Robert Yeoman fotós, aki megvalósítja Wes Anderson vízióit

Robert Yeoman fotós, aki megvalósítja Wes Anderson vízióit

Robert Yeoman fotográfus, filmszakember az első filmje óta dolgozik Wes Anderson rendezővel. A Petárda (1996) kapcsán emlékezik a rendezővel közösen bejárt útjukra.

Habár a The Grand Budapest Hotel hozta meg Yeoman magára rég várató Oscar-jelölését, ebben a hónapban Wes Anderson első filmjének, a Petárda különleges kiadását ünnepelhetjük. A The Criterion Collection által kiadott verzió kivágott jelenetekkel, Anderson és Owen Wilson kommentárjával, “így készült” dokumentumfilmmel, és a rendező eredeti novellájával – ami alapján a film készült –, teszi teljessé a filmélményt.

A kulcs a jó filmkészítéshez, hogy megtaláljuk a módját a történet érzetének közvetítéséhez, nem mindig a gyönyörű képek készítése a titok nyitja

– vallja Yeoman.

A Petárda új kiadása egy kiváló ok, hogy visszatekintsünk Yeoman és Anderson közös karrierjére. / Fotó: Bottle Rocket (Film Still)Yeoman egy chicagói külvárosban felnőve nem gondolta, hogy valaha is köze lesz filmkészítéshez. Egyetemista korában látta először Kubrick Mechanikus narancsát. Képi világa akkora hatással volt rá, hogy megfogalmazódott benne, szeretne filmekkel foglalkozni. Az európai film – a francia újhullám és Bertolucci – stílusa befolyásolta a filmkészítéshez való hozzáállását, majd a Déli-Kaliforniai Egyetemen tanult rendezést, írást és vágást.

Első találkozása Wes Andersonnal

Az akkor 25 éves rendező egy rendkívül személyes, kézzel írott levélben szólította meg Yeomant:

Helló, Mr Yeoman, Wes Anderson vagyok, nagy rajongója. Írtam egy filmet Petárda címmel, és azon gondolkodtam, elolvasná-e.

Yeomant pedig elkezdte érdekelni a film, és Andersonnal az első találkozás után megtalálták a közös hangot. Az ízlésük megegyezett, és Yeoman úgy gondolta, a fiatal rendező egy olyan valaki lehet, akivel tudna dolgozni. Azóta persze jó barátjának tekinti Andersont.

Akkor még nem tudtam, hogy Wes majd egyszer azzá válik, akinek a világ ma ismeri. Csak egy vézna 25 éves volt, aki az első filmjét rendezte!

/ Fotó: Bottle Rocket (Film Still)A közös munkafolyamat

Yeoman szerint Wes Anderson egy rendkívül precíz ember, aki tudja, hogy mit akar. Konkrét elképzelései vannak minden egyes jelenetről, képes minden egyes helyszínt előre bejárni, csakhogy képben legyen a viszonyokkal, amelyek közt majd dolgoznia kell. 

Nála hosszú előkészülési folyamat előzi meg egy film forgatását, például nagyon sok más filmet megnéznek csak azért, hogy inspirálódjanak a forgatáshoz. A Kínai negyedet egymás után pörgették Polanskitól, nem különösebben némely jelenet miatt, hanem mert mindketten annyira imádták.

A színek maguk, nagyon fontos szerepet töltenek be Anderson filmjeiben. A rendező és Yeoman sok időt tölt vele, hogy a színharmóniát tökéletesítse egy-egy film során.

Yeoman véleménye szerint a sötétkék mindig belezavar a jelenet megvilágításába, ezért az Okostojás forgatásán meg kellett kérnie a díszlettervezőt, hogy tervezzen világosabb blézereket.
A jelenlegi filmeknél sok tesztjelenetet forgatnak le, míg minden árnyalat passzol: a The Grand Budapest Hotelnél például többféle árnyalatot is kipróbáltak a falakon, más-más színű jelmezek kombinációjával, hogy lássák, melyik működik majd.

/ Fotó: Bottle Rocket (Film Still)Wes Anderson tehetségének felismerése

Az Okostojás nagy előrelépést jelentett  Wes kreativitása számára. Ekkor gondoltam bele, hogy valami nagyon különleges dologra hivatott.

– mondja Yeoman. A rendező látóköre filmről filmre szélesedett, és amit megtanult az egyik filmjében, variálni tudta egy későbbiben.
Yeoman imádta az Okostojás forgatókönyvét. Sok kétsége volt Jason Schwartzman szerepe felől, aki egy zöldfülű volt Bill Murray-hez képest, és ebben a filmben nagyon sok minden múlott az alakításán, de Wes megbízott benne, nem is alaptalanul: Schwartzman nem hagyta magát zavarba hozni a tapasztalt, karakterét jól hozó Murray-vel szemben és szakmailag ugyanolyan nagy alakítást tett le az asztalra, mint jóval idősebb pályatársa.

/ Fotó: Bottle Rocket (Film Still)

Yeoman kedvenc Wes Anderson-filmje

Wessel dolgozni nem csupán munka, hanem egy életre szóló kaland.

A filmeknek köszönhetően jutott el Robert Yeoman Indiába, most pedig Németországba készülnek. Ha muszáj választania, akkor a The Grand Budapest Hotel a kedvence, amiben minden tökéletesen összejött.

Kezdőlap > Robert Yeoman fotós, aki megvalósítja Wes Anderson vízióit

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból