A legértékesebb magyar vásznak – Ez a 10 legdrágábban elkelt magyar festmény

Contextus

Contextus

Hogyan is osztályozhatnánk szubjektivitás nélkül a művészetet? Festmények esetében felmerülhet, mennyire „szép” egy kép. Ezt persze mindenki maga dönti el. Mennyire van hatással ránk? Ez nem hogy személyfüggő, de még ugyanaz az ember sem néz kétszer ugyanúgy egy alkotásra. A szakértőknek mégis sikerül felbecsülniük a műveket, amelyeket nem ritkán igencsak borsos áron kínálnak eladásra szerte a világon. Természetesen nincs ez másképp hazánkban sem. Lássuk, melyek az árverések történetének 10 legértékesebb magyar képei!

Elveszett, megkerült, megvették

A TOP10-es lista végén Csontváry Kosztka Tivadar Olasz halász című festménye végzett. Egy másik rekordot így is sikerült megdöntenie: a Magyarországon aukcióra bocsájtott képek közötti legmagasabb kikiáltási ár képzeletbeli trófeáját nyerte el. Az elveszettnek hitt festményt végül 140 millió forintos áron nyerte meg az ismeretlen telefonos licitáló a Virág Judit Galériában.

/ Fotó: Fidelio

A Taorminában készült Palazzo Corvaiát ábrázoló festményt sokáig Csontváry életművének hiányzó láncszemeként tartották számon, a szakértők is úgy hitték, hogy orosz hadizsákmányként került el hazánkból még 1945-ben. Azonban 2017-ben a kép korábbi tulajdonosa úgy döntött, a magyar műkincskereskedelem piacára bocsájtja, így cserélhetett gazdát a műalkotás.

Nemzeti Galériából Dél-Amerikába

Kilencedik helyen egy 1879-ben készült alkotás végzett. Munkácsy Mihály A baba látogatói című műve 160 millió forintért kelt el, Csontváry Olasz halász képéhez hasonlóan szintén a Virág Judit Galéria jóvoltából.

A baba látogatói sokáig a Nemzeti Galéria állandó kiállításán volt látható. Ám 2002 novemberében visszakerült az eredeti tulajdonosokhoz; az auschwitzi koncentrációs táborban meggyilkolt Vida Jenő műgyűjtő Dél-Amerikában élő örököseihez.

A védetté nyilvánított festményt 2003-ban bocsájtották aukcióra, ahol egy telefonon megbízást adó magánszemély vásárolta meg.

Szinte ismeretlen műremek

A baba látogatóit 10 millió forinttal előzte meg Bortnyik Sándor Lámpagyújtó című festménye. A kép a maga nemében páratlan, Bortnyik munkái nagyrészt elvesztek, szétszóródtak, így sem a Magyar Nemzeti Galéria, sem a Fővárosi Képtár nem rendelkezik a méltán híres festő műveivel.

/ Fotó: NOL

A Lámpagyújtó 80 év után került elő, korábban csak katalógusokból, illetve leírásokból ismerhettük. Mindössze egyszer volt kiállítva, 1922-ben Berlinben, a Sturm Galériában. A kép szintén egy telefonon licitáló vevő részére kelt el a Kieselbach Galéria 2008-ban tartott árverésén.

110 év után licitre bocsájtva

Ugyancsak 170 millió forintért kelt el Tihanyi Lajos Pont Saint Michel festménye is. A magyar fauve festészet egyik remekműve közel 110 év után került elő. A párizsi látkép teljesen érintetlen állapotban, még az első tulajdonos leszármazottainak gyűjteményéből bocsájtották árverésre.

/ Fotó: Rumnapló

A kép különlegessége, hogy Tihanyi abból az ablakból festette, amely mellett Matisse is lakott. A műalkotás 34 millió forintos kikiáltási árról indult a Kieselbach Galéria 2016. évi karácsonyi árverésén.

Megint csak Munkácsy

A hatodik legdrágább kép szintén Munkácsy Mihály nevéhez fűződik, és ugyanazon árverésen kelt el, mint A baba látogatói. Az Alvó nagyapó a festő szalonzsáner sorozatának egy darabja. Nagy várakozás kísérte az aukciót, a festmény ugyanis különlegességnek számít.

