Mielőtt bepánikolnánk: 2019 legjobb designtermékei a 3D-s falutól az Instagram-irodalomig

Contextus

Contextus

Néha jogosan tör ránk az aggódás a technológia rohamos fejlődése és terjeszkedése láttán: vajon évek múltán is képesek leszünk-e innovatív ötletekkel újítani a környezetünket? Vagy esélyes, hogy az emberi kreativitás egyszer kifullad és többé már nem lesz mit megvalósítani? Mielőtt bepánikolnánk, érdemes végigfutni a 2019-ben, a Fats Company által dizájndíjat elnyert alkotásokat. A pályázaton 21 kategóriában indulhattak a résztvevők, célja pedig, hogy a termékekkel aktuális társadalmi problémákra nyújtsanak megoldást. A húsz nyertes közül kiválasztottunk tíz olyan innovatív megvalósítást, amik mindenképp eloszlatják a kételyeket a technológiai helytelen használatát és a kreativitás kifulladását illetően.

Insta Novel – Irodalom Instagram-storykba csomagolva

Az idén debütált innovatív alkotások életünk számtalan szegmensét lefedik, így nem csoda, hogy szinte képtelenség rangsorolni a találmányok hosszú sorát. Mivel a díjazottak különböző területeken, más-más témát gazdagítanak, így nem próbálunk azok közt értékbeli sorrendet felállítani.

Irodalmi klasszikusok újragondolva, Insta-regényekként térnek vissza a közösségi médiában

A New York-i Közkönyvtárnak közel 200.000 követője van az Instagramon. Mivel a felhasználók egyébként is órákat töltenek azzal, hogy a közösségi média felületet görgetik mindenféle számukra érdekes (vagy kevésbé érdekes) tartalmakat böngészve, a könyvtár gondolt egyet, és összeköti a kellemest a hasznossal, vagyis a kultúrával. A projekt keretében irodalmi klasszikusok “Insta-regényekként”, “Insta-novellákként” kelnek új életre.

A New York Public Library az irodalmi művek széleskörű terjesztéséhez járult hozzá. Instagram Mystorykban helyeztek el történeteket és regényrészleteket, kihasználva, hogy a legtöbb felhasználó szinte nulla-huszonnégyben a felületen kattintgat.

A követőik számára szinte elkerülhetetlen, hogy ne botoljanak bele egy-egy kiváló írásba két kacsacsőrű szelfi között. A történeteket egyedi grafikával színesítik, így vizuálisan is kielégítő látványt nyújtanak.

Többek között olyan művekbe kaphatunk betekintést, mint az Alice Csodaországban, az Átváltozás vagy a Karácsonyi ének. Jelenleg 418 ezer követővel vagy inkább olvasóval büszkélkedhetnek.

NAE Index – Amit a Parlamentben is reklámozni kellene

A New American Economy által fejlesztett weboldal és a NAE Index fogalma egészen aktuális problémákra világít rá, és ad azokra elgondolkodtató választ. A fejlesztett honlapon a száz legnagyobb amerikai város került rangsorolásra, de egészen egyedi szempontok alapján.

A NAE Index nem a különböző települések gazdasági helyzetét, turizmusát vagy építészeti büszkeségeit veszi górcső alá, hanem annál sokkal humánusabb tényezőket vizsgál: méghozzá azt, hogy a száz legnagyobb amerikai város milyen mértékben fogad be bevándorlókat.

A lista élén egyértelműen Chicago áll, ahol teljes mértékben biztosítva vannak a betelepülők jogai, nem részesülnek megkülönböztetésben. A honlap azonban nemcsak a rangsor felállítása érdekében jött létre, hiszen olvashatunk a bevándorlókat érintő problémákról, összehasonlíthatjuk a településeket, és adományozhatunk is.

Roo ­– Minden szülő álma

Az iskolákban nem megfelelő szexuális felvilágosítás és a családokban a nemi identitásunkról zajló kínos beszélgetések problémája bizonyára sokak számára ismerős. Ugyan azt gondolnánk, hogy a csapból is a szex folyik, valójában egy erősen tabuizált témáról van szó, amiről nem informáljuk kellőképpen a fiatalokat.

Ennek érdekében alkotta meg a Planned Parenthood, Work and Co a Roo nevű weboldalt, ahol egy chatbot ad választ az anonim kérdéseinkre. Roo a nap bármelyik pillanatában elérhető.

Kérdezhetünk a szexuális együttlétről, annak veszélyeiről, védekezési módszerekről, a testünk működéséről, kapcsolatainkról, de még az első szerelemről is. A chatbot a nemünkre — legyen az férfi, nő, transznemű vagy általunk meghatározott – specifikált válaszokat kaphatunk. Ezen kívül az oldalon az általunk felvetett témával kapcsolatban további szövegeket olvashatunk és oktató videókat is találhatunk.

Fast Forward – A gondtalan utazásért

A New York-i tömegközlekedés szinte összeomlóban van. A késő járatok és a magas jegyárak az utasok csökkenését eredményezték az utóbbi években. A MTA New York City Transit által fejlesztett honlapon, ennek orvoslása érdekében, New York nagyszabású terveiről olvashatunk. Elképzelésük szerint az elkövetkezendő tíz éven belül radikális változásokat fognak bevezetni városuk tömegközlekedési rendszerében.

Az újítás célja a teljes fokú biztonság és átláthatóság megteremtése. Nagy hangsúlyt fektetnek a fogyatékkal élő emberek közlekedésére, gondtalan utazást szeretnének biztosítani számukra is.

A honlapon a terv pontos részleteiről értesülhetünk, mint a metróvonal újítása, a Metropolitan Transportation Authority épületének fejlesztése és a könnyebb átszállási lehetőségek megteremtése. A folyamatokban a miniszterelnök is részt vesz, a honlapon a nyilatkozatai és a helyzetjelentései szintén elérhetők.

Fekete bankkártya – Egy érintéssel a karbon ellen

Az applikációktól és a honlapoktól hátra lépve érdemes egy pillantást vetni a díjazottak közül azokra, akik a globális felmelegedés és a környezetvédelem problémáira reflektálnak innovatív megvalósításaik által.

A Doconomy a Mastercard együttműködésével ezében a piacra dobott egy klíma-fókuszált fekete bankkártyát, ami nem a napi pénzköltési limitünket korlátozza, hanem a karbon-kibocsátásunkat.

A kártya és a mellé fejlesztett applikáció figyeli, hogy milyen termékeket vásárolunk, illetve, hogy ezek megvásárlásával milyen mértékben nő az ökológiai lábnyomunk. A kártya azonnal blokkolja magát, ha a napi normál karbon-kibocsátási határt átlépjük. A Doconomy ezzel a fejlesztéssel szeretne hozzájárulni a szén-dioxid kibocsátás 50%-kal való csökkentéséhez 2030-ig, amihez elengedhetetlen a mi hozzájárulásunk és ezügyben tett apró lépéseink.

Futurecraft Loop ­– Futam a szebb jövőért

Idén debütált az Adidas első teljes mértékben újrahasznosított futócipője, a Futurecraft Loop. A márka képviselőivel a Parley for the Oceans szervezet dolgozott együtt, hogy az óceánokban és a tengerparti városokban felhalmozódott szemetet összegyűjtve megalkothassák a 100%-ban újrahasznosított poliészterből készült terméket.

11 millió ilyen lábbelit dobtak piacra, hogy a vásárlók a letisztult dizájn és stílus mellett a környezetvédelemre is figyelhessenek.

Az Adidas ezzel a fejetlen műanyag felhasználásra, és pazarlásra, illetve a környezetvédelemre próbálja meg felhívni a figyelmet.

Az Adidas megesküdött, hogy 11 millió pár cipőt készít az óceánba került műanyagból

Az Adidas és a Parley közös termékei valódi értéket nyújtanak a megjelenésen, funkcionalitáson és minőségen túl, mivel minden darab egy tisztább óceánhoz járul hozzá. 2017-ben egymillió, 2018-ban ötmillió pár cipőt készítettek újrahasznosított műanyagból, 2019-ben ezt a számot tizenegymillióra szeretnék növelni. A Prouder projekt lényege az Adidas ikonikus, Samba cipőinek újragondolása az egység, egyenlőség és eredetiség jegyében.

A márka elsődleges céljai közé tartozik, hogy 2024-re a Futurecraft Loophoz hasonlóan az összes terméküket kizárólag újrahasznosított poliészterből alkossák meg.

Víz box – Az isteni csoda

Az igazán jó ötletek Isten házában (is) megszületnek. A Szentháromság Baptista Templom közössége, a 501CThree által jöhetett létre a víz box, ami elképesztő újításokat eredményezett Michiganben.

A Flint nevű kisvárosban évek óta küzdenek a tiszta víz hiányának problémájával, ami miatt felfoghatatlan mennyiségű palackozott vizet fogyasztottak az ottlakók, nagy mértékben szennyezve ezzel környezetüket.

A baptista közösség azonban egy hosszabb tesztelési folyamat után 2019-ben mutatta be a víz boxot, ami a publikus vízellátó rendszerhez kapcsolódva képes megtisztítani a folyadékot, hogy biztonságosan, következmények nélkül fogyasztható legyen.

Cupclub – A környezetbarát poharak klubja

Safia Qureshi, az okos-dizájn büszke képviselője, és csapata, a CupClub kidolgoztak egy speciális poharat az elvihetős papír társaik helyett. A különleges poharak előállítása és használata által is a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyhatjuk magunk után, hiszen azok papír- és műanyagmentesek.

A CupClub poharak alkalmazása a vásárlók számára nem igényel plusz összeget. Ahol erre van lehetőségünk egyszerűen csak “Cupclubot kérünk” a hagyományos megoldások helyett, az italunkat elfogyasztva pedig a külön erre létrehozott gyűjtőkbe helyezhetjük.

A leadott poharakat aztán a fejlesztők csapata elszállítja és gondosan kitisztítják, hogy azokat újra biztonságosan fel lehessen használni. A CupClub ma már egyre több közösségi helyen, kávézókban, fesztiválokon vagy irodákban is megtalálható.

R.E.D.  – Design iszapból

A vörösiszap talán mindannyiunk számára egy rettegett szó a 2010-es katasztrófa után. A londoni Imperial College tanulói – Kevin Rouff, Luis Paco Bockelmann, Guillermo Whittembury, Joris Olde Rikker – azonban megmutatták, hogy egészen hasznos és formabontó ötletekhez is lehet alkalmazni.

Vörösiszapból évente 150 millió tonnát termelünk, ennek a mennyiségnek nagy része azonban mégis kárba vész. A fiatalokból álló csapat rávilágított, hogy az anyag újrahasznosítva is könnyedén alkalmazható.

Gyárakkal, kutató laborokkal és keramikusokkal együttműködve kerámia testeket, glazúrfestéket és geopolymer koncentrátumokat hoztak létre. Az alumínium melléktermékeként ismert, amúgy szinte teljesen felhasználhatatlan iszap így már nem vész kárba, hiszen az számos design termék előállításához biztonságosan alkalmazható.

3D-s falu – A jövő menedéke

A New Story nonprofit szervezet hihetetlen vállalkozásra szánta el magát: az Icon építőipari techcéggel együttműködve kidolgoztak egy olyan 3D-nyomtatóhoz hasonló, óriási eszközt, ami könnyedén, mindössze pár óra alatt képes felépíteni egy egész házat. Ezévben egy ötven épületből álló kis falut alkottak meg Mexikóban, a megvalósítás minimális mennyiségű szemetet eredményezett. Azonban nemcsak környezetbarát, hanem egy rendkívül olcsó megoldásról is van szó, amivel a New Story csapata elsősorban a rászorulókat szeretné segíteni. Olyan családok költözhetnek a faluba, akiknek a havi keresete 23 ezer forint körül mozog, soha nem volt még benti vécéjük vagy vezetékes vizük. A házak havi bérleti díja mindösssze 400 peso, ami 6500 forintnak felel meg.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A 3D nyomtatás mellett szól a kiváló hőszigetelés, a nullához közeli hulladéktermelés, a gyorsaság, a dizájnban rejlő rengeteg lehetőség, a rugalmasság és az elképesztő költségcsökkenés. Ez nem 10 százalékkal jobb megoldás, hanem tízszer jobb[/perfectpullquote]

mondta az Icon egyik alapítója, Jason Ballard.

Kezdőlap > Uncategorized > Mielőtt bepánikolnánk: 2019 legjobb designtermékei a 3D-s falutól az Instagram-irodalomig
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból