Felépítése és működése
Mielőtt a FilterABC motoros villaolaj kínálatából beszereznénk a megfelelőt, beszéljünk a működéséről! Az első villát tulajdonképpen két hosszú csőszerű alkatrész alkotja, funkciója, hogy a kereket a motorral összeköttetésben tartsa. Második fontos feladata, hogy a fel-le mozgás közepette az út egyenetlenségeit elnyelje, de legalábbis csillapítsa. (Ezt a személygépkocsikban megtalálható lengéscsillapítóhoz hasonlíthatjuk.)
A mozgást a villában (tehát a csőben) elhelyezkedő rugó segíti. A bukkanóknál először összepréselődik, majd kirúgja magát. Ezáltal lesz sokkal kellemesebb és biztonságosabb a közlekedés.
Jó pár évtizeddel ezelőtt a villában nem is volt semmi a rugón kívül, ezért ez a fel-le mozgás sokkal direktebb, hirtelenebb módon történt, amely könnyen balesethez is vezethetett. Valamit tenni kellett ez ellen, ekkor jött be a képbe az olaj, amit ma motoros villaolajként ismerünk. Ennek segítségével ez a bizonyos mozgás jóval lassabban, simábban megy végbe, így mi sem akarunk leesni a járműről egy termetesebb bucka esetén.
Motoros villaolaj és motorolaj közti különbség
Egyet semmiképpen se tegyünk. Ne keverjük össze a két kifejezést. Ahogy fent már szó volt róla, a motoros villaolaj feladata a rázkódás elnyelése, illetve annak elősegítése. Ezzel ellentétben a motorolaj elsődleges szerepe abban merül ki, hogy keni és hűti a motor (mármint a motorkerékpár motorjának) alkotóelemeit.
Az angol nyelv egyértelműbb, mivel az engine (a hajtómű) és a motor (a jármű) szavakat nem lehet összekeverni. De a magyar nyelv mindkét megnevezésre – kicsit szerencsétlenül – a motor szót használja.
Cseréjére vonatkozó tudnivalók
Most már van egy kialakult képünk a témáról, azonban a milyet, mennyit és milyen gyakran kérdőszavakra még válaszolni kell.
Abban, hogy kétkerekűnkhöz milyen típusú villaolajat vásároljunk, elsődlegesen a gépkönyv is jó támpontot jelenthet, abban megtaláljuk a kellő mennyiséget is. A villaolajoknál fontos szempont a csökkentett habosodási hajlam. A minőségi változatokat a FilterABC kínálatában megtaláljuk, hiszen a jobbnál jobb adalékanyagokat tartalmazó termékeik könnyedén átmennek a képzeletbeli vizsgán.
Nem tértünk ki még rá, hogy milyen gyakran cseréljük vagy cseréltessük ki a villaolajat. Általánosságban elmondható, hogy kétévente célszerű a tettek mezejére lépnünk. Persze ez az időszak rövidülhet vagy akár meg is hosszabbodhat attól függően, hogy milyen gyakran vesszük elő kedvencünket.
Vannak, akik jobban szeretik a megtett távolságot figyelni. Ebben az esetben 15.000 km-enként javasolt, hacsak nem hibátlan utakon használjuk, mert akkor 20-25.000 km-t is várhatunk vele. Azért túl sokáig nem érdemes halogatni, mert a motorozás élménye átválthat kényelmetlen utazásba, sőt, extrém esetben balesetveszélyes is lehet.