Gyógyszerreakció a súlyos tünetek hátterében
A Lyell-szindróma a leggyakrabban bizonyos gyógyszerek által kiváltott kóros immunreakció következtében jön létre a szervezetben. Ilyen kiváltó tényezők lehetnek az antibiotikumok, a gyulladáscsökkentők vagy egyes epilepszia elleni készítmények.
Az immunrendszer a gyógyszer hatására saját bőrsejtjei ellen fordul, ami sebekhez és a felső hámréteg elhalásához vezet. A folyamat következtében súlyos folyadékvesztés, vérmérgezés és szervi elégtelenség is felléphet.
Az allergiás reakció jellemzően nem azonnal jelentkezik, hanem az új készítmény szedésének megkezdése után 1–4, de olykor akár 8 héttel később robban be – mutat rá az Orvosi Hetilap tanulmánya.
A szakirodalom szerint a kórkép az esetek mintegy 50 százalékában súlyos szemnyálkahártya-gyulladással és egyéb szervek érintettségével is együtt jár.
Felnőtteknél a Lyell-szindróma súlyos esetekben akár 25–35 százalékos halálozási kockázatot is hordozhat, ám az időben megkezdett ellátás döntően javítja a túlélési esélyeket.
A beszámoló szerint az énekesnő a nyilvánossággal is meg szeretné osztani a küzdelmeit a súlyos betegséggel – írta meg a 24.hu.


