Valószínűleg mindannyian tapasztaltunk már olyan helyzeteket, amikor bementünk egy élelmiszerboltba kenyeret venni, és különféle élelmiszerekkel teli szatyrokkal távoztunk.
És szerencsénk van, ha kenyér is volt ezek között az ételek között, különben ismét vissza kellett volna mennünk a boltba. Miért történik ez?
A Bright Side főbb példákat gyűjtött össze arra vonatkozóan, hogy az emberek más dolgokat vásárolnak, mint amit vásárolni szándékoztak, valamint módszereket gyűjtött össze az ilyen viselkedés megelőzésére.
1. Diderot-effektus
A Diderot-effektus az a kifejezés, amikor valami újat veszel, de ettől a többi vagyonod elhasználódottnak tűnik, így végül lecseréled azokat is. Ez egy véget nem érő folyamat, mert minden új dolog hamarosan régivé válik, és újra cserét igényel.
Ezt a hatást Denis Diderot francia filozófusról nevezték el. Soha nem volt gazdag, de egyszer nagy összegű pénzt kapott, és vett egy gyönyörű skarlát pongyolát. Ez a ruhadarab annyira különbözött a többi ruhájától, hogy kénytelen volt minden régi ruháját újakra cserélni.
Hogyan lehet ez ellen küzdeni? Vásárlás előtt próbáld megérteni, hogy kapcsolsz-e hozzá reményeket és elvárásokat. Például azért szeretnél okostelefont vásárolni, hogy mindig kapcsolatban legyél és több munkát végezz, vagy azért, mert arról álmodozol, hogy előléptetést kapsz és több pénzt keresel? Nem lenne hatékonyabb, ha átgondolnád a munkádhoz való hozzáállásodat?
2. A sznob hatás
Amikor olyan dolgokat vásárolsz, amelyeket mások nem, hogy kitűnhess, ezt a fajta viselkedést sznob effektusnak nevezik.
Sokan szeretnek a figyelem középpontjában lenni, és egy új ruhadarab az egyik legjobb módja annak, hogy a rivaldafénybe kerüljünk.
Hogyan lehet ez ellen küzdeni? Készíts egy listát azokról a témákról, amelyekben jó vagy, és amelyekre büszke vagy. A lista nem lesz rövid, ne aggódj. A ruhadarabok nem az egyetlen módja a figyelem felkeltésének. Ez lehet egy érdekes beszélgetés vagy a pozitív és kellemes személyiséged is.
3. Bandwagon effektus
Ez a hatás pontosan az ellentéte a sznob hatásnak. Ez akkor történik, amikor valaki azért vesz meg egy terméket, mert az divatos, és mindenki másnak megvan.
Lehet, hogy ez a termék nem illik hozzád vagy az életmódodhoz, de azért vásárolod meg, hogy ne maradj ki a trendből.
Hogyan lehet ez ellen küzdeni? Vásárlás előtt tedd fel magadnak a kérdést: „Miért akarom megvenni?” Talán tényleg tetszik ez a termék, és szükséged van rá. Vagy talán csak mások befolyása alá kerültél.
4. A jövő tárgyai
Az emberek szeretnek pozitívak maradni. Ezért veszünk néha ruhadarabokat a jövőre, például egy 2 számmal kisebb szoknyát, mert úgy gondoljuk, hogy motiválni fog minket a fogyásra, vagy egy cipőt álmaink randevújára, amikor nincs is párunk.
Hogyan lehet ez ellen küzdeni? Ne feledd, hogy egy másik ruhadarab megvásárlása nem tesz karcsúbbá, okosabbá vagy vonzóbbá. Dolgoznod kell magadon, hogy ezt elérd. Semmilyen drága vagy divatos termék nem visz közelebb ahhoz a boldog jövőhöz, amelyre vársz.
5. Impulzusvásárlás
Rossz napod volt, és úgy döntöttél, hogy benézel a kedvenc boltodba, vagy veszel valamit, mert egy kis felvidítást keresel.
De az ilyen vásárlásból származó boldogság nagyon gyorsan elmúlik, miközben a vásárolt termék elfelejtődik, vagy akár fel is idegesít, mert annyi pénzt költöttél rá.
Hogyan lehet ez ellen küzdeni? Az impulzusvásárlás a pozitív érzelmek hiányának következménye. Próbálj olyan tevékenységet találni, amely segít leküzdeni a rossz hangulatodat, fáradtságodat és a stresszt.
Kapcsolódó cikk
5 dolog, amin jobb, ha soha nem spórolunk
Vannak dolgok, amikre érdemes költeni.