91 éves korában elhunyt, a bronxi születésű híres grafikus, Milton Glaser. A magyar származású tervező-lángelme a New York magazin társalapítójaként is ismert volt. Megszámlálhatatlanul sok étterem, üzlet, sőt a Mad Men című sorozat arculatáért is ő felelt.
A művészet nem egyenlő a dizájnnal
A pszichedelikus Bob Dylan-plakát, valamint a DC Comics és a Brooklyn sörgyár logóinak megalkotója szokatlannak számító stílusával gyökeres változást hozott az 1960-as és 1970-es évek Amerikájának vizuálkultúrájába. Az illusztrátor június 26-án, éppen 91. születésnapján, Manhattanben tért örök nyugovóra. Egyedüli hozzátartozója felesége, Shirley Glaser elmondta, hogy a művész veseelégtelenségben szenvedett, de a halála oka agyvérzés volt.
Glaser szellemes, szeszélyes, narratív és technikás rajzot hozott a kereskedelmi művészetbe azokban az ellentmondásos az időkben, amikor a reklámszakmát egyfelől szigorú skatulyák közé szorította a modernizmus, másfelől a The Saturday Evening Post magazinhoz hasonló kiadványok hangulatos realizmusa uralta.
A rebellis Push Pin Studios-tól a legendás Dylan-plakátig
Az art nouveau, a kínai tusfestés, a német fametszetek, az amerikai primitív festmények, a bécsi szecesszió és a 30-as évek rajzfilmjei végtelen inspirációt jelentettek Milton Glaser és pályatársai számára, akikkel 1954-ben megalapították a Push Pin Studios névre keresztelt kreatív irodát.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Szóbajöhetett bármi, ami az ortodox modernizmus doktrínáját megvetette – díszítés, narratív szemléltetés, vizuális kétértelműség – minden, ami szokatlan, vonzott minket[/perfectpullquote]
– emékezett vissza annak idején Glaser egy, a stúdióról szóló kiadványban.
A Dylan-plakát tervezésekor, amelyet az 1967-es Bob Dylan’s Greatest Hits című albumhoz tervezett, egy egyszerű vázlatot készített az énekes fejéről, Marcel Duchamp fekete-fehér önarckép sziluettje alapján. Dylan arcát pedig pedig vastagon hullámzó, színes fürtökben megrajzolt hajával keretezte. A pszichedelikus élményhez az iszlám művészet szolgált inspirációul. A korszakot meghatározó poszterből majd’ 6 millió páldányt adtak el.
Világ ♥ Milton Glaser
Még a Bob Dylan sziluettjével elért népszerűségnél is nagyobb sikereket hozott számára a taxi hátsó ülésén piros zsírkrétával skiccelt I ♥ NY felirat. A megkapó kép-szöveg a piktogramok előfutáraként szinte azonnal egybeforrt New York városával, és legalább akkora jelentősségű szimbólum lett, mint a Szabadság-szobor vagy az Empire State Building.
A 2001 szeptember 11-i terrortámadások után Milton Glaser újragondolta az általa tervezett jelképet. Szolidaritását kifejezendő, a szivecske bal sarkára horzsolás-szerű fekete foltot vizualizált, és a feliratot I ♥ NY, More Than Everre változtatta.
A magyar származású, zsidó bevándorlók gyermekeként született Milton Glasert az egész szakma gyászolja.