A drogkartellek közötti háború és az árvizek pusztíthatják el a mexikói-texasi kanyonvidék ősi sziklarajzait

Régészek egy maroknyi csoportja a drogkartellek kegyetlen fegyvereseivel dacolva versenyt fut az idővel: minél hamarabb szeretnék elkészíteni a többezer éves sziklarajzok részletes dokumentációját.

Az ősi sziklarajzok megmentése a drogkartellektől

A texasi-mexikói határ közelében több mint 230 olyan lelőhely található, ahol az emberi tevékenység vagy az egyre gyakoribbá váló természeti csapások veszélyeztetik az őskori sziklarajzokat. Az áradások és az egymással háborúzó drogkartellek miatt az ősi alkotások, akárcsak az észak-bolíviai sziklarajzok, örökre elveszhetnek, írja a The Art Newspaper

Carolyn Boyd régész és képzőművész non-profit szervezete azt a célt tűzte ki, hogy 3 millió dollárral gazdálkodó projektjük keretében mihamarabb dokumentálják az őslakosok alkotásait. A Pecos folyó alsó szakasza menti szurdokvölgyek a texasi határtól északra mintegy 80, a mexikói határtól dél felé közel 100 km hosszan terülnek el, a legtöbb sziklarajz a Rio Grande határfolyó környékén készült.

drogkartell texas mexiko kanyon sziklarajzok dokumentalas
Az egyik sziklarajz a texasi-mexikói kanyonokból / Fotó: Shumla Archaeological Research and Education Center

A 4200-1500 éves, vörös, fehér, fekete és sárga festékkel készült komplex sziklarajzok embereket, állatokat és különböző rítusokat ábrázolnak. Néhány alkotást inkább a folyó felsőbb szakaszán megépített víztározó kiöntése fenyegeti, a többi viszont a területet ellenőrzésük alatt tartó drogkartellek miatt megközelíthetetlen a kutatók számára.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Bár közvetlenül nem találkoztak a kartellek tagjaival, Boyd 4-6 fős régészcsapatát is folyamatosan fegyveres testőrök vagy a nemzeti park vadőrei kísérték. Mexikói kollégáik azonban nem ajánlották nekik, hogy egyelőre továbbhaladjanak déli irányba Mexikó felé, ahol az újságírók sincsenek biztonságban.

Tudatos művészi tevékenység

„Minden falfestmény jelentéssel bír – nem csupán a formák és a színek, hanem az alkotás elkészítésének módja is kifejező, például milyen sorrendben vitte fel a művész a színeket, hol ábrázolta a tájban, a nap és a hold fénye hogyan világítja meg a képet” – mondta Boyd.

A szervezet 2015-ben nyújtotta be a vidék történelmi jelentőségű védett területté minősítéséről szóló indítványát, amelyet tavaly januárban jóváhagytak.

Window to the Past: Lower Pecos Rock Art - Texas Parks and Wildlife [Official]

Elaborate artwork adorns prehistoric cliff shelters in and around Seminole Canyon State Park and Historic Site, but has the meaning of these mysterious image...

Korábban azért nem történt meg az ősi emlékek dokumentációja, mert a terület nagy része magánkézben van. A régészek ezért felvették a kapcsolatot az érintett tulajdonosokkal, és elmagyarázták nekik, mi a jelentősége a birtokukon található sziklarajzoknak. A védettség alá vonás után a kutatóknak már bejárhatnak a magánterületre is.

Hamarosan megkezdődhet a sziklarajzok részletes dokumentációjának elkészítése

A projekt első fázisa tavaly decemberben zárult le, amely során nagyfelbontású fényképeket, 3D-s modelleket készítettek, felvették a sziklarajzok ikonografikus adatait, majd a kutathatóság és a veszélyeztetettség alapján rangsorolták őket. A második fázisban elemzéseket készítenek a falfestményekről, minden egyes figurához kódot rendelnek, elkészítik a művek részletes leírását és szénizotópos kormeghatározását.

Ha minden egyes lelőhely dokumentációját el szeretnénk készíteni, az több emberöltőn át tartana. De miután közel négy év alatt bejártuk a 230 lelőhelyet, látjuk a gyakran előforduló mintákat, az ismétlődő alakokat és ránézésre felismerjük, ha egy festményt ugyanaz a művész festette

– jelentette ki Boyd. Ma már az is megállapítható, hogy kik készítették a barlangrajzokat. Hozzátette, egy festőművész is segíti a munkájukat, aki rekonstruálja, hogyan, milyen módszerrel festettek az őslakosok. 

Már most több izgalmas felfedezést tettek. A Pecos folyó menti irányzat lélegzést és a beszédet jelképező egyik motívumát vizsgálva rájöttek, hogy az alkotó különböző irányú ecsetmozdulattal festette meg a kilégzést és a belégzést, ami egészen egyedülálló technika a művészettörténetben.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból