Boldogok lehetnek az amerikai sajtkészítők, legalábbis azok, akik mozzarellára specializálták magukat: soha annyi olasz eredetű sajt nem fogyott még az Egyesült Államokban, mint 2017-ben, amikor első ízben több mozzarellát ettek az országban, mint egyéb hagyományos sajtféléket összesen.
Ez azt jelenti, hogy mozzarellából tavaly összesen 2 442 079 631,5 kilónyit állítottak elő, míg a cheddarból és hagyományos társaiból mindössze 2 300 616 418,3 kilogrammot – nem sokkal kevesebbet, de mégis kevesebbet.
Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma először 1940-ben végzett felmérést az olasz sajtokról, ekkor még alig ettek ilyesmit az amerikaiak.
De a háborúból hazatérő katonák és a gazdasági fellendülés hatására a gyorsan és könnyen hozzáférhető gyorsételek egyre népszerűbbek lettek – és ahogy Paul Kindstedt, a Vermonti Egyetem sajttörténésze rámutatott: ha a pizza fogy, a mozzarella is fogy.
Kindstedt szerint a pizza megtestesített mindent, amire a háború utáni amerikai fogyasztó vágyott: gyorsan elkészült, sokféleképpen lehetett összeállítani, és még haza is lehetett vinni (az amerikai házhozszállítás szintén a második világháború után indult be New Yorkban, a hatvanas években pedig már a hétköznapi élet részévé vált).
Meg is látszik: ha visszautazhatnánk 2010-be, és választhatnánk, hogy mibe fektessük a pénzünket, valószínűleg valamelyik techóriás tűnne a legjobb ötletnek, de sem az Apple, sem az Amazon részvényei nem emelkedtek olyan tempóban, mint a Domino’s pizzériahálózaté: tíz év alatt több mint 2000%-kal értek többet, mint induláskor.