A Netflix igazán a Stranger Things és a Black Mirror sorozatokkal futott be, ha merhetünk ilyet írni. A Black Mirror legutóbbi epizódja, a Bandersnatch igazi nagy dobás lett. Azonban a Choose Your Own Adventure könyvkiadó beperelte a streamingszolgáltatót.

Hirdetés

Tavaly év végén, december 28-án robbant a hír: kijött a Bandersnatch, a Black Mirror interaktív epizódja. A néző maga formálhatja a történet alakulását. A streamingszolgáltató, a Netflix újítása nyomán a néző választhatja ki a jelenetek folytatását. A Bandersnatch számos szakmai vitát generált, ami meglepő, hiszen minden egyes epizód következetesen, gondosan megkomponált – hamarosan erről részletes kritikát is olvashattok a ContextUson.

Ennél fogva felvetődik az a képlet, hogy a bandersnatch-t inkább formai kísérletként alkotta meg Charlie Brooker.

Viszont kísérlet ide vagy oda, a jogokat nem vette meg a Netflix, állítja a Choose Your Own Adventure könyvkiadó. Lehet, hogy a filmiparban újdonságnak számít az interaktivitás, de az irodalomban rég jelen van, sőt!

A Netflix sikersorozata, a Black Mirror legutóbbi részét nagy dobásnak szánták interaktivitása miatt / Fotó: Netflix

És a Choose Your Own Adventure szerint évek óta tárgyalt velük a Netflix, de az egyeztetések sora sosem fejeződött be.

Megjelent a Black Mirror interaktív filmje, a Bandersnatch

Már több regény és film is próbálkozott az interaktivitással, most pedig a híres antológia sorozat hangulatvilágában is kezünkbe vehetjük az irányítást. Egy fiatal programozó, Stefan életébe avatkozhatunk bele, aki a nyolcvanas évek közepén próbál videójátékká varázsolni egy interaktív regényt. A Dazeddigital beszámolója szerint az énekesnő Howard Sternnek mesélt a sorozatbeli szerepéről.

A The Hollywood Reporter cikke azt írja, hogy ráadásul a Bandersnatch epizódban a főhős által fejlesztett, azonos című játékot a Choose Your Own Adventure-könyvekhez hasonlították. Azonban ehhez nem volt engedélyük, így jogtalan márkajelzésnek minősül az ügy.

A Chooseco így beperelte a Netflixet, melyet többek között a következőkkel magyaráz:

Legalább egy alkalommal a Bandersnatch bemutatása előtt a Chooseco írásbeli kérelmet küldött a Netflixnek, hogy hagyják abba a Choose Your Own Adventure-márka használatát egy másik televíziós műsorra vonatkozó marketingtevékenységük kapcsán.

A Netflix egyelőre nem reagált az őt ért vádakra.

Hirdetés