A Keanu Reeves főszereplésével készült 1994-es Féktelenül előzetesében láthatjuk, hogy felrobban a busz, amelyen a főhős egy bombát próbál hatástalanítani. És talán a leghírhedtebb példa: a Számkivetett előzeteséből kiderül, hogy Tom Hanks, aki a film nagy részét egy lakatlan szigeten ragadva tölti, meg tud menekülni. Úgy tűnik, Hollywood továbbra is ragaszkodik hozzá, hogy minden rejtélyt lelőjön a filmek előzeteseiben. De miért?

Mi vagyunk az okai, hogy az előzetesek lelövik a poént

Ha a spoileres előzetesek miértjeit keressük, akkor a válasz az, hogy mi vagyunk az okozói. Pontosabban a fókuszcsoportok. A filmstúdiók általában vágásra és promócióra szakosodott cégekre bízzák a trailer gyártását. Több különböző előzetes készül, amit azután különböző tesztközönségeknek mutatnak be, hogy lássák, melyik szerepel a legjobban. David Singh marketingigazgató szerint a nézők többet akarnak. Több akciót, több drámai hatást, több spoilert.

Nagy a verseny. Minden elképzelhető platform segítségével versenyzel az emberek idejéért. Eleget kell elárulnod nekik ahhoz, hogy izgatottak legyenek

– idézte Singh-t a Mental Floss.

Az előzetesek vágásakor a lehető legnagyobb reakciót akarják kiváltani a közönségből, és az a cél, hogy a néző tudja, ez a film más lesz, mint amit valaha látott. Amikor David Singh a 2015-ös Mentőexpedíción dolgozott, amiben Matt Damon egy Marson ragadt asztronautát játszott, le kellett küzdeni azt a problémát, hogy a színész egy évvel azelőtt szintén egy asztronautát alakított a Csillagok között című filmben. A közönség érdeklődésének felkeltéséhez le kellett fektetni a film ambícióit, ezzel együtt azt is, hogy Matt Damon vélhetően megoldja a problémát.

Az Alan Taylor által rendezett Terminátor 5. esetében a készítők biztosak akartak lenni benne, hogy a közönség tudja, egy más Terminátor-filmet lát, mint az előzők.

Sok tanakodás folyt arról, hogy ez (felfedni, hogy John Connor is gép) a jó lépés-e. Azt hiszem, úgy érezték, muszáj közvetíteni azt az üzenetet a közönségnek, hogy van itt valami új, és ez egy ismeretlen terep. Amiatt aggódtak, hogy az emberek egy rebootként fognak tekinteni a filmre, és egyikünk sem akarta újraalkotni két tökéletes James Cameron-filmet

– árulta el Alan Taylor.
Taylor bevallása szerint volt néhány kellemetlen beszélgetése arról, hogy túl sokat lő le az előzetes. De néhány filmkészítő hisz a „több az több” megközelítésben.

A sokatmondó előzetes a szükséges rossz

A Számkivetett rendezője, Robert Zemeckis azzal védte a filmjéhez készült előzetest, hogy az emberek szeretik, ha előre tudják, milyen filmet látnak.

Az emberek mindent tudni akarnak, mielőtt megnézik a filmet. Ez egy ilyen dolog. Én nem szeretem, mint egy filmrajongó és mint rendező. A McDonald’s-hoz tudnám hasonlítani. A McDonald’s sikere abban rejlik, hogy nem ér vele meglepetés. Pontosan tudod, milyen íze lesz.

A kritikák ellenére úgy néz ki, a stratégia működik. Jason Blum producer szerint a sokatmondó előzetes szükséges rossz.

Az emberek nem szeretik, de pontosan azok mennek el megnézni a filmet, akik azt mondják, nem tetszik nekik ez a technika. A trailer nem azoknak szól, akik igazán érdekeltek, hanem azoknak, akik nem biztosak benne, hogy meg akarják-e nézni. És őket úgy lehet meggyőzni, ha sokat megmutatunk nekik a filmből

– szögezte le Blum.
Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Nincs több cikk