A dal, a tánc, az opera, a hangszeres zene egyes emberek számára életre szóló hivatást jelent. Hogy történt az első találkozás? Mi gyújtotta fel bennük a szikrát? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a Müpában idén ősszel induló új Matinékoncert-sorozat, a Szenvedélyem. Az orgonaművész Fassang László, a népdalénekes Palya Bea, az Operaház főzeneigazgatója Ókovács Szilveszter és a táncművész-koreográfus Juronics Tamás vallanak arról, mi az, ami a saját műfajukhoz, a zene általuk művelt területéhez fűzi őket.
Mindenkinek más a szenvedélye. A Müpa Szenvedélyem címmel induló Matinékoncert-sorozatában ismert művészek beszélnek arról, mi nyűgözte le őket életre szólóan zenében, táncban, dalban, hangszerben. A példájuk ragadós lehet fiatal hallgatóságuk körében is. Ahogy a kis Fassang Lacit annak idején elbűvölte az orgonista Draskóczy Laci bácsi előadása, úgy talán a mostani közönség soraiban is ott üldögél majd valaki, akit rabjává tesz a hangszerek királynője – vagy épp a népdal, az opera, a tánc.
A szenvedély – ha érdeklődésből, a művészettel való találkozás élményéből táplálkozik – túláradó energiákat képes felszabadítani az emberben, ami mindig több, mint az egyszerű szorgalom. Ezt a megfelelés, azt a megtalált hivatás izgalma hatja át. A Szenvedélyem-sorozat házigazdái abba avatják be hallgatóságukat, őket mi ragadta meg egy-egy művészeti ágban, a zene általuk művelt területében.
Az esemény-sorozat előadásai vasárnap délelőttönként várják a közönséget a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Elsőként, október 2-án Fassang László beszél az orgonához fűződő viszonyáról tizenéveseknek és felnőtteknek. Őt követi Palya Bea, aki rendhagyó énekóráján az alkotás örömével ismerteti meg közönségét – arról beszél majd, hogyan születik a dal.
A hangulat oldott lesz a színpadon, megtelik élettel, hangokkal és szavakkal. A Müpa nagyterme akusztikus játszótérré alakul át, a dal, a ritmus, a szavak hidat vernek közöttünk.
– mesélte Palya Bea a novemberi előadásról.
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója beszélgetőtársával, a zenetörténész Zsoldos Dáviddal már a dalműről, vagyis az operáról beszél jövő januárban. Jövő tavasszal pedig Juronics Tamás, Kossuth-díjas táncművész, koreográfus és rendező, a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője vall arról, miért választotta érzelmek és gondolatok kifejezésére a testet és a mozgást.
Azok a családok és gyerekek, akik a Szenvedélyem-sorozat által kínált személyiségformáló élményt választják, az egész délelőttjüket a Müpában tölthetik, hiszen a 11 órakor kezdődő előadások előtt Ráhangoló címmel, ingyenes zene- és drámapedagógiai foglalkozásokon is részt vehetnek.
A Müpa arra vállalkozott, hogy a közönségét inspirálva, velük párbeszédet kezdeményezve, a különböző művészeti irányzatoknak találkozási helyet teremtve váljon a hazai művészeti élet ösztönzőjévé és megújítójává. A Szenvedélyem-sorozat személyes vallomáson keresztül hozza elérhető közelségbe hallgatóihoz, a gyerekekhez a művészet, mint hivatás varázsát, miközben későbbi előadások értő közönségévé neveli őket.