Saiid: „Ugyanaz a vonat, csak lecsatoltak egy pár vagont”

Saiid: „Ugyanaz a vonat, csak lecsatoltak egy pár vagont”

Nincsen semmi baj. Igaz, az AKPH feloszlott, eltelt egy évtized új anyag nélkül, de Süveg ’Saiid’ Márk a háttérben már régóta készült az album formátumú feltámadásra. Elvek mentén, de alku és határok nélkül porolja le magáról a skatulyákat és trendeket. Mondhatnánk, hogy világfi, de az ő szavaival élve inkább MC. Közben persze apuka is, utazó is és ha úgy alakul, szöveget is ír pop dalokhoz. A lényeg, hogy az „élet szörfdeszkáján” sodródni és ride-olni is ugyanolyan jó lehet!

ContextUs: A Rep (Mixtape 2020) című idei albumod az AkkezdetPhiai – Závada Péterrel közös rapduó – legutóbbi lemeze óta az első újdonság, annak is már tíz éve. Mikor kezdtél el dolgozni rajta?

Lényegében ez az elmúlt majdnem 20 évemnek az eddig fel nem használt zenéiből állt össze, azokból, amiket nagyon szeretek, és nem akartam őket kárba veszni. Ezekre mondtam fel újra főleg régi szövegeimet, leginkább olyanokat, amik vendégeskedések voltak mások lemezein. Ilyen értelemben 20 év gyümölcse, mert van köztük olyan is, amit tavaly ősszel írtam. Akkor kezdtem el összerakni, amikor a banda feloszlása után a kislányommal kapcsolatos életemben egy kis szabadidőhöz jutottam.

ContextUs: Mennyire vagy elégedett az eredménnyel?

Nincsenek elvárásaim a kreatív megnyilvánulásaimmal kapcsolatban, így esélye sincs a csalódottságnak. Itt inkább az volt a fontos számomra, hogy a környezetemben se szakmailag, se baráti körben szinte senki nem tartotta jó ötletnek ezt a fajta koncepciót, de a visszajelzések már-már zavarba ejtően jók. Egy (újra)tanulási folyamat meghatározó mérföldköve lett nálam, megint meg kellett tanulnom, hogy tartsak ki az ötleteim mellett, ne fogjam vissza magam, ne legyek konformista, és nyugodtan menjek szemben az árral, az aktuális trendekkel.

Süveg ‘Saiid’ Márk

ContextUs: Szóval akadtak ötletek, amiket végül nem valósítottál meg. Mik voltak ezek?

Azok nemsokára kiderülnek, mert megcsinálok mindent, amiben hiszek.

ContextUs: Ez az első önálló albumod, ami száz százalékig önazonos. Vannak is benne nagyon személyes számok, amikhez hasonlót még nem írtál az AKPH idején, maximum slam formájában. Melyikeket tartod a legfontosabbnak?

Okosabb hozzáállásnak tartom, ha nem rakok reláció jelet a számok, a szövegek közé, mindegyik egy-egy foka volt a létrának, amin felfelé tartok. Ugyanolyan jelentősége van mindegyiknek, függetlenül attól, hogy az éppen egy mélyebb vagy egy profánabb, nyersebb dolog lett.

SAIID | R.E.P. mixtape (60 mins of fain)

IRATKOZZ FEL: https://bit.ly/2zwjic1 Szövegek a feliratban! Kapcsold be! Tracklista itt alul… Beatek: Essáidé Szavak: Essáidé Instruments: Mogyorósi János …

ContextUs: Most már több mint egy éve az AKPH feloszlásának, és még mindig erről kérdez mindenki. Fejben mennyire zártad le ezt a korszakot?

„Ez is megint a végén kezdődhet/mert nem teszek oda pontot, ahova Isten vesszőt tett” – szól a nÁllunk című szám szövege.

Azért is alakítottam így a mixtapet, mert egy elegánsabb, finomabb átvezetés a múltból a szóló jelenbe.

Nincs okom lezárni a múltam se fejben, se szívben, lélekben, ez ugyanaz a vonat, csak lecsatoltak egy pár vagont az egyik állomáson.

ContextUs: Olyanokat olvasni, hogy óriási csapás érte a hazai underground közösséget a szakítással. Te mit érzékelsz a közönségetek csalódottságából?

Kétség kívül hiányt kelt bennem is, hogy lehet, Petit már nem fogom hallani reppelni, de egyikőnk sem tudja, hogy mivel készül, és merre megy az úton. Én pedig aktívabb vagyok, mint mikor elkezdtük együtt, a közönség folyamatosan bíztat és támogat, hogy nyomjam tovább, a fellépések után gyakran mondják, hogy megnyugodtak, hogy viszem tovább a stafétát.

ContextUs: Gondolom, eléggé baráti kapcsolatod van a közönségeddel. Tényező volt az albumod kiadásánál, hogy ne veszítsd el a bizalmukat?

Pár alkalom kivételével ki szoktam menni a közönséghez és a levelekre is igyekszem reagálni, pár emberrel pedig már évek óta tartom a kapcsolatot. Fontos a közönségemmel fenntartott kapcsolatom, de nem kérem ki a véleményüket és nem szorul jóváhagyásra semmi, amit csinálok. Tisztában voltam vele, hogy akármit is csináltam volna, egy részét elveszítem a közönségnek, és maradni is fognak, ahogy újak is érkeznek majd. Ez evidencia függetlenül attól, hogy mi a művészeti produktum végül.

ContextUs: Tudatosság helyett örömzenészek voltatok az AKPH korában, akik arról álmodtak, hogy kilépnek a kapitalista világból, ahol a művészeti produktumok termékek. Neked most ez mégis a hivatásoddá vált, amiből pénzt keresel. Milyen kompromisszumokkal jár?

Alku nem volt soha és azóta sincs, ez alapvetés. Az nem kompromisszum, hogy abból élek, amit imádok és lelkesedéssel tölt el, hanem áldás. A pénz teljesen mellékes, nem utálom a pénzt, de nem is szeretem. Ha szeretném, akkor kezdene el bekúszni a kompromisszum az életembe.

ContextUs: „Egy bulink volt, és onnantól kezdve mindig telt házat csináltunk” – mondtad arra, milyen gyorsan és érthetetlen módon robbantatok be nulla marketinggel. Ma is hiszel abban, hogy ami jó, azt észreveszik az emberek?

Ma már azért más a világ, olyan dömping van információból, zenéből, mindenből, hogy ha nem tolod egy kicsit legalább az emberek arcába a cuccod, akkor elveszik a rengetegben. Erre cserébe ott van rengeteg olyan technikai lehetőség, amikkel el tudod könnyen és gyorsan juttatni a megfelelő platformokon a kívánt emberekhez. Aztán ők eldöntik, magukévá teszik-e vagy sem.

ContextUs: Ezért kezdtél el vlogolni és tőled szokatlan módon aktív lenni a közösségi médiában?

Igen, ha már adottak az eszközök, ostoba dolog nem használni őket megfelelően, úgy, hogy önazonos maradjon közben az ügy.

ContextUs: Szerepeltél a Dalfutárban, a POKET zsebkönyvsorozat egyik könyvének a nagykövete lettél, a Random Trippel, Palya Beával és Szabó Balázzsal is készítettél számotDobban címmel. Mit adtak hozzád ezek a populáris „kikacsintások”?

Popszöveget írtam tudatosan, ezt is ki akartam próbálni, a vendégeskedésekkel a zenei, művészeti határaimat feszegettem mindaddig, amíg rá kellett ébredjek, hogy azokat ugyanúgy én állítom fel, mint bármely más korlátokat az élet más területein.

Csak akkor tudnak bezárni egy skatulyába, ha én hagyom magam körül azt felépülni.

Felszabadító érzés, hogy ha jól csinálom a dolgaim, akkor reppelhetek trance-rock zenére is, vagy írhatok popdalhoz szöveget, nem repper vagyok, hanem egy MC.

ContextUs: Kiderült, hogy az Érted című – a Dalfutár műsorban született – számot választották a Sziget himnuszává, aminek a szövegét te írtad. Gondoltad volna, hogy a tietek lesz a befutó?

Itt sem volt elvárás, csak reméltem, hogy jó csapatot hoznak össze a mi epizódunkra, követtem végig a műsort, mert nagyon jó a koncepció, szórakoztat szakmailag és simán is. Később láttam, hogy fura lenne, ha nem a Harapj a napba vagy a miénk került volna ki győztesena Szigetnél, szóval nálam kétesélyes volt.

DALFUTÁR 3⎜ÉRTED⎜Első csapat, klip⎜2019

DALFUTÁR 3⎜ÉRTED⎜Első csapat, klip⎜2019 Zeneszerző: Puskás Peti⎜Szövegíró: Süveg Márk Saiid⎜Producer: The Qualitons⎜Énekes: Papp Szabi ——————— …

ContextUs: Ugyan művészi szabadságot hirdet Hajós András a Dalfutárban, de a fesztiválhimnusz korlátokat állított fel. Mennyire öncenzúráztad magad?

