Hányszor lehet megnézni egy filmet anélkül, hogy unalmassá válna? Talán három, legfeljebb négy alkalommal. De mi a helyzet egy színházi darabbal? Mű és néző kombinációja válogatja, de úgy vélem, ezesetben a válasz: ahányszor csak akarjuk. Nekem ismét szerencsém volt megnézni a Jean-Michel Ribes: Monológok, bilógok, trilógok előadását, de az élmény olyan volt, mint először láttam volna!

A színház varázsa

Megvan az a tévképzet az emberekben, hogy ha egy darab alapja kész irodalmi szöveg, akkor nehéz eltérni tőle. Mit is lehetne – mit is merészelhetnek! – változtatni egy már kész művön, különösen akkor, ha már előadás is volt belőle? Nos, ha nem is konkrét átírást, de különbségeket mindenképpen felfedeztem a mostani Monológok, bilógok, trilógok előadásban az egy évvel ezelőttihez képest. Ez a színház varázsa! Ugyanaz a darab, a régi helyszínen, ráadásul a korábbi színészeivel minden alkalommal más és más élményt képes nyújtani, hiszen egy ember nem képes tökéletes pontossággal visszaadni korábbi produkcióját. Arra ott van a kamera!

Pb270119
Jean-Michel Ribes: Monológok, Trilógok, Bilógok / Rs9 / Fotó: Toldy Miklós

Parles-vous frances?

Jean-Michel Ribes a többi kortárs francia színházi íróhoz képest is különös jelenség. Darabjai nem végeznék a világirodalom kötelező között. Azonban tény, hogy képes egy olyan szemszögből látni és láttatni a világot, ahogyan csak keveseknek van mersze.

Ha Eugéne Ionesco és Örkény István halmaz volnának, ő lenne a keresztmetszetük.

Ő az az ember, akinek senki sem kérdezi a véleményét, mégis mindenki kíváncsi rá. Fekete humor, éleslátás, nyílt és tömör fogalmazásmód jellemzi. És ahogyan a Monológok, bilógok, trilógok már címében is jelzi, nem fél a nyelvi formabontástól sem.

Pb270424
Jean-Michel Ribes: Monológok, Trilógok, Bilógok / Rs9 / Fotó: Toldy Miklós

Egy ilyen nem mindennapi szerző művét nehéz visszaadni olvasásban, színpadon azonban különösen. Az, hogy a darab humora magyarul is nem csak érthető, de élvezhető is, Gulyás Adrienn fordításának köszönhető. Egy ilyen remek alappal már a rendezőnek, Cortés Sebastiannak is sokkal könnyebb dolga volt.

A megszelídített l’art pour l’art

A darab különös kis gyöngyszem. Egyszerre tűnik improvizációnak és gondosan megszerkesztettnek. Nincs egybefüggő történet, a jelenetek és helyszínek gyors váltásokban követik egymást.

A színészek azonban tartják az iramot, aktív jelenlétük pedig vetekedik a nagyszínházi produkciókéval.

Cortés Sebastiannak volt mondanivalója a Monológok…-kal. Ám ezt nem kőbe vésett monológokkal (bilógokkal, trilógokkal), hanem kreativitással tálalta a nézőknek.

Pb270136
Jean-Michel Ribes: Monológok, Trilógok, Bilógok / Rs9 / Fotó: Toldy Miklós

Egy olyan előadás esetében, ahol ennyi különböző szituáció, tér, idő és szereplő mozog mindenféle óvó keret nélkül, a darabban is alkalmazott módszeren kívül nem volt másjátható út, amit meg is tudott valósítani anélkül, hogy l’art pour l’art-ba csapott volna az előadás. Egy idomár tehetségével zabolázta meg az eredeti szöveget, tudva, mikor és mennyit kell engedni a pórázon, hogy a fogás ellenére fennmaradjon a szabadság illúziója.

A mesterhármas mozgása

A jó színész mindig esetben karakterben tud maradni – a vérbeli pedig akkor is, ha a szituációk, és velük a szerepek nagyjából öt percenként váltakoznak. Aki az egyik percben fiatal, élettől duzzadó szerelmes férfi volt, a következőben mogorva aggastyánként döcög át a színen. Bach Zsófia, Kathy Zsolt és Makray Gábor egyértelműen a vérbeli színészek közé tartoznak.

A megannyi különböző karakter közötti gyors váltás megterhelő és nagy koncentrációt igénylő feladat, ez az erő igénybevétel mégsem látszódott meg az előadásukon.

Láthatóan minden gond nélkül képesek voltak átváltani egyik személyiségről a másikra. Ez nem csupán az ő érdemük, elismerés illeti ezügyben Cortés Sebastiant is: a terek átrendezése közben kapott néhány pillanat elegendő időt nyújtott hozzá, hogy a színészek felkészüljenek a következő jelenetre.

Pb270323
Jean-Michel Ribes: Monológok, Trilógok, Bilógok / Rs9 / Fotó: Toldy Miklós

Az egyetlen, ami nem változott, a minimál dizájn díszlet. Szépnek szép egy műgonddal megtervezett színpad látványa, ám jelen esetben felesleges és értelmetlen is lett volna mindenfélével telezsúfolni a teret.

A sötétítés alatt sürgető, néma pakolászást, rendezgetést a gimnazista színjátszókörök előadásainak meghagyva kizárólag arra szorítkoztak, amire szükségük volt.

Természetesen a legalább 8-10 különböző helyszín miatt ezt, a minimális házi díszletet is mozgatni kellett, de akárcsak egy improvizációban, a terek a fényben, a nézők szeme előtt születtek meg. Ha változott is valami a korábbi előadáshoz képest, az legfeljebb a profizmus, amivel a színészek egymás között rendezgetve folyamatosan átalakították a darab világát.

Amit nem hallunk

Ha a képi részt a „minimális” szóval jellemezhetjük, akkor a hangok és a zene tekintetében az „elenyésző” volna a megfelelő használat. Ahogyan a való életben sem követi gregorián énekkar az embert, úgy ezekben a való életet imitáló szituációkban sem voltak felesleges zajok. A színpadot betöltő csend még realisztikusabbá tette az egyes jeleneteket. A kötelező hangeffekteteket Bach Zsófi fuvolája, néhány pet-palack zörgése és kismértékű lábdobogás szolgáltatta. Az egyetlen állandó hangforrás maga az ember volt, maga a szó, amivel szeretünk, gyűlölünk, megvetünk, átkozunk, imádkozunk – élünk.

Alkotók

Rendező: Cortés Sebastián

Produkciós menedzser: Babus Dóra, Kovács Brigitta

Fordította: Gulyás Adrienn

Szereplők

Bach Zsófia, Kathy Zsolt, Makray Gábor

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.