Tandi Flora: A Flow-nál merült fel bennem a párkapcsolati erőszak mint társadalmi probléma

Tandi Flora: A Flow-nál merült fel bennem a párkapcsolati erőszak mint társadalmi probléma

Tandi Flora nemzetközi hírű magyar énekesnő. Európa szerte koncertezik, külföldi koprodukciókban vesz részt, tudatosan építi karrierjét. Hazánkban nevét Miklósa Erikáéval kötik össze, hiszen az operaénekesnő fedezte fel tíz évvel ezelőtt az egyébként nem klasszikus énekesnek készülő lányt. Kettejük kapcsolata az eltelt idő alatt mentor-mentorált relációból szimbolikusan családivá változott. Az egyébként jogász végzettségű Florával célorientáltságról, márkaépítésről, társadalmi szerepvállalásról beszélgettünk.

ContextUs: Tíz éve vagy a pályán. Hogyan élted meg a kezdeti szárnypróbálgatások stációit?

Nagyon gyorsan elrepült tíz év, de minden fontos momentumra tisztán emlékszem. Örömökre, kudarcokra egyaránt. Az lehet a titka az önerőből építkezésnek, a tehetségkutató műsorok kikerülésének, hogy a kudarcokat is jól használjuk fel az előrelépés érdekében. Anomáliának tűnhet, hogy ha valami nem sikerül, azzal mégis nyerünk valamit, de valójában így van. Amikor valami nem úgy alakul, amiben reménykedtünk, számtalan másik utat találhatunk a kitűzött cél megvalósításához. Furcsa, de amely ötleteimben nagyon hittem, azokat mind meg is tudtam valósítani. És ez sosem pénz kérdése volt.

ContextUs: Hol helyeznéd el magad a könnyűzene térképén?

Az én helyzetem művészként eléggé összetett. Nem csak dalokban gondolkodom, hanem teljes lemez anyagokban.

A mai világban nem ez a standard szemlélet, nekem mégis fontos, hogy egy komplett alkotás szülessen 12 dalból, amelyek nem csak össze vannak dobálva, hanem jól kigondolt koncepció tartja egyben azt.

A második lemezem címe FLOW volt, és ezt az áramlat-élményt a zenével úgy próbáltuk meg visszaadni, hogy a dalok között nem volt szünet, hanem zenei motívumok úsztatták át egyik dalt a másikba.

Tandi Flora: “A zene, a dalszöveg és a színpadi előadás mind-mind csatornák arra, hogy átadjunk egy érzést”

Csíkszentmihályi Mihány flow-elmélete is az elgondolás része volt, hiszen én is megélhettem a flow-t a lemez készítése közben. A zene, a dalszöveg és a színpadi előadás mind-mind csatornák arra, hogy átadjunk egy érzést, elmeséljünk egy történetet, felhívjuk a figyelmet. Megvan a fesztelensége, hogy szabadon válasszunk a témák, és élethelyzetek közül, amit aztán kreatívan fel tudunk dolgozni.

ContextUs: Zenei kiválóságokkal is koncertezel, mint például mentorod, Miklósa Erika. Hogyan áll össze egy ilyen koncertprogram?

Szerencsére EriAnyu, ahogy én hívom, nagyon szereti a műfaji kalandozást, ezért vegyítjük a közös koncerteken a komolyzenét a könnyedebb műfajjal.

Ilyenkor mindig elmondja a közönségnek, hogy attól, hogy könnyűzenének hívják, egyáltalán nem könnyebb, csak másmilyen.

De nem csak ő kalandozik ezeken az alkalmakon, hanem én is éneklek klasszikus zenét. Klasszikus hangképzést tanultam, én is azokat az alapokat használom. Ilyenkor pedig különösen!

ContextUs: Egyik kampányodba is felkérted, amely a nők elleni erőszak felszámolására fókuszál. Miért fontos neked ez a téma?

