Bűncselekmény és aktivizmus? Az afrikai mozgalom múzeumokból elmozdított tárgyakkal tiltakozik a gyarmatosítók fosztogatása ellen

Emery Mwazulu Diyabanza és társai aktivista akcióikkal arra akarják felhívni a döntéshozók és a közvélemény figyelmét, hogy a gyarmatosítás során törvénytelen módon hurcolták el Afrika kulturális tárgyi emlékeit.

A bíró szerint léteznek más eszközök is az aktivisták számára

Emery Mwazulu Diyabanzának, a kongói származású aktivistának 1000 eurós pénzbírságot kell befizetnie, amiért idén júniusban elvitt egy csádi kopjafát a párizsi Quai Branly-Jacques Chirac Múzeumból. A lopási kísérlet vádjából végül súlyosító körülményeket figyelembe vevő ítélet született, pedig Diyabanza szerint tettével a gyarmatosítók fosztogatása ellen tiltakozott.

Emery Mwazulu Diyabanza / Fotó: AP /Lewis Joly)

Három társára 250-től 1000 euróig terjedő felfüggesztett pénzbírságot szabtak ki, egyiküket pedig ártatlannak találták. Diyabanzára korábban egy másik ügyből kifolyólag szintén kiszabtak egy 2000 eurós felfüggesztett pénzbírságot, amelyből a most ellene indult eljárás miatt be kell fizetnie 1000-et. Az aktivisták megfellebbezik az ítéletet.

Az öt vádlott a pánafrikai Unité Dignité Courage (Egység, Méltóság, Bátorság) csoporthoz tartozik, amely Afrika felszabadításáért és átalakításáért, valamint a kontinensről a gyarmatosítás során elhurcolt műkincsek visszaszerzéséért küzd.

Svédország visszaadja Lengyelországnak a Krisztus siralmai című képet

“A Nemzeti Múzeum azt tanácsolta a svéd kormánynak, hogy az 1538 körül készült festményt szolgáltassák vissza a wroclawi Nemzeti Múzeumnak” – közölte az intézmény kedden. A műalkotás 1880 óta volt a lengyel múzeum tulajdonában, és valószínűleg 1942-ben lopták el, amikor a múzeum megkezdte biztonságos helyre áttelepíteni kiállításait a második világháború idején.

A bíró elismerte a cselekedet mozgalmi jellegét, ugyanakkor megjegyezte, hogy ez a fajta figyelemfelhívó akció nem támogatható.

“Más eszközök is rendelkezésükre állnak ahhoz, hogy felhívják a politikusok és a közvélemény figyelmét a problémára” – közölte az ítélethirdetés során.

Nem lopás, hanem figyelemfelhívás

Diyabanza tagadta, hogy valóban el akarta volna lopni a műtárgyat a múzeumból.

“Az ítélet elnyomó, politikai indíttatású vicc. Semmi törvénytelen nem történt. Politikai döntésre eltiltottak attól, hogy továbbra is követelhessem a gyarmatosítás során Afrikából törvénytelen módon elvitt műkincsek visszaszolgáltatását. A kiállított tárgy eltávolítása politikai és szimbolikus cselekedet. Június végén feljelentést tettem Franciaország és a Quai-Branly Múzeum ellen az egyik párizsi kerületi rendőrkapitányságon lopásért, de a bíró ezt nem vette figyelembe az ítélethozatal során” – nyilatkozta Diyabanza a The Art Newspapernek.

A védőügyvéd szerint csalódást keltő ítélet született, mert az aktivistákat tolvajnak nézik, pedig az afrikai műkincsek szabadrablására akarták felhívni a figyelmet. Akciójukat Facebookon is közvetítették.

A Quai Branly-Jacques Chirac Múzeum még nem reagált a lap megkeresésére.

Diyabanzát a párizsi akció után július 30-án Marseilles-ben is letartóztatták, amikor az ottani Afrika Múzeumból próbált meg elvinni egy elefántcsontból készült tárgyat. Szeptemberben pedig egy holland múzeumból jelentkeztek be a közösségi oldalon, miközben egy kongói szobrot vittek el. Ezekben az ügyekben néhány hónap múlva várható ítélet.

Az HBO showmanje, John Oliver lehet öt amerikai múzeum megmentője

John Oliver, az HBO-n futó Last Week Tonight című szatirikus heti hírelemző műsor házigazdája kész kisegíteni az anyagi gondokkal küzdő amerikai múzeumokat, írja a The Art Newspaper . Az angol származású, Emmy-díjas humorista és televíziós személyiség az Amerikai Múzeumok Szövetségének adatára hivatkozva elmondta, hogy az USA múzeumainak 1/3-a bezárhat a koronavírus-járvány szektort sújtó következményei miatt.

A múzeumok idén rengeteg problémával szembesültek. Egyrészt a koronavírus-járvány miatt hosszú hetekre be kellett zárniuk. Majd az újranyitás után sem tudták visszacsalogatni a látogatókat még a legnevesebb múzeumok sem, mint a Louvre. A Tate számos dolgozójától kénytelen megválni. A Black Lives Matter mozgalom hatására újra kellett gondolniuk, hogy kiállításaik anyaga milyen üzenetet közvetít a színesbőrű látogatóik számára. Erre különböző megoldások születtek Hollandiában vagy Oxfordban és Londonban.

A szerk. ajánlása

Címlapról

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból