A SINOSZ (Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége) az Instagram és Facebook Stories-on keresztül értelmezi újra a jelnyelv használatát, hogy a siketek, nagyothallók és a hallók jobban érthessék egymást a közösségi médiában.
A siket közösség helyzete a közösségi médiában
Ma Magyarországon több mint 60 000 siket és nagyothalló ember él, közülük sokan 25 évnél fiatalabbak. Beilleszkedésüket gyakran nehezíti, hogy túlnyomó többségük jelnyelven tudja magát sikeresen kifejezni. Azzal a jelnyelvvel, aminek a kifejezéseit a hallók általában nem ismerik, így ezek a fiatalok legtöbbször a saját közösségükre támaszkodnak. Ez a jelenség pedig a siket közösség elszeparálódását eredményezi nem csak a többségi társadalomban, de a közösségi média csatornákon is.
A Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar marketingkutatói által több mint 200 siket és nagyothalló fiatal részvételével készített kutatást. Ebből kiderült, hogy ők is a halló kortársaikhoz hasonlóan használják a közösségi média csatornákat, elsősorban kapcsolattartásra és különböző tartalmak fogyasztására.
Az eredmények azonban azt is mutatják, hogy bár a képi és szöveges tartalmak megkönnyítik számukra a használatot, sok tartalom, mint a véleményvezérek hangalapú videói is, számukra nem befogadhatóak,
Ennek okán végül itt is egy zárt csoportot alkotnak, és túlnyomórészt inkább egymással kommunikálnak.
Most már Nagy-Britanniában is megtört a jég: itt az első jelnyelven előadott slam poetry bajnokság
A BSL Slam ötletét a 2005-ben, Amerikából indult kezdeményezés, az ASL Slam inspirálta, és a tény, hogy a brit jelnyelvet használók között nagy számban találunk írókat, költőket, művészeket is. A szervezők számukra – és persze a közösség minden tagja számára – kívántak alkalmat biztosítani, hogy a slam műfajában is kifejezhessék magukat és szélesebb körben is bemutathassák a jelnyelvben rejlő szépségeket és lehetőségeket.
Ezt a szakadékot hivatott a SINOSZ gondozásában létrejött, Sztoriból JELES kampány áthidalni, azzal, hogy a közösségi csatornák adottságait kreatívan kihasználva lehetőséget teremt arra, hogy a két csoport közelebb kerülhessen egymáshoz.
Sztoriból JELES
Szeptember 29-én, a Siketek Világnapján debütál a feat. és a Post For Rent közös munkájával készült Sztoriból JELES kampány, melynek keretében 100 db egyedi, Facebook- és Instagram Stories-ba integrálható GIF sticker kerül fel a közösségi oldalakra. Ezek a legnépszerűbb online kifejezéseket írják le a jelnyelv és felirat játékos kombinációjával. Ezek a GIF stickerek a siketek, nagyothallók és hallók számára egyaránt érthetőek, valamint elérhetőek a #sztoriboljeles keresőszó használatával.
A Sztoriból Jeles honlapján Bánki Beni slammer-kreatív véleményvezér siket és nagyothalló fiatalokkal együtt mutatja be a kezdeményezést, amelyhez sok, a fiatalok körében kiemelt népszerűségnek örvendő influencer is csatlakozik, akik szeptember 29-én szintén a #sztoriboljeles GIF stickerek segítségével készítik el személyes Instagram- és Facebook Stories tartalmaikat, ezzel is népszerűsítve a SINOSZ által elindított mozgalmat.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nagyon örülök, ha olyan kezdeményezés mellé állhatok, ami egy fontos ügyet helyez a fókuszába interaktívan, hatékonyan, a fiatalok nyelvén. Szuper élmény volt a videóban szereplő gyerekeket megismerni, és látni, hogy egy kis odafigyeléssel könnyen lebonthatjuk a felesleges gátakat[/perfectpullquote]
– mondta Bánki Beni.
SINOSZ feat. Post for Rent – Sztoriból JELES
No Description
A kezdeményezés célja, hogy egy olyan, a szokásaikhoz illeszkedő, univerzális eszközt adjunk a fiatalok kezébe, melynek segítségével jobban megérthetik egymást, és amivel a közösségi média világában hidat képezhetünk közöttük. Így lehet a Sztoriból JELES kampány mostantól egy közös nyelv a közös történetükhöz.