Ahogy már említettem, figyelek arra, hogy a lemezeim koncepcióban legyenek tartva. A Premier címet viselő első albumon szerepelt egy dal a mellrákkal kapcsolatos önvizsgálat fontosságáról. Akkoriban műtöttek fibroadenomával, amely ugyan jóindulatú elváltozás, de elrákosodhat. Ekkor került a fókuszomba ez a téma, és úgy éreztem, nem beszélünk eleget az önvizsgálatról, és talán a zene funkcionálhat szócsőként ilyen esetekben is.

TANDI FLORA & MIKLÓSA ERIKA – AZ A PERC

A Nemzeti Kulturális Alap támogatásával a Magyar Nők Szövetsége bemutatja Miklósa Erika és Tandi Flora videoklipjét “Az a perc” címmel, mely a nők elleni erő…

Ezt a szociális érzékenységemet szerettem volna a második lemeznél is megtartani, ekkor merült fel bennem a párkapcsolati erőszak mint társadalmi probléma. Ebben ugyan szerencsére nem volt személyes tapasztalatom, de a környezetemben sajnos előfordult a jelenség néhány formája. Minthogy jogot is végeztem, az emberi jogok ügye amúgy is érdekelt, úgyhogy eldöntöttem, belevágok.

Egy zaklatott hangvételű dalt szerettem volna olyan képi megjelenítéssel, amely elég erőteljes és impulzív ahhoz, hogy a téma komolyságát visszaadja, és kicsit arcul csapjon bennünket a valóság.

Felmérések kimutatták, hogy Magyarországon minden ötödik nő érintett. Erika azonnal igent mondott a felkérésemre, és nagyszerű alkotótársakkal megszületett az Az a perc című dal és videóklip.

ContextUs: Komoly nemzetközi figyelmet is kaptatok a kampánnyal. Ez egy magyar nyelvű dal esetében minek köszönhető?

A dalból készült egy francia verzió is, így azért nagyobb közönséget lefedett, de valójában a klip lett olyan nyomasztó, és feszítő, amely felkeltette a külföldi sajtó figyelmét. Spanyolországban egy egész rádióműsort szenteltek neki, ehhez sajnos természetesen az is hozzájárult, hogy ott sem fényes a helyzet a párkapcsolati erőszak tekintetében.

Tandi Flora és Miklósa Erika

A másik nagy büszkeségem a kampánnyal, hogy az ENSZ nőjogi szervezete a UN Women is elismerően méltatta a munkánkat. Úgyhogy nem is engedem el ezt a témakört, a harmadik lemez a diszkrimináció formáira fog rávilágítani azt erősítve, hogy mi mindannyian egyenlők vagyunk.

ContextUs: Puskás Petivel is indítottatok egy social media mozgalmat az egyenlőségért.

Igen, Peti is elkötelezett a nemes ügyek mentén, így egyértelmű volt, hogy együtt kérjük meg a fiatalokat, mutassák meg nekünk, mit gondolnak a nők és férfiak közti egyenlőségről. Fontosnak tartjuk mindketten, hogy már fiatal korban legyen saját véleményük és saját gondolataik egy-egy témában, amely mellett értelmesen, logikusan tudnak érvelni is.

Így szipolyozza ki a közösségi média a kapcsolatainkat

Mindannyian ismerjük azokat az útszélen álló embereket, akár kéregetők legyenek, akár elhagyatottak, akik mindig ugyanazon hangsúllyal motyognak vagy üvöltöznek valamit. Talán épp ugyanazon csatakiáltást ismétlek rendszeresen, összeesküvés-elméleteket szövögetnek és próbálják okítani az utca népét, vagy csak felhívni magukra figyelmet. Az ilyen jelenségekhez általában senki nem közeledik, de mindenki megszokja őket, ugyanolyan utcatartozéknak tekinti, mint mondjuk a lámpákat.

ContextUs: Külföldi duettpartnereid közül kiemelném Ira Losco énekesnőt, aki egy máltai szupersztár. Műfajilag nem egyértelműen köthető a tiédhez, mégis született egy sikeres együttműködés. Mi volt a felkérés mozgatórugója?

Ira a legfoglalkoztatottabb máltai popsztár, a napokban záródott a máltai X-Faktor első évada, és természetesen ő is a mentorok székében ült. A döntőig vitte az egyik mentoráltját. Világmárkák helyi arca, és LMBTQ nagykövet. Ezeket mondjuk mind nem tudtam róla, mikor felmerült bennem a közös munka gondolata, hiszen a 2016-os Eurovíziós közvetítésen láttam őt a tévében.

De valahogy éreztem, hogy nekünk még lesz szakmai találkozásunk valamikor.

Eltelt két év, és lemezre énekeltük a What If című dalt, valamint leforgattuk a videóklippünket a csodálatos Máltán. A dal egy szerelmi háromszögről szól, ahol a csalfa férfi két különböző karakterű nővel találkozgat. Ezek a különböző karakterek azok, amelyeket zeneileg is kihasználtunk.

FLORA TANDI feat. IRA LOSCO – WHAT IF

Official musicvideo of What If Flora Tandi Production | MBP | All rights reserved | 2018. Flora Tandi (HU) web: https://floratandi.com/ Facebook: https://www…

És pont emiatt lett meg a kellő kontraszt a hangszerelésben is. Ira fantasztikusan profi előadó, élőben is ugyanazt a minőséget nyújtja a közönségének, mint a lemezein. Örülök, hogy ismerhetem.

ContextUs: Készül az új lemez, gondolom, szépen alakul a koncertnaptár is.

Két hét hét múlva utazom egy amerikai turnéra Sinha Róbert gitárművésszel. Koncertezünk New Yorkban, Washingtonban, és felkérést kaptam arra is, hogy az ENSZ Nők Helyzetével Foglalkozó Bizottság 63. ülésszakán előadjam az Az a perc francia változatát élőben. Megtisztelő, és felemelő érzés, hogy egy ötlet, egy gondolat, ami még a szegedi szobámban fogant meg bennem, egészen Amerikáig repít a női jogi csúcstalálkozóra.

Tandi Flora: “Ami még a szegedi szobámban fogant meg bennem, egészen Amerikáig repít a női jogi csúcstalálkozóra” / Fotó: Vollmuth Krisztián

Ha hazajöttem, természetesen a lemezen dolgozom gőzerővel, és most sem maradhatnak ki a külföldi közreműködők, úgyhogy ez ügyben is utazom majd. Fontos, hogy az ember jó emberekkel vegye körül magát. Tandi Flora mint produkció nem csak én vagyok. És bár nincs a szó szoros értelmében vett menedzsmentem, ez mégis egy csapatmunka, és mindenkinek hálás vagyok, aki hozzátesz ahhoz, hogy fejlődhessek előadóművészként, és építhessünk együtt egy olyan márkát, amely összeszedett, minőségi és nemzetközi.

CV

Tandi Flora a szegedi Király-König Péter Zeneiskolában ismerkedett először a zenével. 2009-től Miklósa Erika világhírű operaénekesnő mentorálja. 2013 őszén megjelent bemutatkozó lemeze Premier címmel. A lemez Fonogram-jelölést kapott az Év felfedezettje kategóriában. Ugyancsak 2013-ban az MKB Bank Kiválóságok Klubja meghirdetett egy tehetségprogramot, melyben Flora a négy kiválasztott fiatal egyike lehetett. 2017-ben jelent meg második nagylemeze Flow címmel. A lemez megjelenése óta bejárta Európát, és egy nemzetközi művészeti fesztivál meghívásának köszönhetően Indiában, Új Delhiben is bemutatkozhatott.

Molnár Balázs

Kezdőlap > Uncategorized > Tandi Flora: A Flow-nál merült fel bennem a párkapcsolati erőszak mint társadalmi probléma

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból