A magyarországi kábeltévés szolgáltatók közvetlen betáplálás (kódolás) esetén is csak úgy sugározhassák a filmeket, ha megfizetik a jogdíjat az előadóművészeknek is – javasolja az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) küldöttgyűlése.
Kiemelkedik a kábeles terjesztő jogfizetési kötelezettség
A küldöttgyűlés határozatban kéri az Európai Parlament és Tanács Magyarország támogatásával elfogadott, az előadóművészek súlyos jogi hátrányainak felszámolását is célzó új irányelvek magyarországi bevezetését, az uniós irányelvek átültetésével ugyanis rendeződhetne az előadók számára a jelenleg több tekintetben elfogadhatatlan jogdíjhelyzet – közölte az EJI kedden az MTI-vel.
Mint a közlemény hangsúlyozza, az új európai szabályok közül kiemelkedik a kábeles terjesztő jogdíjfizetési kötelezettsége, amely az előadóművészeket felvételeik felhasználása után illeti meg akkor is, ha a műsor kódolt csatornán jut el a nézőhöz.
Ennek bevezetése megszüntetné azt a hazai állapotot, amelynek alapján az előadóművészek egy fillért sem kapnak a kódoltan sugárzott felvételeik után. Jelenleg ilyen jogdíjat egyedül az Artisjus tud begyűjteni kizárólag az általa képviselt jogosultak, a zeneszerzők, szövegírók és irodalmi szerzők számára. Ez ahhoz az igazságtalan gyakorlathoz vezet, hogy például amíg egy sugárzott film zeneszerzője jogdíjban részesül, a színészei nem – mutat rá a közlemény.
762 milliót kaptak a magyar előadók a jogdíjakból 2019-ben
A legtöbbet élőben játszott dalok listáját a Hungária együttes Csókkirály című, 1980-ban megjelent slágere vezeti, az élmezőnybe az örökzöldek mellé bekerült a Magna Cum Laude Pálinka dal című szerzeménye is – közölte az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület pénteken az MTI-vel. Mint írták, az Artisjus minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg.
Az EJI küldöttei a kommüniké szerint bíznak abban, hogy a jogalkotó az előadói teljesítmény méltányos díjazásának elvén nyugvó jogokat integrálja a magyar szerzői jog rendszerébe, noha tapasztalataik szerint az egy éve kezdődött jogi egyeztetések során az előadók szempontjai eddig nem kaptak figyelmet.
Két éve az EJI több mint 52 ezer előadóművésznek fizetett ki jogdíjat
Az irányelvek megkövetelik, hogy az átültetés az előadóművészek számára is magas szintű jogi védelmet eredményezzen. Az EJI küldöttgyűlése a szerzői jogi módosítás előkészítőitől annak garantálását várja, hogy a televíziók, kábeltévés szolgáltatók az évi akár százmilliárd forintos bevételükből fizessék meg a filmek előadóművészeinek járó méltányos jogdíjakat, illetve hogy a YouTube, a Facebook és más platformok csak méltányos jogdíjfizetés mellett hasznosíthassák az előadóművészek filmjeit, hangfelvételeit – áll a közleményben.
Biztosítani szeretnék emellett, hogy a hangfelvételek elkészítésében közreműködő valamennyi előadóművész olyan felhasználási szerződéseket kapjon a kiadóktól, amelyek a méltányosság alapján garantálják előadóművészi jogaikat, valamint a rendszeres elszámolást a jogdíjakról minden érintett előadóművész számára.
Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület a zenészek, színészek, táncosok, artisták jogait érvényesítő egyesület, melyet az előadók hoztak létre. A televíziók, rádiók és más felhasználók jogdíjat fizetnek az előadóknak felvételeik felhasználásáért, ezt a jogdíjat Magyarországon minden hazai és külföldi előadó nevében az EJI szedi be és fizeti ki részükre. Az EJI-nek csaknem 2300 tagja van, és 2018-ban több mint 52 ezer előadóművész számára fizetett ki jogdíjat – áll a közleményben.