Örültem a felkérésnek nagyon, aztán eléggé csalódott voltam egy rövid ideig, hogy mindenkinek megadatott a teljes szabadság az alkotást illetően, nekem meg nem. Bár lehetett volna függetleníteni magam erőszakosan, de a gondolat tudati és tudatalatti szinten is időközönként ott volt. Így inkább kihívásként tekintettem rá, és akkor született meg bennem a gondolat, hogy itt a lehetőség kipróbálnom, tudok-e a saját nyelvi játékaimmal popszöveget írni úgy, hogy működjön, akárki is legyen a producer és az előadó.

Onnan már csak az imádkozás maradt, hogy jó legyen a brigád, de amikor megláttam a The Qualitonst, egyből meg is nyugodtam. Úgy éreztem, ez már mindegy, hogy himnusz lesz-e, mert tuti a minőség biztosítása, akárhova viszik is.

Rögtön ezután ráeszméltem, hogy ha tudom, hogy ők lesznek a “producerek”, akkor egészen más szöveget írok. De ez a Dalfutár ezért jó.

ContextUs: „Ismeretlen volt a hazatérés, idegen és ideges, nem találtam a helyem, mintha bárhol máshol, ahol eddigi utazásaim során jártam, sokkal inkább otthon éreztem volna magam” – olvashatjuk Pion István novellájában, a Mi van? című POKET zsebkönyvben. Mennyi igazság van ebben: inkább érzed máshol otthon magad?

Hogy mi a mikro- és makrokörnyezet, az teljesen relatív. Néha ki kell menni, megnézni, hogy mi van bent. Ha csak a Naprendszert nézzük, akkor az egész bolygónk valójában mikrokörnyezet. Az országhatárok csak a térképen léteznek, ahogy a korlátok a fejben. Én már kint vagyok, „egy házam van…”

ContextUs: Amint van elég pénzed, fogod magad és utazol, de ez nem volt mindig így. „Semmit nem láttam a világból, csak néztem ki a turnébuszból” – mondtad, majd hozzátetted, hogy hét éven át nem utaztál sehova. Buboréknak érezted Magyarországot?

Ahogy az egyénnek és egy párnakvagy egy közösségnek is van körülírható tudata, úgy egy kerületnek, egy országnak és egy kontinensnek is. Magyarország ugyanolyan fantasztikus hely, mint bármelyik másik ország, ott van a választóvíz, hogy kikkel és mivel veszem körbe magam. A rutin alattomos gyilkos és egy utazás azonnal ki tud szedni az állóvízből, de ez lehet tudati utazás is, nem kell fizikailag elmozdulni, ezt tanították nekem a kiruccanások.

Saiid (AKPH) elképesztő fotókon enged betekintést Indiába / ContextUs

A tavalyi évben, 2016-ban Saiid megfordult az Arab Emirátusokban, Észtországban, USA-ban Thaiföldön, Malajziában, Szingapúrban, Indonéziában, Kambodzsában, Laoszon, Burmában és Srí Lankán. Egy korábbi interjúban úgy nyilatkozott az AKPH alapítója, hogy tart attól, hogy a pozitív hozzáállása, amit az út során kapott, az csak átmeheti. De nem aggódik, mert ha így lesz, elhúz innen.

ContextUs: Művészként, főleg rapperként, az alkotás szerves része az önismeret és a világ intenzív észlelése. Mégis részt vettél egy elvonuláson is, ahol nem szólaltál meg tizenhét napon át. Miért érezted szükségét?

Nagyon kevés olyan történés volt az életemben, ami akkora önismereti utazás lett volna, mint az, hogy 17 napig meditáltam szótlanul egy kolostorban. Evidencia, hogy csak magaddal tudsz egy idő után foglalkozni. Épp ilyen szituációban van lehetőség a világ, a jelen intenzív észlelésére. Minden egyéb, ami a hétköznapi élet része, az terelés és a tudatosságtól nagy eséllyel inkább távolabb visz. A csend jó barát, talán a legjobb, a legőszintébb. Kívülről egy meditáló ember nagyon passzívnak tűnhet, de belül épp gigászi méretű alkotás – és rombolás – zajlik. Ezzel tisztában voltam korábban is, ezért választottam egy szuper intenzív megoldást erre.

ContextUs: Borzasztóan egyedi története van Dorkával, a menyasszonyoddal való megismerkedéseteknek, szinte regénybe illő, annyira nagy faktor volt benne a véletlen, a sorsszerűség és a jelenben létezés is. Ezek szerint jól bevált neked ez a spontán életművész lét. Gondolom, szülőként ebből vissza kell venni.

