Az 1600-as évek első felében készülhetett
A szent családot ábrázoló festmény az 1960-as évek óta lógott az egyik iroda falán, mígnem egy 2019-es leltárkor meg nem vizsgálták az épületben lévő mind a 800 műalkotást – írja a The Guardian. A Belgium kulturális örökségének tanulmányozásával és megóvásával foglalkozó Institut royal du patrimoine artistique szerint az egészen tavalyig másolatnak vélt alkotásról kiderült, hogy 1617-ből vagy 1618-ból való.
A gyermek Jézust, Józsefet, Máriát és annak édesanyját, Szent Annát ábrázoló festmény különböző változatait a New York-i Metropolitan Múzeum, ahol az Esterházy család számos kincse is kiállításra került, illetve a szentpétervári Ermitázs és a müncheni Alte Pinakothek őrzi.
Rubens műhelyének két rejtett kincse
A Saint-Gilles-i festmény fatáblájának részletes elemzése révén a szakértők a kompozíció legrégebbi ismert verziójaként azonosították a képet. A felfedezés egy másik meglepetést is tartogatott a szakértők számára. A fatábla ugyanis ugyanabból a fából készült, amelyet egy másik barokk mester, Anthony van Dyck flamand festő is használt a képeihez.
Ez megerősíti azt a feltételezést, hogy a fiatal Jordaens és Van Dyck egyidőben tevékenykedett Peter Paul Rubens műhelyében
– mondta Joost Vander Auwera, a belga Királyi Szépművészeti Múzeum kurátora. A festményre egyéves restaurálás vár, mielőtt csatlakozik a világ egyik legnagyobb Jacob Jordaens-gyűjteményéhez a Királyi Szépművészeti Múzeumban 2021 végén.