A lakótelepen élő, unatkozó Bianka hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt. A lány mintha megbánná tettét, és egy hazugságtengerben úszkálva próbál segítségre lelni a nem épp tervezett gyermekneveléshez. Ebből bontakozik ki a szokatlan road movie. Csuja László első nagyjátékfilmje, a Karlovy Vary Filmfesztivál East of the West szekciójában bemutatott Virágvölgy (frissességével és természetességével) gyorsan a zsűri szívébe lopta magát. Kulisszatitkok a filmről, társadalomkritika és a jövőbeli tervek – Csuja László rendezővel beszélgettünk. 

Hirdetés

ContextUs: A Karlovy Vary Filmfesztivál East of the West szekciójában mutatkozott be az első nagyjátékfilmed, a Virágvölgy. Muhi András producer már a forgatókönyv elolvasásakor tudta, hogy sikeres lesz a film Karlovy Vary-ban. Te is számítottál az elismerésre?

Nem voltak elvárásaim, de András többször hangsúlyozta, hogy nagyon hisz ebben a filmtervben.

ContextUs: A női főszereplő az Instagram-celebritásként ismert Berényi Bianka lett, a férfi főszerepet pedig Réti László kapta, aki többszörös Speciális Olimpiai bajnok. Eredetileg is azt tervezted, hogy amatőr színészeket választasz ki a szerepekre, vagy Biankát és Lacit megismerve született meg a döntés?

Csak a női szerepre kétszáz jelentkezőt néztem meg személyesen, és még vagy kilencszázat fotón. Az majdnem mindig biztos volt, hogy a fiú amatőr lesz. A női főszereplőnél eredetileg gondolkoztunk színészen is, de miután kiválasztottuk Réti Lászlót, nyilvánvalóvá vált, hogy amatőr női szereplő tud érvényesen jelen lenni ebben a filmben.

Réti László és Berényi Bianka

ContextUs: A forgatókönyvet alakítottad a karakterekhez, vagy a megfelelő karaktereket kerested, akiket elképzeltél, elképzeltetek közösen Nagy V. Gergővel?

Az volt a fő szempont a női szereplőnél, hogy el tudjam róla hinni: ellop egy gyereket.

A casting előtt azt gondoltam, hogy az emberek alapvetően erkölcstelenek és simán találok több lehetséges lányt is, aki képes ellopni egy csecsemőt.

De kiderült, hogy valójában mindenki tök morális és becsületes! Ez nem azt jelenti, hogy Bianka erkölcstelen lenne, inkább az a fajta szabadság és spontaneitás fogott meg, ami áradt belőle.

ContextUs: A Virágvölgy nem egy hétköznapi történet, és nem is feltétlenül mondanám szerelmi sztorinak: egy unatkozó lakótelepi lány felelőtlennek tűnő döntéséből bontakozik ki a road movie. Honnan jött az ötlet?

Beszélgettem egyszer egy hölggyel, aki mesélte, hogy amikor az utcán látja, milyen felháborítóan viselkednek a szülők a gyerekeikkel, sokszor eszébe jut, nála mennyivel jobb helyen lennének ezek a babák. A filmben a babalopás egy action gratuite tett. Úgy írtuk meg a női karaktert a forgatókönyvíró társammal, Nagy V. Gergővel, hogy a Berényi Bianka által alakított Bianka spontán módon követi el ezt a tettet.

Csuja László: “Valójában mindenki tök morális és becsületes!” / Fotó: Kaszás Tamás

ContextUs: A rövidfilmjeid közül a legutóbbit, a Foszfort a Virágvölgy előfutárjaként is emlegették – az utóbbihoz hasonlóan a Foszfor is egy lakótelepi történetből bontakozik ki. Hogyhogy végül nem Ébel Roland játszotta a férfi főszerepét?

