Eljött az idő, amikor egy mesterséges intelligenciával rendelkező gép segítségével készült festményt aukcióra küldenek. Kérdés, vajon ez egy kivételes eset vagy maga jövő?
Mario Klingemann német művész mesterséges intelligencia segítségét használja munkáiban. A kreativitásról radikális nézeteket vall.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Szerinte az embereknek nincsenek eredeti alkotásaik, mert az ember csupán lemásolja, amit lát. Ezzel szemben egy robot képes a semmiből művészi alkotást teremteni.[/perfectpullquote]
Gondolatai megosztóak, de érdemes elgondolkozni rajta. A kreativitás vajon csak és kizárólag emberi tulajdonság?
Klingemann kijelentését alátámasztja az AlphaGo program, amely elsőként győzött le gojátékost, a koreai Lee Sedolt.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A programot nem tanították, csupán vagy 1000 játékot játszott végig, így tanulta meg a szabályokat. Klingemann is hasonló elven működő algoritmust használ, vagyis az elkészült festmények nem hasonlítanak semmire, ami már létezik.[/perfectpullquote]
A német művész pont ezt szereti ebben az eljárásban. A gép olyan váratlan eredményeket produkál, amelyre senki nem számít, a végeredmény mégis bámulatos.
Miért félünk az valósághű női robotoktól? – az “uncanny valley” jelenség
Ex Machina (2017), Szárnyas fejvadász 2049 (2017), A nő (2013). Csak néhány random filmcím az elmúlt évekből. Egyvalami azonban közös bennük: mindháromban fontos szerepe van a valósághű női robotoknak. Tükrözik a jelenünket, érdekes kérdéseket vetnek fel. De akkor mi a baj velük?
Míg a jelenség valóban meghökkentő, azért felvet néhány elvi kérdést. Miután az emberszerű robotok és a mesterséges intelligenciával rendelkező gépek lassan csúcsokat döntögetnek, kérdés, ez mit jelent ránk, emberekre nézve? Főleg, ami a kreativitást és a művészetet illeti. Hiszen ez valami, amiről eddig azt gondoltuk, csak az ember képes rá. Klingemann egyik alkotása Lumen-díjat nyert, amelyet valójában egy program készített. A művész szerint a gépek másfajta kreativitással rendelkeznek, mint mi, és reméli, a jövőben minél több lehetőséget adnak a művészi kibontakozáshoz.