Szellemszerű, megfakult lakók haladnak vibráló mintázatú körfolyosókon Kósa Gergő festményein. A fiatal képzőművész egy bérház világháborús időszakának emlékezetét és jelenét próbálja párhuzamba állítani, összekapcsolni a Bulcsú utca 21/A című kiállításán.

A régi pesti bérházak különös, nosztalgikus erővel bírnak. Egy-egy városi séta közben az ember hajlamos rácsodálkozni a fölé magasodó, kissé robosztus, ugyanakkor valamiféle eleganciát sugárzó, esetenként igencsak romos épületekre. Egy ilyen ház történetére fókuszál Kósa Gergő is. Kiállításán a Bulcsú utcai, egykori csillagos ház emléktárgyainak összegyűjtése és átalakítása, valamint a régi tulajdonosok beszámolóinak felidézése mellett a jelenlegi lakók mindennapjainak megjelenítésével teremti meg a ház sajátos auráját, kísérteties hangulatát.

Bulcsú Utca
Bulcsú Utca 21/A Kiállítás / Fotó: Kenderesy Anna

A bérház egyediségét hangsúlyozza, hogy személyes történetek metszéspontjaként tételeződik; az egyes időszakokban más-más generációk művészeinek lakhelyéül szolgált. Itt élt feleségével Kassák Lajos, akit még gyermekként ismert meg a házba születő Ungváry Rudolf. A kiállító művész, Kósa Gergely pedig szintén ebben a házban nőtt fel. Kassákék emlékét a Kassák Lajos és Simon Jolán a második emelet hétben című festmény idézi meg, a mellette álló rövid újságcikkből kiragadott idézettel együtt, amely Simon Jolán öngyilkosságáról tudósít.

A portré sajátos „vászna” egy műanyag redőnydarab. A sötét színekkel ábrázolt alakokon apró pontokban szűrődnek át fénynyalábok a redőny résein. A kép azért is különleges, mert ez az egyetlen a kiállítottak közül, amelyen a bérház gangja helyett egy szobabelsőben áll két lakó.

A redőny jobb szélén, Kassákék kettőse mellett megjelenik az ablak, amelyben láthatóvá válik a gang. Tekintve, hogy ez a térelem központi szerepet kap az alkotásokban, a „kép a képben” technika azt sugallja, hogy a ház közös életterétől való teljes elzárkózás lehetetlen.

Ungváry Rudolf esszéje a Bulcsú utcai házról, amely a kiállításon is olvasható, szoros kapcsolatban áll a háborús időszak emlékeit megidéző alkotásokkal. A régi fényképek és a tárgyi relikviák közé beemelt retrospektív idézetek mellett bizonyos emlékeket a festő „újraír”, assemblage-okká alakít. A ház négy emeletét festve a Poroló 1 rozsdás vaslapjára, az ablakok, az ajtók és a rácsok rétege mögötti a háttér, a rozsdás anyag válik a ház falává a képen. A régi lakók arcképei tetőcserepekre festve vagy ragasztva ábrázolódnak. Bár ezek az alkotások kevésbé izgalmasak, a Keme család portréja kihívás elé állítja a befogadót.

A repedezett burkolólapon először csak egy maszatnak tűnő sötét árnyék vehető észre, közelről azonban két arc fekete szemgödrei és elmosódott vonásaik tűnnek fel egy apró Dávid-csillag mellett.

Az assemblage-okon tollal, festékkel ábrázolt emberalakok haloványak, kontúrjuk csak nehezen vehető ki a felhasznált emlékek anyagából, amely így sokkal hangsúlyosabb szerephez jut a rajta megjelenő alakoknál. A tárgyakon felsejlő, transzparens figurák körvonalai az emlékek megteremtésének meghiúsult kísérletei maradnak; áttetszőségük érzékelteti, hogy maga az épület az, amely saját anyagában válik az egykori események tanúságtételévé.

Bulcsú Utca
Bulcsú Utca 21/A Kiállítás / Fotó: Kenderesy Anna

Az alkotások másik részének központi motívuma a gang, amely a lakóház szociális tereként tükrözi a jelenbeli lakók a házhoz és egymáshoz fűződő viszonyát. Médiumukat tekintve kevésbé változatosak a művek; a kevert technikájú festmények mellett kisebb méretű, sűrűn megrajzolt grafikák rögzítik a lakók mindennapjainak pillanatait. Kósa Gergely a kiállításról írt rövid kommentárjában megjegyzi, hogy a ház negyedik emeletén lakik, a régi történetekkel pedig egykori szomszédasszonya szórakoztatta a reggeli kávézások közben.

A képeken visszaköszön az emeleti nézőpont; a legtöbb lakó felülnézetből ábrázolódik, arcuk többnyire elfordul a néző felől. A gang legszembetűnőbb része maga a függőfolyosó, amelynek vibráló mintázata vonzza a befogadói tekintetet.

A képeken megjelenő, főként idős alakok számára a bérház belső udvara a szociális élet központi terévé lényegül át. Az emberek korlátra támaszkodó nehézkes alakja szoborszerű; egyszerre válnak megfigyelésre alkalmas alanyokká – mind a művész, mind a befogadó által −, miközben maguk is a gangon zajló történéseket szemlélik. Azáltal, hogy a Bulcsú utca 21/A homlokzata semmilyen formában nem ábrázolódik a kiállításon, a bérház belseje, a gang abszolút térként jelenik meg, a festmények alakjai szorosan kapcsolódnak ehhez a külvilágtól elzárt, mégis nyitott, átmeneti helyhez. Ahogyan az egyik festmény címe is utal rá (Titkosné útvonala), a lakók egyénileg kialakított irányvonalak mentén közlekednek. Testi jelenlétük azonban csak másodlagos jelentőségű lehet az őket körülvevő és határoló térhez képest, amelyet a pasztell színekkel való megformálásuk, arctalanságuk, vagy éppen  ábrázolásuk hiánya fejez ki.

Bulcsú Utca
Bulcsú Utca 21/A Kiállítás / Fotó: Kenderesy Anna

A 102 éves bérház történelemmel terhes tere az 1944-45-ös időszakhoz képest nem változott sokat, a lakók szellemszerű, visszafogott jelenléte állandó. Az idő múlását leginkább a rozsda visszatérő motívuma érzékelteti az alkotásokban, ami az emléktárgyak rozsdás felülete mellett az eső áztatta, rozsdamarta rácsokról készült közeli fotókon (Esőrajzok) jelenik meg. Kósa Gergő nem akarja túlságosan érzékenyíteni a befogadót a II. világháborús tragédiák és a lakók sorsának bemutatásával, inkább a fennmaradó, a háborút túlélő tér kontinuitására helyezi a hangsúlyt.

Kósa Gergő – Bulcsú utca 21/A, 2B Galéria, 2016. május 26.– június 17.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.