Így oktatja digitálisan Észtország a világot a koronavírus-járvány alatt is

Amikor Észtországban a koronavírus-járvány miatt bezárták az iskolákat, a gyerekek otthon maradtak, és ott folytatták a tanulást, ahol abbahagyták. Ráadásul a Pisa-teszten is az élen végeznek. Mi a titkuk?

Tigrisugrással vetették bele magukat a digitális oktatásba

Észtországban, számos nyugat-európai országgal – vagy Magyarországgal ellentétben  – a járvány alatt zökkenőmentesen működött a digitális oktatásra való átállás. Míg az Egyesült Királyságban több százezer gyerek nem fért hozzá laptop vagy internetkapcsolat hiányában az online oktatáshoz, eközben a balti országban beérett az a hosszú távú befektetés, amelyet az oktatás területén végeztek, írja a The Guardian

esztorszag digitalis oktatas
Tallini iskola / Fotó: Lionel Derimais

1991-től, amióta Észtország függetlenné vált, az új vezetők elhatározták, hogy digitális államot alakítanak ki, amelynek középpontjában az oktatás áll. 1997-ben indították el a Tigrisugrás programot, amelynek keretében felszerelték számítógépekkel és internet-hozzáféréssel az iskolákat, valamint elkezdték a tanárok képzését. 2001-ben az első országok között voltak, akik az internethozzáférést emberi jognak nyilvánították. Észtországban még jóval a koronavírus-járvány előtt nemzetstratégiai fontosságúvá nyilvánították a digitális készségek fejlesztését, a szélessávú internet kiépítését és az IT infrastruktúrafejlesztést.

Kapcsolódó cikk

Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Az észt tanulók évek óta használnak digitális tananyagot és elektronikus oktatási felületeket. Ezért, a járvány kitörésekor, amikor Tallinban bezárták az iskolákat, az észt tanulók könnyűszerrel otthonról ott folytatták a tanulást. 

Ehhez képest az Egyesült Királyságban a digitális oktatás csak szórványosan működött a digitális hozzáférés függvényében. A tanároknak egyik napról a másikra kellett az újdonság erejével ható készségeket elsajátítaniuk. 

A brit kormány által a hátrányos helyzetű gyerekeknek meghirdetett laptop-programot sokan azzal bírálták, hogy túl későn tettek túl keveset.
Taavi Kreitsmann, az ország keleti részében található magán fenntartású általános iskola igazgatója elmondta, hogy mind a 340 tanulójuknak volt az iskola által rendelkezésére bocsátott iPadje. Ezeket rendszeresen használják az órán és a házi feladatok elkészítéséhez. A diákok már korábban hozzászoktak az online tanítási napokhoz, amikor rendszeresen otthonról tanulnak, nem az iskolában.

Élen járnak a Pisa-tesztekben is

„Észtország évek óta készül a digitális oktatásra, ezért számunkra nem jelentett újdonságot a távoktatás” – jelentette ki Laura Limperk-Kütaru, az Oktatási és Kutatás-fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője. Elmondta továbbá, hogy már a járvány előtt is napi szinten használtak a tanulók digitális tananyagokat. A tankönyvek rendelkezésre állnak digitális formában, és létezik a Kréta rendszer ottani megfelelője, amely a tanulók, a tanárok és a szülő közös platformja.

What is the Estonian school system like?

Estonia, the northernmost of the Baltic countries, has a population of 1.3 million people, roughly the size of the population of Maine or New Hampshire. Alth...

Természetesen Észtországban sem rendelkezett minden gyerek laptoppal vagy tablettel, ők az iskola, az önkormányzat vagy a civil szervezetek segítségével jutottak hozzá. Az eszközök kiosztását egyetemi diplomás oktatásszervezési szakértők koordinálták. 

Így szinte minden tanuló részt tud venni a digitális oktatásban, és a tanárok nincsenek elmaradva a tananyaggal

– tette hozzá Limperk-Kütaru.

Az 1,3 millió lakosú Észtország az utóbbi években a Pisa-teszteken is remekül teljesít. Még Finnországot is túlszárnyalták, és elmondható, hogy Európa egyik legfejlettebb oktatási intézményrendszerét építették ki. 

Kapcsolódó cikk

Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

„Az észt rendszer abban különbözik más országokétól, hogy náluk a tanárok és az iskolaigazgatók maguk alakítják ki az innovatív oktatási környezetet. A személyi feltételek, a rendelkezésre álló termek, idő és a technológia függvényében rugalmasan maguk határozhatják meg, hogyan használják fel az erőforrásaikat. A régió többi országával ellentétben a függetlenségük elnyerése óta nem a régi rendszert állították vissza, hanem az új, fiatal vállalkozó réteg segítségével kiépítették a digitális közintézmények rendszerét” – ismertette Észtország sikerét Andreas Schleicher, az OECD Oktatásügyi Igazgatóságának vezetője. 


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból