Titokzatos fiatalok és válaszra váró kérdések – Alexander Tinei: Soul on fire

Alexander Tinei festményei kérdéseket tesznek fel, amire nem biztos, hogy találunk választ. A művész legújabb képei szabadok és elragadók, ugyanakkor a megszokott távolságtartás érzékelhető. Új technikák és nyitás – ez a Soul on fire című kiállítás.

Alexander Tinei moldáv származású festőművész több mint tíz éve él és alkot Magyarországon. A Deák Erika Galéria falain több ízben láthattuk képeit. Az ez alkalommal kiállított hét darab kép összhatása egyértelműen világosabb, mint a korábbi kiállítások benyomása. Ez alatt nem elsősorban a színkezelésre gondolok – bár ebben az értelemben is igaz –, hanem magukra az ábrázolt alakokra és enteriőrjükre. Korábbi sorozatok esetében jellemzően kitekert testtartásokat és halott (vagy halottnak tűnő) emberalakokat láttunk. Mint az a korábbi képekre is jellemző, a mostani kiállításon is minden képen embert vagy emberi testrészt ábrázol a művész.

Több esetben a szereplő kihívóan mered ránk, nem bujkál, lát minket és láttatja magát (Barricade, Soul on fire).

A Soul on fire esetében egy ceruzával készült grafikát látunk, aminek egészét a tekintet uralja. A lélek tükrözését annyira fontosnak tartotta a művész, hogy a címadás mellett (ami egyben a kiállítás címe is) az ábrázolt alak környezetét is teljes mértékben redukálta. A szereplőt kontextus, tér és idő nélkül látjuk, testének részletei elhalványodnak. Az absztrakció eléri célját, hiszen mint néző, nehezen tudom levenni a szemem a férfi tekintetéről.

Soul on Fire 2017 pencil on paper 100x70 cm
/ Fotó: a Deák Erika Galéria hivatalos honlapja

A Barricade című képről szintén átható tekintet pásztáz minket, azonban itt egy színeiben, részleteiben és technikájában gazdagabb képet látunk. Ezek a részletek a művészre jellemzően halvány kapaszkodók, azonban finom jeleit adják annak, ki is az ábrázolt: a fiatal generáció egyik tagja gördeszkával a kezében. Tehát megtudunk valamit az ábrázolt alakról, létrejön egyfajta kapcsolat.

H16A4725p.rakossy
/ Fotó: a Deák Erika Galéria hivatalos honlapja

A többi festmény esetében nem kerülünk ilyen közel a karakterekhez. Szintén jellemző módon az arc, pontosabban a szem el van takarva, vagy nincs egészében megfestve, a művész roncsolt hatást kelt. Ez a töredékesség már jól ismert a korábbi munkák kapcsán. A művész elbizonytalanít – ismerős az ábrázolt arc, de kit is látunk? Persze pár másodperc múlva felismerjük Andy Warhol arcát, de Tinei nem hagyja, hogy ez a felismerés azonnal egyértelmű legyen (Warhol).

Warhol 2017 oil on canvas 30x40 cm
/ Fotó: a Deák Erika Galéria hivatalos honlapja

Ugyanígy a vegyes technikával készült Still in love című képet látva felmerül a kérdés:

hány ember/fénykép töredékeit látjuk?

Bár összességében a színhasználatot visszafogott, világos pasztellszínek jellemzik, mégis egyes képeken felfedezünk színesebb, expresszív elemeket.

Still in Love 2017 mixed technique on paper 35x35 cm
/ Fotó: a Deák Erika Galéria hivatalos honlapja

Ezek adják azokat a bizonyos halvány kapaszkodókat, amik talán segíthetnek az értelmezésben. Így sincs könnyű dolga a nézőnek, mert, bár látunk közvetlenebb, egyértelműbb gesztusokat, mégis a képeket a töredékesség, elnagyolt ecsetkezelés uralja. Elveszve és bizonytalan kérdéseket feltéve ballagunk a képek között – miért van egy sárkányrepülőnek (?) tűnő tárgy a Kite című festmény hátterében? Fontos részlet, vagy csak egy letűnt emlék? Miért nem látjuk a képen ábrázolt fiú szemét? Magabiztos testtartással fordul felénk, és valószínűleg ránk néz, de mi nem láthatjuk az ő tekintetét. Még egy titokzatos fiatal.

Kite 2017 oil on canvas 200x140 cm
/ Fotó: a Deák Erika Galéria hivatalos honlapja

Számomra a konklúzió nem egy kijelentés, hanem egy kérdés: mit tudunk ezekről a karakterekről?

Hiába a nyíltabb ábrázolás és itt-ott néhány részlet, a bizonytalanság nem szűnik meg. Sőt, talán még több kérdés merül föl a nézőben. A szereplők megmaradnak a saját világukban és nekünk nem engednek betekintést.

Izgalmas kiállítás, ami bár kevés képet szerepeltet, nem hagyja kérdés és gondolkodnivaló nélkül a nézőt.

A szerk. ajánlása

Címlapról

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból