyik földdarabokból épített kastélyát. Itt nem a látogató, hanem a látogató élményéért felelős múzeumi alkalmazottak felől közelíti meg a film a problémát, akik a kultúraközvetítési folyamatban az alkotó és a befogadó kapcsolatáért felelősek. A takarító viszont túllép (véletlenül) a rá kiszabott feladaton: destrukciójával aktív formálója lesz a kiállításnak. Ugyanezt teszi Christian is, aki úgy rendelkezik, hogy a porzsák tartalmából fotók alapján rekonstruálják a „You have nothingot”. Az alkotó-fenntartó-néző hármas különbségei itt is inkább konszenzusok, funkciók mentén körvonalazódnak. Ezek azonban szintén megkonstruált viszonyok, amelyek – amint a fenitekből is látszik – felborulnak a kijelölt szerepkörök megszegésével.

Jog és kötelesség

 „The Square is a sanctuary of trust and caring. Within it we all share equal rights and obligations.” A címet adó installáció mottója egy egész filmen átívelő motívum, amely értelmezői viszonyba kerül egyes jelenetekkel.

A visszatérő kérdés nagyjából úgy fogalmazható meg, hogy a négy egyenlő vonal területén kívül is működnek-e a fenti szabályok?

Amire a visszatérő válasz nem, mert az installációt a múzeum kontextusában értelmezzük, ahol mint műalkotás van elfogadva. A négyzet az idézet értelemében még egyszer megjelenik a zárójelenet felé közeledve. Christian és a két lánya egy négyzetben táncoló lánycsapatot néznek. A színpadon megvan minden, ami a fenti leírására igaz, de utána ugyanezt a csapatot látják versenyen kívül is, ahol a harmónia megkérdőjeleződik. Az egyenlő jog és kötelesség csak egy megszabott téren belül érvényes, maga a tér szabja meg, hogyan is viszonyuljunk a benne elhelyezett dolgokhoz. Ez A négyzet fő kérdésfelvetése, amely mind a számtalan hajléktalanokról és a mellettük közömbösen elsétáló tömegről bevágott, átvezető képeknél, mind a társadalmi elit kultúrafogyasztásának ábrázolásánál egyforma téttel jelenik meg.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.