Véletlenekben nem hiszek, a hullámlovaglós analógia szépen érzékelteti ezt számomra. A hullám adott, és nincs két ugyanolyan, ahogyan két teljes mértékben azonos élethelyzet sincs. Te pedig evezel a deszkádon hasalva, majd felpattansz és megcsúszod azt a hullámot vagy nem.

Ha simán viteted magad az árral a deszkán fekve, az egészen más élmény, mintha teszel valamit. A hullám ugyanaz maradt, de a tapasztalásban egészen lényegi különbség van. Ha meg nem is evezel egyáltalán, akkor lemaradsz a hullámról.

Nincs azzal sem semmi gond, csak más lesz az élmény. Abban nincs spontaneitás, hogy megtanulsz felállni a deszkára és ride-olsz. Az rutin és szenvedély plusz adaptációs készség, lévén minden hullám más. A szülői lét ugyanez. Nincs miből visszavennem, nincs „kell”.

ContextUs: Nem is tagadhatnád, mennyire büszke apuka vagy, a kislányod a közösségi oldalaid sztárja. Hogyan egyezteted össze az apaságot és a színpadi fenegyereket?

Próbálok óvatos lenni ebből a szempontból, de néha nem bírok magammal és úgy érzem, megmutathatok valamit abból a tisztaságból, szépségből, ami kislányom számomra – még akkor is, ha másnak vélhetőleg ez valami más jelenthet. Ugyanúgy vagyok apuka a színpadon, mint ahogyan színpadon állunk mindannyian folyamatosan, még akkor is, ha csak saját magunk vagyunk a közönség is.

ContextUs: A jelen magyar és világpolitikai helyzet eléggé sok témát tálcán kínál. Az indulatok a kislányod születésével csillapodtak vagy éppen felizzottak?

Azon a hullámon lovagoljon valaki más, van bőven hely az óceánban mindenkinek, hogy eldönthesse, melyikre száll fel, nekem van jobb dolgom.

/ Fotó: Saiid hivatalos Facebook-oldala

ContextUs: Véleményed szerint a rapnek vannak, illetve lehetnek határai? Mit gondolsz Kislőrincz Dávid esetéről, aki ellen vélhetően a rap szövegének tartalma miatt indult kivizsgálás?

Einstein azt mondta, két dolog van, ami végtelen: az univerzum és az emberi hülyeség. Az, hogy a virtuális – valójában harmatgyenge – hatalommal bírók mibe próbálnak beleszólni, az a saját határaikról szól, nem a gondolati, vagy a szólásszabadságról. Hosszú távon igazából kicsi ahhoz minden vezetőség. Konstruktív dolog lenne néha felütniük egy történelemkönyvet a „bukása” szekciónál is, nem csak a „tündöklésénél”. Csak egy tipp!

ContextUs: Nem titok, hogy már tinédzserként nagyon jól ment az angol, több mint húsz éven át pedig párban zenéltél, az utazás meg a lételemed. Gondolkodsz valamilyen nemzetközi kooperációban vagy bármilyen mértékű külföldi szakmai jövőben?

Túlságosan szeretem az anyanyelvem ahhoz, hogy cserben hagyjam, annyi mindent adott és ad, tiszteletlenség lenne. Nem vagyok megalomán, a világhírnév meg a csapdák csapdája, jól vagyok ott, ahol vagyok, nem mintha fenyegetne a világhírnév. (nevet)

ContextUs: Ez esetben, mik a közeljövő tervei, esetleg izgalmas projektjei?

A jövő tervei közé tartozik, hogy a jelenben legyek. Imádott paradaxon. Egyébiránt bontom a formát, újulok meg, tágítok horizontokat, döntögetek tabukat. Csak a szokásos.

Palotás Zsuzsi

CV

Süveg ’Saiid’ Márk 1980-ban született Budapesten. Érettségi után kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan dolgozott, miközben lefektette Akkezdet Phiai zenei alapjait, 1996 óta hiphop-DJ, majd zenei producer és MC, valamint menedzselte a csapatot közel tíz éven át, amíg egy profi ügynök meg nem érkezett. 2006-tól Saiid aktív slammer, az első rendezvény óta része a hazai slampoetry életnek, kétszeres országos bajnok, európai bajnokságon 5. helyezést ért el 2012-ben. Részt vett a 2018-as Európa Bajnokság lebonyolításában, szervezőként és házigazdaként. 2019 eleje óta szólókarrierjét építi, szilveszter éjjel jelent meg első, teljesen általa producerált szóló lemeze, a R.E.P. mixtape, amit megelőzött 3 teljesen új dal is.

Kezdőlap > Uncategorized > Saiid: „Ugyanaz a vonat, csak lecsatoltak egy pár vagont”

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból