Salvador Dalí a 20. század egyik legszínesebb egyénisége volt, aki szeszélyessége és egyedi alkotásai révén vált széles körökben népszerűvé. A sikeres szürrealista művész élete kimeríthetetlen volt az érdekességek tekintetében, ezekből gyűjtöttünk össze cikkünkben is párat.
Emlékezett a születésére
Salvador Dalí 1904. május 11-én született, reggel háromnegyed 9-kor. A nagy pillanatot a művész később úgy írta le, mint szenvedést a születés borzalmas traumájától. Igen, Dalí életének első perceire is tűpontos élességgel emlékezett. Mi több, úgy idézte fel az anyja méhében eltöltött időszakot, mintha csak tegnap lett volna. Az 1932-ben készült Fried Egg on the Plate without the Plate című festménye is erre a misztikus időszakra reflektál. Dalí legélesebb látomása erről a 9 hónapról két serpenyőben sült, de serpenyő nélküli tojás víziója. A művésznek amúgy megszállottsága volt, hogy a paradicsombeli jelenlétet lássa viszont a vásznon, szembeállítva művét a rideg valósággal.
Hitt a reinkarnációban
Az általunk is ismert Dalí előtt, már született egy Salvador a művész családjába, de két éves kora előtt meghalt egy gyomorfertőzésben. Pontosan a bátyja halála után 9 hónappal született meg az alkotó. Nem csoda, hogy a szülei azt gondolták, a nemrég érkezett csecsemő reinkarnációja első gyermekeküknek. Ezt a feltételezésüket meg is osztották később az 5 éves Salvadorral, amikor testvére sírjához látogattak. Ez aztán komoly pszichológiai hatást gyakorolt rá, és ő is elkezdett hinni ebben a teóriában. Munkássága során több olyan festménye is született, ami bátyjára vagy épp reinkarnálódott önmagára utalt, ilyen az 1963-ban készült Portrait of My Dead Brother képe is.
Szadista hajlamok?
Salvador anyja egészen kiskora óta túlságosan óvta és féltette őt, ez a nevelési módszer pedig komoly figyelemigényt és hóbortosságot eredményezett nála. A fiatal Dalí-nak többek közt problémái voltak az érzelmek megfelelő kezelésével, kirobbanó, néha indokolatlan dühkitöréseit nehezen lehetett kezelni. A négy évvel fiatalabb húgát, Ana Marie-t rugdosta, az egyik barátját pedig lelökte egy hídról. Társa majdnem 5 métert zuhant és komolyan megsérült, a kis Salvador azonban aligha mutatott megbánást tette iránt: leült és cseresznyét eszegetve nézte végig az incidenst. De magát sem féltette a fájdalomtól, olykor ugyanis direkt lezuhant a lépcsőről, hogy élvezhesse az elszenvedett fájdalmat.
A figyelem középpontjában
Ez a figyelemre való kiapadhatatlan éhség a későbbiekben sem hagyott alá. Dalí imádott feltűnősködni, ennek érdekében nem okozott számára akadályt, hogy egy karfiollal megtömött Rolls Royce-szal érkezzen egyetemi előadására vagy búvárfelszerelésben lépjen nagyközönség elé. Egy álarcosbálba kedvese, Gala mint Lindberg baba öltözött fel, Dalí pedig a gyerekrabló szerepét vállalta el.
Salvador Dalí könyveket illusztrált, köztük a Bibliát is
A szürrealista művész olyan alkotásokhoz készített illusztrációkat, mint a Don Quijote, a Macbeth, az Alíz Csodaországban, az Isteni Színjáték vagy éppen a Biblia. Ha a nyugati irodalmi kánon művei között böngészünk, nehéz olyat találni, amit a festő nem illusztrált. A hölgy szerint anyja a művész közeli szomszédságában élt, a titkos viszony 1955-ben szövődött kettejük között.
Ezért a megjelenésért később nyilvánosan elnézést is kellett kérnie, hiszen az amerikaiak kiborítónak találták az egészet. Dalí azonban ennek ellenére is mindent megtett, hogy az őrült géniusz művész szerepébe kerülhessen: átható szemek, ápolatlan haj, felfelé görbülő bajusz és egy csirke vagy más élőlény az egyik vállán. Mi másra is asszociálhatnánk?
Végtelenül intelligens
1922-ben, amikor bekerült a San Fernando-i Művészeti Akadémiára szeszélyessége új szintre hágott. Sminket viselt, hosszú hajat és bajszot növesztett, amit nem titok, a 17. századi Diego Velázquez inspirált. A 19. századi angol divatból merítette öltözködési stílusát. Tanárait pedig semmibe vette, mondván, hogy le vannak maradva a művészvilág trendjeihez képest és a többet tanul az avantgárd alkotásokat felvonultató magazinokból, mint az ő oktatásukból. Ez az önbizalom azonban csak az évvégi szóbeli vizsgákig tartott, ahol három professzor előtt kijelentette, hogy nem hajlandó lefelelni mondván, sokkal többet ér bármelyik oktatónál és végtelenül intelligensebb is náluk. Ezek után Dalí-t kiméletlenül eltanácsolták az intézményből.
Házasságban kandualizmus
Dalí 1929-ben találkozott először a nála 9 évvel idősebb Helena Diakanoff Devulina-val, ismertebb nevén Gala-val, aki akkor még a híres szürrealista költő, Paul Éluard feleségeként mutatkozott be. Találkozásukat követően azonban szerelmi viszonyba kezdtek, Gala el is hagyta a férjét. Dalí és Gala 1934-ben házasodtak össze, azonban ez nem jelentette a titkos afférok végét. Gala házasságon kívül is előszeretettel folytatott viszonyt elsősorban nála fiatalabb férfiakkal, de megesett, hogy Éluard-hoz is visszatért egy éjszaka erejéig. Salvador Dalí-t azonban aligha zavarta a dolog, mi több bátorította is a nő furcsa hóbortját. A Learnodo Newtonic szerint a művész ugyanis a kandualista életmód gyakorlója, tehát a felesége elcsalásáról való fantáziálgatás fétisének rabja volt. A nem hétköznapi szokások ellenére Gala és Dalí hosszú és sikeres házasságnak örvendtek. A művésznek a nő volt a mindene, akit nemcsak az állandó és legfontosabb múzsájaként, de legnagyobb szenvedélyeként, valamint üzleti munkatársaként is számon tartunk.
Paranoia mindenek felett
A szürrealizmust egy olyan művészeti mozgalomként tartjuk számon, ami a racionális művészetet elvető, helyette a tudattalanból merítkező képzeletet preferáló művészek köréből állt. Nem titok, a szürrealisták közül Dalí volt anyagilag a legsikeresebb, és az ő nevéhez köthető a paronid-kritikus-módszer is. Ennek lényege, hogy az alkotó egy szisztematikus, irracionális gondolaton és egy paranoiás állapoton keresztül jut el a tudattalanjáig. Az állapot elérése érdekében Dalí olykor órákon keresztül fejen állt, egészen addíg, míg majdnem elájult. Dalí szerint az e következtében fellépő paranoia képes az elméjében olyan dolgokat összekapcsolni, amiket racionálisan képtelen lenne összefüggésekbe helyezni.
Ő maga a szürrealizmus
Ugyan Dalí A Nagy Szürrealista Alkotóként van számon tartva, mégsem ővé a fő érdem tekintve, hogy a mozgalom feje eredetileg André Breton volt. A művészeti irányzattal csak 1924-ben ismerkedett meg Breton folyóirata, a The Surrealist Revolution által. Amint azonban a második világháború szele felütötte a fejét, a tudatalatti búvárjai élesen elhatárolták magukat Hitlertől és a nácizmustól.
Dalítól David Lynch-ig – Mindannyiunkban ott szunnyad a szürrealista
1929-ben Párizsban elszabadult a tudatalatti. Magritte, Breton, Dalí, Miro, Max Ernst – és folytathatnánk a mozgalom leghíresebb alkotóinak névsorát. Hatása mostanra sem szűnt meg, gondoljunk csak David Lynch filmjeire vagy akár fotográfiáira. A választ a Magyar Nemzeti Galéria szürrealizmus kiállításán jártunk.
Ennek ellenére Dalí mégis elköteleződött a fasiszta, spanyol diktátor, Francisco Franco iránt. Talán, ennek is köszönhető, hogy Dalí álmában bizarr képeket látott Hitlerről, amint egy nő alakjában megerőszakolja őt. Ennek kapcsán született 1939-ben a The Enigma of Hitler c. festménye. Ezen események hatására a szürrealista kör úgy döntött, kizárják Dalí-t. A művész később erre úgy reagált, ő maga a szürrealizmus.
Salvador Dalí = Pénz Után Sóvárgó
Talán az anyagi sikerét a pénz iránt való imádatának is köszönhette. Istenítette a dollár bankjegyeket és mindent megtett annak érdekében, hogy a tárcájában tudhassa azokat. Azonban nemcsak a megszerzés okozott neki örömöt, de a papírok megtartása is. Így az étteremben való fizetés elkerülése képpen saját skiccekkel rendezte a számlát mondván, itt biztosan senki nem fizet dedikált Dalí-rajzokkal. Breton Avida Dollars-ként becézte őt, ami anagrammája saját nevének. A francia avide kifejezés pedig sóvárgást, móhóságot jelent.
Megtört szív
Dalí valóban mélyen kötődött Gala-hoz. 1968-ban Pubolban vett neki egy kastélyt, 1971-től a nő pedig csak itt tartózkodott. A területet Dalí kizárólag írásos meghívóval közelíthette meg, a végleges szakítástól való félelem azonban depressziót és rossz egészségügyi állapotot eredményezett a művésznél. 1980-ban motorikus gondjai akadtak festés közben, valamint 1982-ben Gala meghalt.
Szürreális: Salvador Dalí visszatért a halálból, hogy rajongóival szelfizzen
Az éve elején jelentették be, hogy az 1989-ben elhunyt Salvador Dalí művészt „visszahozzák az életbe” a mesterséges intelligencia segítségével egy kiállításon. A Dalí Lives (Dalí él) elnevezésű kiállítást a Dalí Múzeumban mutatják be a floridai St. Petersburgban, jelent meg a Dazeddigital magazinban. A kiállítás megnyitóján a látogatók igencsak meglepődtek, amikor a szürrealista ikon kapcsoltba lépett velük.
Ez a két, személyes és munkabeli világának csapása vezette őt az életkedv teljes elvesztéséhez. Szomjaztatta magát, ami halál közeli állapotba sodorta, de a végső elszámolásra mégsem került sor. 1984-ben tűz ütött ki a szobájában, ez feltehetőleg szintén egy öngyilkossági kísérlet volt, azonban barátja, Robert Descharnes kimentette a lángokból. Végül 1989-ben, 84 évesen hunyt el szívkomplikációk miatt.