Roland közben hasonló helyzetbe került, mint a film szereplője: apa lett, vagyis megismerkedett egy nővel, akinek volt már 4 gyereke. Azóta lett már 2 közös gyerkőcük is.

Olyan erős kötöttségbe került ezáltal, hogy inkább nem vállalta a filmet. Azelőtt szorosabb volt a kapcsolatunk, próbáltam neki segíteni, amikor gyermekotthonban lakott, utána meg utógondozóban.

Az utógondozás kifutásakor kerültem hozzá ismét közelebb, és a játékfilmbe is akkor hívtam. Szerintem jól döntött, hogy nem vállalta el a Virágvölgyet. Biztonságban vannak egy anyaotthonban, ott éli meg az apaságot, nem pedig egy filmen keresztül.

ContextUs: Talán sikerült megnézned a fesztivál többi filmjét is. Érezhető volt egy trend, ami alapján a filmeket készítették, kiválasztották és díjazták?

Semmit nem tudtam megnézni, nem volt időm. Csak három napot voltunk ott, majd a díjkiosztóra visszamentünk páran. Amikor egy filmfesztiválon vagy, csak azok jönnek oda beszélgetni, akik szeretik a filmedet. Azok beszélnek hozzád, akiknek van mondanivalója, és általában pozitív, így a visszajelzés mindig csalóka. Sokszor halljuk, hogy a filmrendező elmondja: „hú, nagyon szerették a filmet, csillogott a szemük, ahogy beszéltek hozzám.” Valójában csak az jön oda, akinek csillog a szeme.

ContextUs: Mégis miben lehetett más a Virágvölgy, mint a filmfesztiválon bemutatott többi film?

Egy cseh újságíró készített velem interjút és azt mondta: neki azért tetszett a Virágvölgy a legjobban, mert a többi film túl komolyan veszi magát. Szerinte a Virágvölgyben van valami frissesség és könnyedség. Erről a kritikákban is lehet olvasni – szerintem emiatt lóghatott ki egy kicsit a sorból.

Csuja László: “Azok beszélnek hozzád, akiknek van mondanivalója, és általában pozitív” / Fotó: Kaszás Tamás

ContextUs: A film Enyedi Ildikó mentorálásával készült. Milyen volt vele dolgozni, és milyen folyamatokba csatlakozott be segítőként?

A Filmalap Inkubátor Programjának keretében Enyedi Ildikó döntött úgy, hogy a Virágvölgyet mentorálja. A filmfejlesztési folyamat kulcspillanataiban, amikor bizonytalan voltam, hogy A vagy B irányba haladjak, mindig jelen volt. Megnézte az anyagot, elmondta a véleményét.

ContextUs: Foszfor, Szivarfüst, Rózsafűzér – a rövidfilmjeid láttán mintha egy retrográd időutazásba csöppennénk. Ez Kelet-Közép-Európa?

Ha elmész Magyarország vagy akár Budapest egyes részeire, az egy időutazás! Olyan emberek sétálnak az utcán, olyan ruhákban, hogy tényleg, minimum a kilencvenes éveket idézi.

Lehet, hogy a filmekben vagy a tévékben kevés ilyen helyszínt láthatunk, mert undorítónak tartjuk, de valójában ez vesz minket körül: lakótelepek, lepukkant városnegyedek, ízléstelenül összebarkácsolt, toldott-foldott épületek.

Magyarország egyharmada lakótelepen él, ha jól tudom. Nyitrai Anna látványtervezővel ezt az alapanyagot alakítottuk, ebből inspirálódtunk. Nem az a fontos, hogy a múltban játszódjon, hanem, hogy kortalan legyen a film: ha megnézik 20 év múlva, akkor se azt érezze az ember, hogy elavult. A Foszfor 2009-es, de játszódhatna tavaly is.

BLOSSOM VALLEY Virágvölgy Trailer

A Virágvölgy Magyarországon játszódik, napjainkban. Egy külvárosi lakótelepen unatkozó Bianka hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt, majd kénytelen apát és otthont keresni, azonban senki sem fogadja be. Már-már feladná, mikor véletlenül találkozik a munkásszállón élő, jószívű Lacival, aki segíteni akar az utcán rekedt anyának és eldönti, hogy mindenáron otthont teremt számukra.

ContextUs: A Virágvölgy a Nemzeti Filmalap 62 millió forintos támogatásával készült. Lehetséges ma hazánkban állami támogatás nélkül filmet készíteni?

Persze, például van a szívességbank, amit egyszer el lehet játszani, sőt talán többször is. Van olyan ötlet, amit 8 millióból el lehet készíteni, de van, amihez 1 milliárd kell. Nem tudom annyira pontosan irányítani, hogy milyen filmötletek jussanak eszembe. Mindig az a kérdés, hogy a költségvetés fényében mennyi kompromisszumot kell kötni, érdemes-e egyáltalán belekezdeni.

ContextUs: Milyennek látod a magyar filmipar helyzetét most?

Nagyon mély rálátásom nincs erre. Jó lenne minél több embert magyar filmekre csábítani. Például szerencsés lenne, ha a hazai filmekre a hazai mozikban olcsóbb jegyet lehetne venni. Egyfajta adókedvezményre gondolok például, és a moziknak kötelességük lenne a jegyet annyival olcsóbban adni.

Lehet, hogy vannak versenyjogi akadályai, de szerintem ezzel lehetne ösztönözni az embereket arra, hogy megnézzék a magyar filmeket.

Bemegy az ember a plázába, ránéz a felhozatalra. Ott van egy magyar film, ami mindig kockázatos, nincs biztos tudása a nézőnek arról, hogy milyen lesz, az XY amerikai filmről azonban tudja. És emiatt inkább az amerikai filmet nézi. Kicsit olyan ez, mint a különbség a McDonald’s és egy random családi étterem között.

Olvasópróba – Hajdu Szabolcs: Próbáljunk meg Magyarországon rendszert teremteni a függetlenségnek – Tudósítás

Alapvetően az Ernelláék Farkaséknál című előadásról lett volna szó, de az alkotók beszédes kedvükben voltak, sok minden más egyebet is megosztottak a közönséggel. Az említett darab 2015-ben készült. Eredetileg a Maladype Színházba gyártották, de aztán önálló életre kelt. Ezt a rendezvényt a Selinunte kiadó rendezte.

ContextUs: A Tram Story című dokumentumfilmednek te szerezted a zenéjét. Téged is hallhatunk valahol zenészként, mint, mondjuk, John Carpentert?  

Nem hallhattok. 18 évig gordonkáztam, a Tram Story-ban az egyik snittben lehet látni, ahogy éppen zenélek. Sajnos már abbahagytam a csellózást.

ContextUs: Biztosan hibernáltad a számos filmrendezés miatt a színházat. Mennyi időre?

Nem tudom, most a film megy. Kívülállóként azt látom, hogy rossz időszakát éli a magyar színház. Kevés a jó előadás, kevés az érdekes rendező és provinciális a színházi közeg.

ContextUs: A Virágvölgyet augusztus végétől láthatjuk a hazai mozikban. Elképzelhető, hogy a filmfesztiválon elért sikereknek köszönhetően más országban is mozivászonra kerül a film?

Különböző nemzetközi fesztiválokon fogjuk bemutatni, de a külföldi forgalmazás a jövő zenéje.

CV

Csuja László (1984) 2012-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Virágvölgy című első nagyjátékfilmje elnyerte a zsűri díját a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon, az East of the West szekcióban. Kilenc hónap háború című dokumentumfilmjének világpremierje a Szarajevói Filmfesztiválon lesz augusztusban. A film egy kárpátaljai magyar fiúról szól, aki az orosz-ukrán fegyveres konfliktusban harcolt.

Hirdetés