Mi köze a kódolásnak a művészethez? Hogyan lehet úgy bemutatni egy adathalmazt, hogy minden fontos jellemzője szembetűnő legyen? Mi az a digital crafting? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a MOME Open, DataCamp rendezvényén.
Kódolás és kreativitás
A MOME oktatói amellett érvelnek, hogy a kódolás és a kreativitás szoros kapcsolatban állnak egymással. Egy számítógépes kód egyszerre funkcionális és expresszív is. A jó kódban minden sornak van valamilyen szerepe, egyik sem felesleges, és mindegyik jelent is valamit. Pont, mint egy művészeti alkotás!
Tehát egy művésznek is hasznára válhat, hogy beleássa magát a programozásba. A művészetek és a kódolás nem is állnak olyan távol egymástól: mindkettőnek célja, hogy felesleges információk nélkül közöljön valamit.
A Creative Code képzésen ennek a két területnek az ötvözése, és ezen keresztül új látásmód kialakítása a cél. A kreatív kódolás maga nem más, mint a programozás eszköztárának művészi célokra való felhasználása. Hajdu Gáspár, a képzés egyik tanára és a kreatív technológia szakértője szerint a kreatív kódolás elsajátításával a hallgatók művészi és problémamegoldó készségei együtt fejlődnek.
Adatok szépen és érthetően
Többek között arról is tanulhatnak a hallgatók, miként érdemes adott adathalmazokat megjeleníteni, a kreatív kódolást felhasználva. Szűcs Krisztina tartott rövid előadást az adatvizualizáció témakörében, aki tevékenységét így foglalta össze: „szép és érthető dolgokat készítek”. A vizualizáció szempontjából nem mindegy ugyanis, milyen jellegű adatokról van szó. Alapvetően három típust különböztethetünk meg: léteznek nominális, ordinális, valamint skála típusú adatok. Attól függően, hogy ezek közül milyen típusú adatok állnak rendelkezésünkre, különböző vizualizációkat érdemes készítenünk.
Az egyszerű pont- és oszlopdiagramokon túl is van élet, sőt, egyre nagyobb az igény a szép és mégis informatív ábrákra; legalábbis ez volt az előadók egyöntetű véleménye. Ha összehasonlítjuk a mai tudományos folyóiratok cikkeit a 10 évvel ezelőttiekkel, vagy egyszerűen összevetjük a mai webes tartalmakat a korábbiakkal, mi is erre a következtetésre juthatunk.
Arra azonban nem kaptunk választ, hogy mitől lesz jó egy grafikon.
Melyek azok a jellemzők, amelyek miatt könnyebben értelmezhetővé, érthetőbbé, szebbé és látványosabbá válik? Valószínűleg ezeket az információkat a kurzus hallgatóinak árulják csak el.
Lézervágó és lekvár
Az este második felében a Digital Crafting képzésről hallhattunk, amely során a 2D-s és 3D-s digitális tervezés, lézervágás, CNC marás, valamint a 3D nyomtatás fortélyait lehet elsajátítani.
A Digital Crafting alatt olyan iparművészeti alkotói tevékenységet értünk, amelynek a tervezési és kivitelezési szakaszában is számítógépek segítik a folyamatot.
A MOME és a FabLab kísérletező tér közös képzésének jelszava a „learning by making”, azaz a gyakorlatból való tanulás. Ez a hozzáállás Lipóczki Ákos, a MOME Tárgyalkotó tanszékének vezetője szerint elősegíti a kreatív munkavégzést azzal, hogy maga az alkotás folyamata áll a középpontban.
Ezt bizonyítandó, a kurzust elvégzett hallgatók közül néhányan be is mutatták elkészült alkotásaikat. Volt közöttük mappa, ventilátor, írószertartó és bross is. A lézervágó ötletes felhasználásáról Horváth Ambrus beszélt: az általa készített pecséttel nyomja rá a lekvárok címkéire egyedi logóját a készítő nagymamája, akinek a környéken – a készítő állítása szerint – „a legcoolabb a brandje”.
Kell-e ennyire kapkodni?
Összesen kicsit több mint egy órás volt az esemény, ebből az első részben a Creative Code, a második részben pedig a Digital Crafting tanfolyamról hallhattunk. A kilenc (!) előadó rettenetesen gyors tempóban váltotta egymást az idő szűke miatt, így sajnálatos módon nem is sikerült belemerülni egyik témába sem.
Érdemes lett volna a két képzést két különálló előadáson népszerűsíteni. Azon kívül ugyanis, hogy mindegyik a MOME-hoz köthető, egyéb közös nincs bennük.
Jóval több konkrét információt is elbírt volna a rendezvény, de el kell ismerni, hogy a barátságos, anekdotikus hangulat is jól állt neki. A végzett hallgatók munkáinak bemutatása mindenképp inspiráló volt; a rengeteg megvalósított ötlet láttán azt érezhette a közönség, hogy alkotni nem csak kellemes, hanem érdemes is, és hogy a képzéseken valóban hasznos tudást sajátítottak el a diákok.
Hajdú Nándor