/ Fotó: Wikipedia

A luxembourgi Colpachban született képek közül ez az egyik késői, 1887 nyarára datált olajkép, és egyike annak a két alkotásnak, amelyen a szignó mellett szerepel a helyszín megjelölése is. A kép végül 180 millió forintért kelt el a Virág Judit Galéria aukcióján.

A legtöbbet sokszorosított Csontváry-kép

Csontváry Kosztka Tivadar Hídon átvonuló társaság című festményénél is 180 millió forintnál koppant a kalapács. Az egyik legtöbbször reprodukált Csontváry-képet a művészettörténészek a nagy kompozícióinak előzményeként tartják számon.

/ Fotó: Wikipedia

Nem véletlen, hogy ez a mű is egy izgalmas licitáláson cserélt gazdát, hisz’ a festő 127 munkájából csak 25 alkotás van magánkézben. A Hídon átvonuló társaság is egy gyűjtőhöz került 2006-ban a Virág Judit Galéria árverésén.

Pont Saint Michel duplázik

Szinte pontosan egy év telt el Tihanyi Lajos két, ugyanazt a címet viselő képpárjának aukciója között. Ezúttal a Virág Judit Galéria 2017-es karácsonyi árverésén bukkant fel a Point Saint Michel, és a jelentős árkülönbség sem véletlen.

„Hiszünk abban, hogy a képzőművészet nem az elit hóbortja” – Indul a Kortárs Képzőművészeti Vásár

Az elmúlt egy év során három nagy sikerű vásárt ( RAF 2018, ZiggY Art Fair, Resident Art GARTEN ) hozott létre a művészeti ügynökség. A tavaly karácsonyi RAF folytatásaként idén decemberben is megszervezik a Resident Art Fair 2019 – kortárs karácsonyi vásár t.

Ennek a változatnak a hátoldalán látható a festő egy korábbi festménye, az Ádám és Éva. Igazi ritkaságszámba megy, hogy egy festmény mindkét oldalán jelentős mű található.

Kalandos úton

Munkácsy Mihály Poros út I. festménye szintén 220 millió forintért cserélt gazdát. Hasonlóan kalandos utat járt be, mint A baba látogatói, ez is Vida Jenő magántulajdonában állt, míg 1944 márciusában kölcsön nem adta a Szépművészeti Múzeum egy kiállítására.

/ Fotó: Archivnet

A kép ezután nyugatra került, majd az ’50-es években bukkant fel újra hazánkban, ezúttal a Nemzeti Galériában. Végül Vida örökösei hosszú pereskedés útján visszaszerezték. Azonban 2003-ban a Virág Judit Galéria aukcióján kelt el.

Sosem látott kép

Csontváry Kosztka Tivadar Randevú című műve a Kieselbach Galéria legdrágábban eladott festménye. A kép 2006-ban került elő, talán ennek is köszönhető, hogy több néven is ismert, A szerelmesek találkozásának is nevezik. A 2006-os karácsonyi árverésen 230 millió forintért kelt el. 2012 tavaszán más értékes festményekkel együtt ellopták új tulajdonosa otthonából, de – mivel addigra már híres lett – a tolvajok nem tudtak túladni rajta, és a rendőrség megtalálta a sértetlen művet. Ugyanabban az évben kiállították Pécsett a többi Csontváry festmény mellett, így végre a nagyközönség is láthatta.

Táskából a csúcsra

A lista első helyén szintén Csontváry Kosztka Tivadar egy műve áll. A Traui ciklus eddigi hiányzó, 5. darabja a Traui táj naplemente idején című festmény tartja a rekordot. A Traui ciklus alkotásai közül négy a napszakok és égtájak szerint mutatja be a Nap útját, az ötödik kép pedig mindezek szintéziseként fogható fel.

Az öt festmény együtt alkotja Csontváry tér-idő-fény filozófiáját.

Több mint 100 év után került elő, a korábbi tulajdonos bejelentés nélkül jelent meg Virág Judit galériájában, és a táskájából húzta elő a képet.

/ Fotó: Wikipedia

A korábbi tulajdonos elmondása szerint közvetlenül a Kosztka családtól került birtokukba a festmény. Végül 2012-ben 240 millió forintos rekordáron adták el egy telefonos licitálónak.

Kezdőlap > Uncategorized > A legértékesebb magyar vásznak – Ez a 10 legdrágábban elkelt magyar festmény
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból