A Bánkitó Fesztivál minden évben valamilyen közéleti, társadalmi témára fűzi fel arculatának koncepcióját. Idén az ország erős megosztottságára reflektál.

Hirdetés

Ha azt mondjuk, O1G, akkor két értelmezés jöhet szóba: Orbán egy g_ci és Orbán egy géniusz. És annyiszor lehet hallani, hogy “te buborékban élsz”. Erre reflektál a Bánkitó Fesztivál idei koncepciója, az ország két egymással szemben álló buborékra.

Csepregi János: Oldalaktól függetlenül is bajom van a hatalommal – Interjú

Gyerekkorom számos történésére alapozva biztosan állíthatom, hogy eléggé kalandos volt az a bizonyos első két évtized. Nekem és a környezetemnek egyaránt. És az is tagadhatatlan, hogy ennek hátterében leginkább az egészen hamar megjelenő és időnként egészen szürreális dolgokban megnyilvánuló magatartásproblémáim álltak. (Kisebbik nővérem nagyon szereti ezeket a horror sztorikat rendszeresen felidézni.)

Aligha meglepő, hogy ilyen radikális perspektívát választott a Bánkitó. Az elmúlt években olyan témákhoz nyúltak, mint határzár vagy épp korrupció.

Az utóbbi években egyre jobban látszik, hogy a kormánypárti buborék és az ellenzéki buborék közt átfedés, árnyalat nincs, csak géniusz és g_ci van, az ellentétek pedig egyre jobban kiéleződnek. Két buborék egymásnak feszülésénél pedig csak két kimenetel lehetséges: vagy egy egésszé olvadnak, vagy valamelyik kipukkad a kettő közül

– mondták a Kreatívnak a szervezők. Hozzátették, “csakhogy egy ország fele nem tud kipukkanni, még akkor sem, ha a másik fél megpukkad. Mi lesz veled így Magyarország?”

Schönberger Ádám, a Bánkitó fesztiváligazgatója reflektál az O1G-re

Négy éve, 2015-ben csatlakozott Neszmélyi Réka tervezőgrafikus a csapathoz, aki a Bánkitó arculatáért felel. Ám már előtte is reflektált közéleti eseményekre, témákra a fesztivál, jegyzi meg a Kreatív. Schönberger Ádám, a rendezvény fesztiváligazgatója szerint annyi különbséget lehet fellelni az elmúlt évek arculataiban, hogy hol puha, hol radikális volt.

Ami viszont állandó, hogy ez az a fesztivál az országban, ami azt vállalta be, hogy reagál arra, ami körülvesz bennünket és ez erőteljesen megjelenik a kommunikációban. Igazából 2015 előtt is volt olyan plakátunk, ami miatt név szerint szerepeltünk a Kurucinfón, mint fajtajelleges nevű szervezők

– mondta.

Neszmélyi Réka tervezőgrafikus 2018-as munkája

Schönberger Ádám megjegyezte, hogy nem extraprofitra dolgozó üzletemberek, és nem is rutin a fesztiválszervezés számukra. Szeretnék, hogy legyen értelme annak, amit csinálnak, emiatt is újul meg minden évben az arculat és reagálnak egy-egy témára, ügyre.

“Nekik b_zik, nekünk szerelem”

Neszmélyi Réka a lapnak elmondta, tervezőként hálás feladatnak tartja, hogy a fesztivál eltekint az általános arculati elemektől, nem kapaszkodik a klasszikus brandépítéshez.

Ritka az is, hogy egy grafikus már a tartalom kibontásánál ott van, és így lehetőség van arra, hogy a témát akar vizuális oldalról közelítsük meg. Így előfordulhat, hogy a kreatív folyamat helyenként megfordul és egy vizuális koncepció segít megfogalmazni egy erősebb üzenetet

– fogalmazott Neszmélyi.

“Nekik buborék, nekünk tenger”

Az idei Bánkitó nem csak arculati elemekben reflektál a buborékra, hanem a programokban is fellelhető. A fesztivál területén buborék alakú vagy tematikájú zenei helyszínbe is beleszaladhatunk.

Krúbi, Sado Opera, TASZ, Pride, European Freaks – Kész a Bánkitó teljes programja

Az idei Bánkitó zenei felhozatalában ismét képviselteti magát a magyar független zenei szcéna minden szeglete, legyenek még csak feltörekvő bandák vagy már egészen feltörekedettek. A Bob Moses (CAN), a Viagra Boys (SWE), Saul Williams (US) és a Sudan Archives (US) mellett idén először érkezik Szabó Balázs Bandája, a Middlemist Red és a Fran Palermo rendhagyó módon közös koncertet ad, a Jazzékiel pedig 10 éves jubileumi lemezbemutatót tart majd.

Található egy üvegház is, amely a művészeti projektek befogadó tereként működik majd. A szervezők létrehoztak egy szekciót is a weboldalukon, amely a fake news-ra reagál.

Hirdetés