A Facebook először felméri minden egyes felhasználó preferenciáit, majd az eredmények alapján rangsorolja az algoritmus a hírfolyamba kerülő bejegyzéseket.

Politika helyett inspiráció a Facebookos hírfolyamban

A Facebook változásokat jelentett be: a hírfolyamban olyan híreket kíván nyújtani a felhasználóknak, amelyek kifejezetten érdeklik és inspirálják őket, írja a The Verge. Már március végén új beállításokat készítettek, amelyek segítségével mindenki még jobban személyre szabhatta a hírfolyamában megjelenő bejegyzéseket. 

A cég bízik abban, ahogyan felmérték a felhasználók hozzáállását a koronavírus-vakcinákhoz, úgy még alaposabban feltérképezhetik, hogy milyen hírekre vágynak és milyen hírekre nem a felhasználók. Továbbá, így kevesebb kéretlen politikai tartalom juthat el a felhasználókhoz, és nagyobb teret kaphat a tényleges érdeklődésük.

Facebookos Hirfolyam Algoritmus Inspiracio
/ Fotó: Joël Saget / Afp / Getty Images

A Facebookot szigorú vizsgálatnak vetették alá, amiért hozzájárult az amerikai lakosság szélsőséges politikai megosztottságához. Erősen bírálták a platformot amiatt is, hogy aránytalanul nagy befolyást gyakoroltak az amerikai választások eredményének alakulására, elsősorban az álhírek és a megtévesztő információk gyors terjedése miatt. 

Emlékezetes volt, amikor a cég dolgozói sztrájkba léptek, mert Mark Zuckerberg hagyta Donald Trump sértő bejegyzéseit is közzétenni. A cég egyébként támogatja, hogy a kormány gyakoroljon szigorúbb kontrollt a platformon folyó gyűlöletkeltő megnyilvánulások felett.

Kapcsolódó cikk

A Facebook azt tervezi, hogy felméri, a felhasználók mely posztokat találják magukra nézve lelkesítőnek, és az adott válaszok alapján fogják rangsorolni az adott felhasználók hírfolyamában a bejegyzések sorrendjét. A közösségi oldal állítása szerint a felhasználók azért szeretik a motivációs bejegyzéseket, mert „inspirálja őket, és a Facebookon kívül is hasznosak lehetnek számukra”.

Ki is iktathatunk témákat

„Felmérjük, hogy milyen mértékben találják az egyes felhasználók magukra nézve egy-egy posztot. Az emberek szerint akkor hat rájuk motiválóan egy bejegyzés, ha pozitív, új ötleteket ad arról, hogy valamit máshogyan is lehet csinálni, ha egy információ birtokában megváltozik a gondolkodásuk vagy az észlelésük, és ha felüdülést nyújt vagy a kreatív gondolkodást segíti” – írta a cég közleményében.

Azt is meg lehet majd adni, hogy milyen témák nem érdekelnek minket egyáltalán (például a főzés, sport, politika), és akkor nem fogunk ilyen jellegű bejegyzéseket látni. Akár egy mozdulattal ki lehet majd iktatni azokat a témákat, amelyeket nem szeretnénk látni.

Bár a terv egyelőre még homályos, úgy néz ki, hogy a tech-óriás hajlandó volt egy kis lépést megtenni a követendő irányba, ám még továbbra is vonakodik komolyabb változásokat jelentő intézkedéseket meghozni. Igaz, az amerikai elnökválasztás után drasztikusan módosítottak a hírfolyam algoritmusán, és az irányadó hírforrások bejegyzéseit helyezték előtérbe, de csupán ideiglegesen. 

Felröppent a hír, hogy az Instagramot is gyerekbaráttá kívánják tenni, hogy a 6-12 éves korosztály is biztonságosan használhassa a közösségi oldalt.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet