„Egy igazságtalan világ lelkiismerete” – The Art of Banksy

Contextus

Contextus

Van a művészetnek akkora ereje, hogy azt csupasz falakra akasztva, zárt ajtók mögött ne öljük meg? Jelen kell lennie egy művésznek a saját kiállításán? És vajon mi lehet a végső célja annak az embernek, akit senki sem ismer, de mégis hatással van mindenkire? Nézzük meg, mit rejt a The art of Banksy!

Múlt és jelen

A The Art of Banksy a világ talán legellentmondásosabb és egyben az egyik legjobban várt kiállítása is hazánkban. A legismertebbnek graffiti művész első kiállítása 2002-ben debütált Los Angeles-ben. Pályafutását szabadúszóként a Bristol’s DryBreadZ Crew tagjaként kezdte meg 1992-1994 között. Munkái elsősorban az ember elsődleges környezetében a városban jelentek meg, illetve jelennek meg a mai napig. És hogy mit mond? Egy olyan fogyasztói társadalomban élünk, ahol tudás helyett szórakoztatással vonják el a figyelmünket.

Banksy, az „utcagyerek”, aki Molotov-koktélként robbant be az elitkultúra köreibe

A provokatív, a legális és a törvénytelen határmezsgyéjéből előszeretettel kilépő antikonformista művész sokkoló, vad ötletei nem tűrik a skatulyákat, műfaji besorolásokat. Kiismerhetetlen, műfajok és művészeti ágak határaival mit sem törődő projektekkel lepi meg a világot, immáron két évtizede. Ha csak a végeredményeket nézzük, mintha egy huszonéves, kifogyhatatlan energiákkal rendelkező örök lázadó rezonálna a legaktuálisabb problémákra.

A pénz és az erőszak hatalma lassan agyon nyom minket, a sok társadalmi probléma megbosszul idővel. A politika erkölcstelensége pedig apránként felemészti lelkünket. A Godot Galéria és a Tulipán Tündér Produkció együttműködésének és munkájának köszönhetően érkeztek Budapestre a számos tekintetben megkérdőjelezető és elgondolkodtató alkotások. Kivételesnek mondható a tárlat, hiszen megtekinthető egy friss produktum is, amelyet még sehol máshol nem mutattak be.

“Megnyomják a gombot, és kész”

„A parlament olyan, mintha majmok ülnének benne, akiket irányítanak. Ők maguk saját banánjaikkal vannak elfoglalva. Ha ezzel minden rendben, semmi más nem lényeges számukra. Megnyomják a gombot úgy, ahogy kell, és kész. Lehet ennél töményebben és pontosabban megfogalmazni a világot, amelyben élünk? Aligha” – fogalmaz nyitóbeszédében drMáriás képzőművész-performer.

A parlamentet csupán csimpánzok népesítik be – Banksy képe rekordáron kelt el

Banksy számára rekordot jelentő és a várakozásokat jelentősen felülmúló 9,9 millió fontért – több mint 3,7 milliárd forintért – kelt el az egyik leghíresebb és legnagyobb méretű képe, amelyen csimpánzok népesítik be a brit törvényhozás alsóházát. banksy képek, banksy parlament, devolver parliament

A fentebb említett ellentmondásosságról pedig annyit, hogy joggal merülhet fel a kérdés, túlélheti egy ilyen alkotói forma, ha a négy fal közé zárják. A művészetnek azon formája ez, amelyet pont a szabad tér, annak szabadága és az emberekkel való kapcsolatteremtés hív életre. Természetesen a kérdés mindaddig nyitott marad, míg valaki a saját szemével meg nem győződik az igazságról.

Elhúzták elöttünk a mézesmadzagot

A helyszín választása igazán tökéletesnek mondható. Ez a robosztus épület nem mondható tipikus galériának. Ez némi kompromisszum, hiszen az utcai művész hivatalos oldalán közli, nem annyira szívleli a kommersz galériákat. A Tesla Soft közel hiteles módon tud ideiglenes otthont nyújtani a művészeti produktumoknak. Nem beszélve arról, hogy a kiállítás még az épületbe lépésünk előtt elkezdődik.

/ Fotó: Máté Péter

A bejáratnál graffitivel és Banksy nevével díszített hordók köszöntenek, jelezvén, bent valami más vár, mint amit eddig megszoktunk. Utunkat folytatva a folyosón félhomályban találkozhatunk a falakon a művész szavaival és egyszerűbb falfestésekkel.

Így, együtt vezetnek minket felfelé a lépcsőn egészen a kiállító terem ajtajáig. Az épület jellegéből adódóan nagy felületekkel, tág terekkel és sok fényt beengedő hatalmas ablakokkal rendelkezik.

Az alkotó gondolatai a letisztult térben szinte életre kelnek. Hűen tükrözik hitvallását például arról, hogy miért marad névtelen, vagy mit jelent számára a graffiti. Az előtér akár egy játszótér jelenik meg előttünk.

/ Fotó: Papp Fanni Csilla

Telis-tele van eszközökkel, festékkel, skiccekkel, félkész alkotásokkal. Mindez segítségével könnyebb és átfogóbb képet kaphatunk egy művész tevékenységéről. Bemutatja az utat, egészen az ötlettől a megvalósításig.

Üröm az örömben

Az előszobában már megjelenik egyik jól ismert karaktere is, az angol szobalány. Méghozzá az ablakon ölt alakot előttünk. Ha pedig tovább haladunk, láthatjuk, ez csupán a kezdet volt. A műalkotások megjelenési formáját figyelembe véve egy kavalkádról beszélhetünk. Illethetnénk az eklektika jelzőjével is.

És miért? Láthatunk utunk során az eredeti alkotásról készült printeket, manipulált olajfestményeket, felfestményeket és videót is. A vizuális kánaán csúcsát pedig egy nemrég fejlesztett telefonos alkalmazás használata során érhetjük el.

Az AR (augmented reality) vagyis kiterjesztett valóság névre hallgató program a mű befotózása után plusz ismerettel, olykor az eredeti mesterműről készült fotóval hozza közelebb a világ egy másik pontját.

De ezen diverzitásnak nagyon ügyesen nem csak a térrendezésben, de a színek használatában is találtak közös nevezőt. A brit lobogó színei uralják a teret. És ha ez még nem lenne elég, a szigetország hangulata tapinthatóvá válik olyan tárgyak segítségével, mint a piros telefonfülke vagy a metrót jelző tábla.

Népszerű dolgok vonzásában

Bemutatásra került az ikonikus, 2004-es években készült képe, a Christ with shopping bags is. A bevásárló zacskót tartó Krisztus a fogyasztói társadalom és a karácsony körül zajló vásárlási hisztéria elleni kritikus felszólalás.

A Flower Thrower címû kép (b) az Art of Banksy – a graffitimûvész világát a Godot Kortárs Mûvészeti Intézet és a TulipánTündér Produkció bemutató kiállításának sajtótájékoztatóján a Tesla Loft galériában 2020. január 31-én / Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Nem hiányozhat a talán legtöbbek által ismert figurája sem, a kislány, akinek kezéből a szél kitépi a lufit – jelezve, ne reméljen sok jót, hiszen világunkban a szeretet helyett a pénz és az erőszak mindent behálózó hatalma fogja arcul csapni. Hatalmas falfestményként elevenedik meg előttünk a Molotov-koktél helyett virágot elhajító fiú. A 2005-ben készült Rage The Flower Banksy békeüzenetét hirdeti. Jelképes és sokatmondó, hogy a Jeruzsálemből Betlehembe vezető úton található.

Zavar a rendszerben

Arra is érdemes emlékezni, hogy a művész maga nem támogatja alkotásainak kommersz galériákban való elhelyezését. Elkerülve ezzel a különböző elvárásoknak való megfelelést, ami által egy műalkotás minél szórakoztatóbbá, dekoratívabbá, ám annál üresebbé és veszélytelenebbé válhat.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Az általunk művészetnek tekintett dolgokat néhány kiválasztott hozza létre. Egy kis csoport teremti… Ha elmész egy művészeti galériába, csak turista vagy, aki milliomosok trófeáit bámulja[/perfectpullquote]

– olvasható a Marons (2007) című képe meletti feliraton. Ez pedig igencsak ellentmondásossá teszi magát a tárlatot, főleg úgy, hogy pénzért lehet megtekinteni.

A kritikai „én”

Sokszor használ közismert és befolyásos alakokat, mikor véleményét fogalmazza meg. Ezt bizonyítja, Erzsébet királynőről készült Monkey Queen is (2003). A kép mind a királynő személyét, mind a brit zászló jelképét támadja.

Nem kellett Banksy képe a Királyi Művészeti Akadémiának

A világ legismertebb utcai művésze még 2018-ban adott be egy festményt a Királyi Művészeti Akadémiához. A Bryan S. Gaakman álnéven pályázó művész képét a rangos intézmény visszautasította. 210.7k Likes, 1,886 Comments – Banksy (@banksy) on Instagram: “. I entered an early version of this into the RA summer exhibition under the pseudonym Bryan S…”

Ez áll a Red Lenin (2007) mögött is. A szigorú diktátor fenyegető jellege szűnik meg azáltal, hogy görkorcsolya kerül a lábára. De fontos, nem csak kritizál, reményt is ad, mikor szárnyakat rajzol egy-egy teremtményének.

Veszélyes vizeken

Nagy szenzációnak számít, hogy most láthatja a nagyközönség először a Walled Off Hotelt (2019), a megnyitást megelőző éjjel érkezett a fővárosba. Az eredeti mű a háború dúlta Gázai övezet romos házai között látható. A képen a Betlehemi fal egyik őrtornya látható, körülötte pedig kisgyermekek körhintáznak. Különlegessége, hogy az eredeti falból is tartalmaz egy keveset.

Így kell szembeszélben pisilni

Összeségében, azt kijelenthetjük, hogy egy élményben volt részünk. Az más kérdés, hogy ez valódi volt vagy hamis. Cseppet nehéz megérteni, hogy lehettünk ott egy kiállításon, ami nem is létezik.

Mármint bizonyíthatóan lógnak a Tesla Loft falán megadott képek, amiket jegyünk bemutatása után felfedezhetünk. Csakhogy e képek egyikét sem az a művész készítette, akinek nevét a tárlat viseli.

Nem látunk mást, mint az eredeti print változatait. Sőt, néhányuk egészen eltér az igazitól – hasonítsd össze a fentebb már érintett, No Future feliratú lufit szorongató lányt! (A 2010-ben készült művészeti produktum a Southamptonban lévő Bevois Valley egyik udvarának falára készült. A samrock Quay-ban található TAOI Galéria tulajdonosa, Keith Sekree – aki egyébként szintén kereskedik Banksy-munkákkal – 35 ezer fontra becsülte az értékét a műalkotásnak.

Ez enyhén fogalmazva is zavarba ejtő, mitöbb, ellentmondásos. A Facebook-esemény borítóján az Illegitim kiállítás kifejezés feltüntetésével igyekeztek elejét venni a találgatásoknak. Ám a leírásból ezt elfelejtették a szervezők megemlíteni. De kérem szépen, ennél ezért több magyarázatra szorulna a történet ezen része.

Úgy is fogalmazhatnék, hogy ennél jóval többet érdemelnek a látogatók. Úgy tűnik, tényleg sokat kérnek, mikor csak igazságot szeretnék hallani, azt, amiért Banksy maga is küzd.

A rendezvény sajtótájékoztatóján nem vélték elég fontosnak ennek részleteit hangoztatni. Mosolyogva ott hagytak bennünket a sötétben tapogatózni. Ezzel szemben a művészt magasztoló szónoklatoklatokban nem volt hiány.

/ Fotó: Papp Fanni Csilla

Banksy honlapján kapunk tájékoztatást arról, hogy ő semmilyen engedélyt nem ad ilyen jellegű bemutatókhoz. Felsorolásra is került, mely városokban nyílt meg nevével fémjelzett  hasonlóan fake tárlat. Budapest még nem szerepel a listán, de minden bizonnyal felkerül, miután hivatalos válaszért érdeklődtünk e-mailben. Itt hadd jegyezzük meg, a jogi foglamak ingoványos talaján lépkedve létezik egy fogalom, ami nem más, mint a szerzői jog. Amely egy műalkotás feldolgozása esetében igényli a művész engedélyét. Ezek után nemes egyszerűséggel elmondható, hogy emberek bizonyos csoportja olyasvalakin nyerészkednek, aki a semmiből értéket hoz létre. Legszemélyesebb gondolatait, érzéseit, benyomásait adja át nekünk. Méghozzá úgy, hogy semmit sem kér érte cserébe. Azzal a céllal – ha ez lehet annak nevezni –, hogy segítsen az embereken.

“Melyik a másolat?” – olvasható a falon / Fotó: Papp Fanni Csilla

Gondolkodásra késztet, okosabb és józanabb emberré válhatunk munkái által. Mi más is feladata is lehetne a művészetnek! Aki pedig ez ellen vagy ennek kárára cselekszik, csupán azért, hogy saját magát helyezze előtérbe, az bizony a művészet ellen cselekszik.

Kezdőlap > Uncategorized > „Egy igazságtalan világ lelkiismerete” – The Art of Banksy
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból