Örök témához nyúl az Ódry Színpad tavaszi bemutatója, aminek története nem másról, mint Jézusról és feltételezett legjobb barátjáról szól. Az erotikát sem nélkülöző koreográfiákkal tüzdelt előadás Christopher Moore szatirikus regényéből készült.
A Biff evangéliumából (Lamb: The Gospel According to Biff, Christ’s Childhood Pal) Makranczi Zalán írt szövegkönyvet és vitte színre azt a Spirit Színházban Haverom a Messiás címmel. Ez alapján rendezte a színházrendező szakos Gaál Dániel az Akit Biffnek hívtak című előadást. A premier tavasszal volt a Hevesi S. Teremben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Less is Moore
Christopher Moore szatirikus regényéből, a Biff evangéliumából (Lamb: The Gospel According to Biff, Christ’s Childhood Pal) Makranczi Zalán írt szövegkönyvet és készített belőle egy előadást a Spirit Színházban Haverom a Messiás címmel. Ez alapján rendezte a színházrendező szakos Gaál Dániel az Akit Biffnek hívtak című előadást. A premier tavasszal volt a Hevesi S. Teremben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Rendezi, játssza, nézi
A történet szerint Biff 6 éves korától Józsua (Jézus) legjobb barátja, aki végig kíséri őt gyerekkorától a kereszthalálig. A cselekmény szerint Raziel angyal feltámasztja 2000 év múlva, és megíratja vele a saját evangéliumát egy szállodai szobában. A Raziel név jelentése: “Isten az én gyönyöröm.” Egy héber hagyomány szerint nem sokkal azután, hogy Ádám kiűzetett a Paradicsomból, betegségbe esett. Raziel egy olyan könyvet adott neki, amelyben szerepelt minden gyógynövény, az összes létező betegség ellenszere.
Gaál Dániel rendezésében az angyal most nem könyvet ad, hanem írat. A cselekmény lineárisan építkezik Biff feltámasztásától Józsua kereszthalálig visszaemlékezésekben bemutatva kettejük történetét.
A pezsgő jelenetek nem untatnak. A mozgékony alkotók lelkesen váltanak szerepeket és helyzeteket. A vaskos könyvet alaposan meghúzták. Biff története azt a korszakot öleli fel, amiről semmit sem tudunk Józsua 13 éves korától számítva.

Az összes női szerepet Dér Mária játssza, egyedül Gaál Dániel marad csak egy szerepben (Biff), aki egy személyben rendezi, játssza, nézi az eseményeket. Dér Mária nem véletlenül játssza egymagában az összes nőt. Mária Magdolnát keresi valójában minden nőben Biff és a megváltó. Bár Józsua inkább az érzelmi kötődésre kiváncsi, ebben a tekintetben semmilyen fajta megbotránkoztató dolog nem hangzik el az előadásban. Mária Magolna (Mari) karakterének megformálásában félénkséget látok, és sokszor megsajnálom a szelíd színésznőt, mert úgy tűnik, hogy kellemetlen élmény számára testének mutogatása. Ambivalens módon a mozgások koreografált tüzes jelenetei során megmutatja a benne szunnyadó oroszlánt, miközben tekintetével azt az érzetet kelti, mintha egy szűz lány lenne, aki most állt ki egy bordély kirakatába.
Jézus haverja
De ki ez a Biff valójában? Józsua elnyomott vágyainak materializálódott Esti Kornélja, vagy egyszerűen csak egy eszköz arra, hogy hidat teremtsen a mai olvasó/néző között az újszövetséggel? Rejtély. De a dolog működik. Emberivé és jobban szerethetővé válik általa a homály, ami Józsua ezt a korszakát fedi. Humorral és újszerűen közelít a rendezés a témához, de velős mondanivalót nem nyújt. Nem akar megbotránkoztatni, sem elgondolkodtatni.
Arra gyanakszom, hogy egy humoros történetet keresett, amit kevés szereplővel el lehet játszani, és amibe izgalmas koreográfiákat lehet beilleszteni.
Rengeteg összeesküvés-elmélet létezik, és a történet ezt lovagolja meg. Józsua elmegy Keletre kitanulni ezt-azt a végzetére készülődve.

Hogyan teszi ezt Nagy Márk Józsua szerepében? Energikusan alakítja és figyelmesen játszik, de valamiért érzek rajta egy koholt feszültséget. Talán fáradt. Józsua bőrébe bújva hasonló karaktert hoz életre, mint az előző este játszott Schrofenstein család bemutatójában. A világra rácsodálkozó szelíd figura talán ezért unalmas egy kicsit.
Sokszor felszínes alakítása ismétlődő eszközökkel korrigál, és hiányzik belőle a lazaság, ami nélkül nehezen tudok azonosulni vele.
Az evangéliumok nem írnak erről a korszakról, ezért izgalmas és érdekfeszítő a téma. A koreográfia és a rendezés szorosan összetartozik. A minimális díszletekkel ötletesen dolgoznak a játszók.
Angyali lazaság
Herczegh Péter Raziel angyala egy örökmozgó, habókos figura, aki sokszor feleslegesen és céltalanul van jelen a színen. Földi küldetése során pizzát rendel, iszik, tévézik, képeket ragasztgat. Játékával magabiztosan alapozza meg a groteszk hangulatot és fedi el a sokszor jeleneteken kívüli jelenlétét. Talán az lehet az oka a folyamatos színen létének, hogy ő a mindent látó, figyelő angyal, de inkább magát szórakoztatja, mintsem a közönséget.

Benne hatványozottan meg van a Józsuából hiányzó lazaság, és a jeti szerepében alkalma nyílik megmutatni, hogy koncentráltan, finom eszközökkel élve is tud működni a színpadon. Hunyadi Máté pizzafutárként hitelesen alakítja a köpködős spanyolt és a kalandok során – Dér Máriával együtt – ő alakítja a mellékszereplőket. A vérében van a nevettetés és neki is köszönhetően egy percig sem ül az előadás.
Szereplők
Biff: Gaál Dániel
Józsua (és a végén Júdás): Nagy Márk
Mari, Kurva, Örömke az ágyas, Nyanya, Rumi a bennszülött, Kasmír: Dér Mária
Raziel az angyal, Jeti: Herczegh Péter
Hillel rabbi, Boldizsár, Démon, Gáspár, Menyhért, János, Légiós: Hunyadi Máté
Alkotók
Rendezőasszisztens: Efstratiadu Zoé
Rendező, koreográfus: Gaál Dániel