Háromszor töltötte meg az Esti Kornél zenekar Eltűnt idő című legújabb albuma az A38 gyomrát egy novemberi hétvégén. Az új lemezen értelmüket kereső világlátások, egzisztenciális kérdezz-felelek és a közös flow olvadt össze egy új minőséggé. A zenekar tagjaival arról is beszélgettünk, milyen belekényelmesedni az életbe, valóban az idő-e az úr és lehet-e boldogan zenét írni.

ContextUs: November elején jelent meg ötödik nagylemezetek Eltűnt idő címmel. A november 16-17-i lemezbemutató koncertre még az album megjelenése előtt minden jegy elkelt. Mikor döntöttetek úgy, hogy a duplából tripla lemezbemutatót tartotok?

Lázár Ágoston: Eleinte két estét terveztünk, és november elején – két héttel a koncert előtt – kiderült, hogy elkelt az összes jegy. Sokat vívódtunk, hogy legyen-e harmadik, de végül a csapat bevállalósabb fele meggyőzte a beszaribb felét, hogy mégiscsak lépjük meg. Az pedig a véletlen műve, hogy éppen szabad volt még a vasárnap este az A38-on.

ContextUs: Mennyire ért benneteket meglepetésként ez a nagy érdeklődés?

Horváth Kristóf: Arra mondjuk én nem számítottam, hogy koncert előtt két héttel sold out legyen. Ez azért jó, mert azt jelenti, hogy van egy bizalom a közönség részéről.

Nem tudják, milyen lesz, de itt akarnak lenni.

A harmadik este pedig eljöhetnek azok is, akik nem kapcsoltak időben vagy lemaradtak a jegyekről.

És persze olyan soha nem lesz többet, hogy az összes dalt eljátsszuk a lemezről.

LÁ: Mikor szeptember elején elindult a jegyeladás, akkor Kecske, a menedzserünk csak poénból kérdezte, hogy van-e hely vasárnapra, aztán most végül is, tényleg kellett még egy nap.

Esti Kornél / Fotó: Sinco

ContextUs: Túl vagytok az első felvonáson. Mik a benyomásaitok, a visszajelzések alapján melyik szám az abszolút kedvenc?

Bodor Áron: Minden szám teljes őrület volt! Felmentünk a színpadra és végig, megállás nélkül ordítottak és tudták a szövegeket, így nem is tudnék kiemelni egy dalt. Nyilván az olyan számoknál, mint a Nem Kár és a Rohadt Eső, még mindig kicsit nagyobb volt a hangerejük, de végig mozgott a hajó. Hallottunk olyat, hogy valaki kiment mosdóba és azt mesélte, pattogott a vécé.

Lázár Domokos: Azt pedig, hogy melyik a közönség kedvence, még egyelőre nem tudjuk megmondani. YouTube-on persze le lehet mérni a nézettség alapján, de azokat a számokat az is alakítja, hogy mikor kerültek fel.

Mi sem mondtuk ki ezt direkt módon, emellett ez olyan lemez, aminek a címe nem egy dal címét takarja, hanem csak elhangzik a szövegmondás során.

Ez azért is volt így, mert azt éreztük, hogy viszonylag rövid idő alatt gyűltek össze ezek a számok: nagyjából egy flow-nak a termései. Ezért kevésbé tudjuk megítélni, melyik az a bizonyos, legnépszerűbb szám.

ContextUs: Nektek melyik szám áll a legközelebb a szívetekhez?  

LÁ: Nekem a Félhomály, ami nálam eléggé betalál.

HK: Nekem a Lélegezz Mélyen.

BÁ: Nekem is a Félhomály.

Veres Imre: Nekem most a Sűrű Köd Van.

Pályi Ádám: Ha nagyon kell választani, akkor nekem is a Sűrű Köd Van.                                                             

LD: Nekem is a Sűrű Köd Van. Mindegyik szám máshogy, más irányból hat rám. Most, hogy meg tudtam hallgatni a lemezünket, így kilenc nap után – az első héten nem is hallgattam egyáltalán – azt veszem észre, egyszer ez, egyszer az tetszik jobban. Inkább részek vannak, amiket nagyon szeretek.

Esti Kornél / Fotó: Hegyi Júlia Lili

ContextUs: Nem egyszer elmondtátok már, hogy akkor megy jól az alkotási folyamat, ha nem agyaljátok túl. Ennek az albumnak sem szabtatok napra pontos határidőt a megjelenésre. Ez jellemző volt egy-egy számnál is, tehát „elkészül, ha elkészül” alapon születtek?

HK: A lemezbemutató dátuma volt meg, ahhoz képest kellett visszafejteni és gyakorlatilag mindent kicentizni.

LD: Az egyes daloknak nem szabunk olyan szigorú kereteket, hogy például jövő hétre muszáj késznek lennie valaminek. Ez az elmúlt két évben és az Éjszaka Van óta is úgy működik, hogy az elején volt néhány dal, amivel elkezdtünk foglalkozni és azokból például az Eltűnt Idő lemez esetén az Akik Élnek című dal összeállt.

Utána meg már belső késztetést éreztünk arra, hogy csináljunk új számokat, és fokozatosan belehergeltük magunkat a lemezírásba.

Tehát olyan szempontból szükség van határidőre, hogy kitűzzük célul,  egy év múlva szeretnénk egy lemezt. Akkor pedig szükség van mindenki ötleteire, közös agyalásokra, és le kell menni a próbaterembe, hogy a végén tényleg kisüljön valami az egészből.

Esti is, Kornél is, még zenekar is, és már 10 éves – – ContextUs

Azon olvasók kedvéért, akik esetleg nem tudnák – bár úgy gondolom, kevesen vannak -, az Esti Kornél zenekar névadója egy Kosztolányi mű, s annak főszereplője. Az együttes összegzi az eddigi életútjukat, s vendégelőadókra, barátokra is számíthatunk. Egyszóval: érdemes. Stílusosan, kezdjük az elejéről! A banda 2006-ban indult útjára, Mezőtúrról.

ContextUs: Ha az előző albumokat vesszük alapul a szövegírást illetően, akkor kirajzolódik egy olyan tendencia, hogy egyre többen írtok egy-egy szöveget. Dodi majdnem mindig részese, de van, hogy egy szövegnél hárman is szerepeltek, mint szerzők. Ez az Eltűnt Idő esetében hogyan alakult?

LD: Eleinte inkább az volt jellemző, hogy sokkal kevesebbet próbáltunk és volt egyvalaki, aki hozott egy már kész szöveget – általában én és Imi. Majd, mikor Pisti kiszállt a zenekarból 2012-ben, és jött Áron meg Kristóf, akkor az egész kezdett kicsit átalakulni. Ágoston is egyre bátrabban hozott ötleteket, Áron pedig már a kezdetektől fogva.

Menet közben mintha mindenki egy kicsit kinyílt volna és ettől sokkal színesebbek lettek a dalok és a lemezek is.

Amikor pedig kicsit nehezebben ment a szövegírás, akkor összefogtunk, és olyan szuper dalok jöttek létre, mint a Nem Kár vagy az Éjszaka Van. Pont azok a számok, amik aztán eléggé jól befutottak. Ennél a lemeznél pedig most nagyon működött az egyszerzős dalírás és nem is nagyon nyúltunk bele egymáséba.

ContextUs: Felmerült bennem, hogy a számaitok sokszor annyira metaforikusak, hogy eléggé nehéz lenne képileg megjeleníteni őket. Nincs is sok videóklipetek. Miért ódzkodtok tőle? Erről a lemezről melyik lenne az a dal, amelyikhez készítenétek klipet?

BÁ: Ebben például érdemes megvárni a közönség véleményét, hogy megnézzük, melyik szám pörög a legjobban YouTube-on és szerintem tök jó lenne, ha pár zenei tévé is játszaná a klipet. Ha rajtam múlna, én egy kicsit emészthetőbb irányba vinném el a klipforgatást, nem olyan elvont módon képzelem el, mint ahogy az Egyedülhöz forgattunk, ami persze a maga nemében nagyon jó volt. Inkább imidzsszerű klipben gondolkoznék, ahol a zenekart mutatják, ahogy éppen zenél vagy felkészül.

Esti Kornél / Fotó: Hegyi Júlia Lili

LD: Igen, ez az egyik része, a másik pedig, hogy ma már nincs túl nagy jelentősége egy klipnek. Szerintem csak egy filmileg is kimagasló klip tesz hozzá a számhoz. Sokszor inkább elviszi a mondandót – ezt más zenekaroknál is tapasztalom –, meg persze nem utolsó szempont, hogy nagyon drága.

Tehát amiből leforgatnánk egyet, abból felveszünk egy nagylemezt, sőt, akár hármat is!

Szerintem aránytalanul sokba kerül ahhoz képes, amekkora hatást ki tud váltani. Illetve, ha egy ismert dalhoz fél évvel később kijön egy klip, az már nem biztos, hogy indokolt. Legtöbben pedig inkább háttérben hallgatják a zenét, közben mást csinálnak.

BÁ: Én egy kliptől azt várnám, hogy új közönséget szólítson meg, nem azt, hogy a meglévőt szórakoztassa. A zenei tévék erre jó alapot adnának.

LÁ: De ki néz ma már tévét? Ráadásul ott is inkább éjszaka játszanak klipeket.

LD: Azért is vagyunk szkeptikusak, mert eddig mi nem annyira jeleskedtünk ebben. Illetve az első klipjeinknél tényleg az anyagiak szabtak annak határt, hogy minőségi és jó klipek készülhessenek.

HK: Valamikor egyébként jött egy olyan kérdés Instán, hogy lesz-e valamelyik új számhoz klip. A kérdező azt írta, hogy azt hinnénk nem számít, pedig sokak számára nagyon fontos.  

ContextUs: „Az Esti Kornél természetes énje vonzza az embereket” – hangzik az idézet az egyik tavaszi interjútokbólÚgy érzem, a legújabb lemez hangulatvilágában eléggé hasonlít az előzőhöz, ami egy jól bevált receptet követ. A mostani lemezen talán A Legjobb Akarok Lenni című dal a kivétel, ami új irányba mutat. Ti hogyan látjátok, mely számok azok, amelyek inkább kilépnek a jól megszokott Esti Kornélos stílusból?

BÁ: Szöveg szintjén szerintem nem születtek annyira más dalok, ez nem is volt koncepciónk.

VI: Nekem a Lélegezz Mélyen és A Legjobb Akarok Lenni az a kettő, ami különbözik.

LD: Azért egy ötlemezes zenekar esetében eléggé furcsa lenne, ha óriási amplitúdók lennének, mondjuk, a szövegvilágban. Ez pontosan amiatt van, hogy nem szerepeket képzelünk el, mikor írunk, hanem ha nem is magunkról, de azokról a dolgokról beszélünk, amik foglalkoztatnak minket.

Ilyen szempontból tehát nem változik annyira egy szövegírónak a szemlélete pár éven belül, hogy az nagyon éles váltást eredményezzen.

Ha például vesszük a Radioheadet, az egyik kedvenc zenekarunkat, azt látjuk, nekik is van egy olyan világuk már húsz éve, amit nekik tulajdonítunk. Sokat kísérleteznek zeneileg és minden lemezük egy kicsit más, de azért az fontos, hogy egy sorból fel lehessen ismerni egy zenekart. Ilyen szempontból nem is tudunk és nem is akarunk kibújni a saját bőrünkből. Azt reméljük, hogy van már egy Esti Kornélos világ, amiben azért jó benne maradni…

LÁ: …mint az éjszakában.

Esti Kornél: Örömet okoz együtt üvölteni, hogy boldogság, te kurva – Interjú

Telt házas koncerttel indult az új esztendő az Esti Kornél számára. A február 16-ai fellépést óriási érdeklődés előzte meg, a jegyek már majdnem két héttel a rendezvény előtt elkeltek. A tagok ennek ellenére nem lassítanak, nem érzik, hogy nincs már hová fejlődniük.

ContextUs: Az album címe elsőre nekem kicsit ellentmondásos volt. Hogy beszélhetnek harminc közeli srácok eltűnt időről?

BÁ: Az életbe való belekényelmesedést szerettem volna megfogalmazni vele, ami alakulgat és működik tőlem függetlenül. Bennem sokszor az is furcsa érzéseket kelt, hogy igazából annyira nem töröm magam, hogy alakuljon az életem, és mégis rendeződik magától. Felmerül bennem, hogy van-e nekem bármilyen ráhatásom erre. Van-e jelentősége az erőlködésemnek, vagy egyszerűen csak folyni tudok vele? Mindezek összeadódásából és hangulatából alakultak ki a lemezen lévő számaim. Miután megvolt a koncepció, próbáltuk ezt több irányból megközelíteni. Hogyan lehet mindebből kimozdulni? Milyen benne lenni?

LD: Igen, ezt nagyon jól összefoglaltad. Egy csomó szöveg azt boncolgatja, hogy a térben és az időben kik vagyunk mi, mennyi hatásunk van a dolgok alakulására.

Úgy tűnik azért, hogy az idő az úr és hiába akarunk valamit sürgetni vagy elmulasztani, nincsen ráhatásunk.

Ha így nézzük, akkor nem olyan kevés, ha harminc vagy, mert tizenkét évet éltél felnőttként és rengeteg olyan traumán és élményen keresztülmentél, amiknek nagyrészt az volt a konklúziója, hogy: „majd az idő elsimítja a dolgokat”. Semmiképpen nem temetjük magunkat, de vannak olyan dolgok, amiket nem fogunk már úgy átélni, mint húszéves korunkban.

VI: Én is csak csatlakozni tudok a srácokhoz. Igazából mivel magunk mögött hagytuk az iskolapadot, dolgozni kezdtünk, fizetésből élünk és már távlatokban kell gondolkozni, így elkezdtük érezni az idő súlyát.

ContextUs: Egy Indexes cikkben azt olvastam, hogy a Sűrű köd van című számot részben Az eltűnt idő nyomában című Proust regény ihlette. Volt már példa máskor is hasonló irodalmi inspirációra a dalszövegeitekben?

BÁ: Ez igazából úgy alakult, hogy nem volt még refrénje a dalnak és azon gondolkoztam, hogy meg kéne valahogy fogalmazni az időnek ezt az átlényegülését. És csak úgy beugrott a cím, amiből kicsit kölcsönvettem.

Esti Kornél / Fotó: Komróczki Diána

ContextUs: A Leszek a vége című dal fogalmazza meg szerintem leginkább, hogy mit is értetek „sepregető idő” alatt. Van benne az a két sor, hogy „Az unokáink repülni fognak rég, mire nem lesz bolygónk”. Itt talán kicsit másról beszéltek, mint a többi dalban. Miért született ez a szám?

LD: Egyre többször van az az érzésem, ami eddig nem igazán volt bennem, hogy a föld olyan pályára lépett, aminek a végén nemcsak környezeti, de társadalmi katasztrófa állhat. Az egy jó kérdés, hogy ezzel miért nem foglalkozunk, miközben ez mindenkit érint. Mi ezt még nem annyira érezzük, de könnyen előfordulhat, hogy az unokáink olyan világban fognak élni, ahol a vízért kell majd háborúzni. Ez pedig elkezdett nyomasztani és ez van benne a számban is, illetve az, hogy féltjük azokat, akiket szeretünk.

ContextUs: Minden második számotokban szerepel az éjszaka vagy valamilyen utalás rá. Számomra például sötétben hiteles hallgatni a zenéteket. Éjjel van az alkotó időtök vagy előfordul, hogy egy napsütéses reggelen is, mikor jó a kedvetek, rá tudtok hangolódni a zenére?

BÁ: Én abszolút éjszaka alkotok, szerintem nem írtam még dalt nappal. Egy romantikusabb időszaknak tartom, amikor több az inspirációm. Mikor pedig jó kedvem van, akkor nem szeretném azt fejtegetni, hogy miért van jó kedvem. Én általában úgy írok szövegeket, hogy a rossz kedvem okain gondolkozom. 

LÁ: Egy zenei ötlet is sokkal könnyebben megszületik, ha rosszabb periódusban vagyok és nem például egy boldog párkapcsolatban, mivel akkor muszáj magammal foglalkoznom. Ilyenkor mélyebbre tudok ásni és az ötletek akkor állnak össze igazán jól. Ha így vesszük, akkor inspirál, mikor szarul érzem magam és a lelkivilágommal törődöm.

LD: Pontosan, mikor pedig boldog az ember, akkor az egy nagyon nyitott állapot, amikor többet tudsz adni másoknak és kifelé figyelsz.

Mikor pedig annyira lehúz az élet, hogy ki sem tudsz kelni az ágyból, akkor viszont azon kezdesz el agyalni, hogy ez hogyan lehetne másképp.

Én most egy viszonylag jó időszakban vagyok, de ez meg éppen azért jó, mert tudok foglalkozni olyan egzisztenciális kérdésekkel, amikre egyébként nem szoktam gondolni. Az alkotóidőm meg általában nem éjszaka van, de ez azért alakult így, mert nappal be kell járni dolgozni és sokszor éjszakába nyúlóan azzal foglalkozom.

Esti Kornél / Fotó: Bands Through The Lens

ContextUs: Mind teljes állásban dolgoztok valahol máshol a zenekari életetek mellett. Kinek mi mellé kell „beszorítania” a zenélést?

LÁ: Én egy reklámügynökségnél dolgozom, social media managerként és szövegíróként, Áronnal együtt.

BÁ: Igen, egymás mellett van az asztalunk. Illetve nekem kanapém van.

HK: Én a Szigetnél dolgozom. A Sziget, Balaton Sound és Volt Fesztivál kommunikációs ügyeivel foglalkozom, mint tartalommenedzser.

VI: Én egy gyógyszercégnél dolgozom, az a feladatom, hogy az új innovatív termékeinket minél több emberhez eljuttassam, és a TB keretein belül könnyebben hozzáférhetők legyenek.

PÁ: Én egy banknál dolgozom szoftverfejlesztőként.

LD: Én két dolgot csinálok jelenleg. Egy civilszervezetnél vagyok jogász, valamint most fejeztem be PhD-n három évet és elkezdtem szociológia mesterszakra járni.

CV

Az Esti Kornél 2006-ban alakult egy mezőtúri garázsban, és négy évvel később, első nagylemezükkel a hátuk mögött már a Kispál és a Borz búcsúkoncertjén léptek fel a Sziget Nagyszínpadán. 2011-ben jelent meg a Boldogság, te kurva című lemezük. A 2012-es énekesváltás után újult energiákkal indultak országos turnéra, 2014-ben jelent meg a Ne félj című harmadik lemezük. A szokásos turné-fesztiválszezon-dalírás menetrend közben 2016-ban érkezett az Éjszaka van lemez, majd két évvel később, idén november elején az Eltűnt idő. A vidéki közönség az Elefánttal és a Szabó Benedek és a Galaxisokkal való közös országos turnén vagy a nyári fesztiválokon láthatta a zenekart. A fővárosi rajongók a korábbi Budapest Park, az Akvárium NagyHall, MüPa után most az A38-as tripla lemezbemutatón nézhették meg élőben az Esti Kornélt.