Bánkuti András párhuzamosan dokumentálta a ’80-as, ’90-es évek közéletét, és az ország különböző szubkultúráit. Míg a május elseji felvonulás vonul végig az utcákon, a klubokban megelevenedik az igazi magyar punk.

Máig hajlamosak vagyunk a legvidámabb barakk nosztalgiáját komolyan venni, hiszen sokunk számára a kommunizmus időszaka egyfajta csecsebecse. Egy olyan letűnt kor, amely relikviáiból romkocsmákat lehet berendezni, és olyan hangsúllyal kimondani a Moszkva teret, mintha csak beleszülettünk volna és megszokásból mondanánk így. Pedig az iskolákban azért már traktáltak belénk egy jó adag előítéletet.

A hatalmas szakadék aközött, ahogy most a történelemórákon prezentálják a múltévszázad rendszerét, és amilyen tudattalan nosztalgiával emlékeznek rá a benne élők, egy nagy megítélési katyvaszt eredményez. Hogyan kell valójában szemlélni Rákosi és Kádár rendszerét?

bankutiandras04
/ Fotó: Bánkuti András: Hajléktalanok, Keleti pályaudvar, Budapest, 1989

De főképp: mi történt a rendszerváltáskor? Ahogy a gulyáskommunizmus tragikomikumba csúszott át, sajátos kulturális tendenciák jelentek meg Magyarországon. Ezt dokumentálta Bánkuti András fotóriporter, aki egy Csajka 2-essel kezdte a fényképezést, majd fotói rendszeresen jelentek meg a New York Timesban és a Guardianben. Másfél évtizedig vezette a HVG fotórovatát és a Mai Manóban működő Magyar Fotográfusok Háza egyik alapítója.

Voltak ilyen pillanatok, amiket az embernek el kellett kapnia – hogy ne csak egy megszokott Kádár János legyen a képen, hanem látszódjék a rendszer vége

– mondta egy interjúban Bánkuti a Pixinfonak. És bizony látszódik. Bánkuti, mint sokan mások, úgy volt a rendszer része, hogy közben művészete saját maga számára is megmutatta a kései kommunizmus ambivalenciáját.

A következő portré Kádár Jánosról valószínűleg a végidők legkifejezőbb arcát mutatja.

bankutiandras03
/ Fotó: Bánkuti András: Kádár János portréja, 1989

A médiát lényegében a tabuk tartották egyben. Ha Bánkuti és társai a szerkesztőségbe vittek egy-egy nem éppen hivatalos fotót, amilyen a fenti is, egy pártállami sajtótájékoztatóról, továbbirányították őket pályázatokra. Ott nagyobb volt a művészi szabadság, de sokszor a nyertes fotókat leszedték a belőlük készült kiállítás megnyitója előtt. A fotós neve, és hogy díjat nyert vele ott árválkodott a kép nélkül a falon.

A társadalom két nagy tabuja a punkok és a drogok voltak. Bánkuti bevallása szerint az akkori magyar punkok ragasztóval álltak be. Volt, hogy a rendőrség a fotós neve nélkül, de a képei alapján tartóztatott le embereket, ekkor Bánkuti rejtegette a negatívjait – a dokumentáció lényege nem az volt, hogy bárkit is veszélybe sodorjon vele.

bánkuti
/ Fotó: Bánkuti András

A fotó egy kommunikációs közeg is: skinheadeket és punkokat úgy lehetett fényképezni, ha az ember összebarátkozott velük, bulikba járt, sokat lógott a társaságban és megszokták. Aztán persze a következő alkalomkor Bánkuti megmutatta a múlt hét felvételeit az alanyoknak, és egyre többen hagyták, hogy lencsevégre kapja őket a fotós. Voltak olyanok is, akik a bulira változtak át punkká, hétközben élték a decens polgári életüket. Ők sosem engedték magukat lefotózni, mert féltek a megtorlástól, de Bánkuti nem is rájuk volt kiváncsi.

Én az igazi, autentikus punkokat akartam megörökíteni, nem a pillanatnyi pózereket

– mondja. Végül a ’90-es években a punk egy elfogadott szubkultúrává vált, saját klubokkal, amelyeket a saját művészeik dekoráltak. A lapokba is már a fotográfus ízlésének, nem a cenzúrának függvényében kerültek be képek.

A fotós punkokat ábrázoló képeinek helyszíne a legendás Fekete Lyuk. A hely, amelyet a köznyelv a pokol tornácaként emlegetett az 1980-as évektől kezdődően a magyar alternatív és független zenei élet hazai (és sokak szerint kelet-európai) központja volt. Eleinte csak néhány teremmel, majd az évek folyamán két különálló italárusító egységgel egészült ki a Vörösmarty Művelődési Ház alatt megbújó klub.

bankuti10
/ Fotó: Bánkuti András

A szórakozóhelyet sok támadás érte a média részéről, így a rendőri jelenlét mondhatni állandó volt a környéket körülvevő utcákon és tereken. A közeli Golgota parkban gyakoriak voltak a verekedések a nyitvatartás körüli időszakokban, ennek ellenére kultúrtörténeti jelentősége megkérdőjelezhetetlen, hiszen számos, ma meghatározónak számító művész kezdte pályafutását a Fekete Lyukban. 

Bánkuti András türelmes, amikor objektív van a kezében. Van türelme rábeszélni az éppen elnöki hatalomvárományos Borisz Jelcint, hogy jöjjön ki a Kreml hídjára nyakkendőt igazítani. A képet nézve pedig szinte meghökkenünk a szokatlan habitustól, szituációtól, amelyben Borisz Jelcint ábrázolja.

bankutiandras07
/ Fotó: Bánkuti András: Borisz Jelcin portréja, Moszkva, 1990

Szinte egyik napról a másikra lettünk a nyugati típusú demokrácia egy reményteljes növendékországa: fél lábbal a nosztalgiában, a másik felével pedig a konzumerizmus mindent akarásában. A következő összeállítás Bánkuti András fotóiból ezt az ambivalens folyamatot ábrázolja: magyar valóság kívülről és szubkulturális módon belülről.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.