Amikor az újságíró által objektív szemszögből való megközelítéséről beszélünk, egy erős eufemizált kifejezést használunk. Aki igyekszik tartani magát a független véleménynyilvánításhoz, szerencsés helyzetben van, hogy nem a mai politikai helyzetről kell, hogy írjon. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy részrehajlás nélkül jelennének meg a cikkek, mivel mindannyian emocionális lények vagyunk, és a cikkírók is általában olyan témát igyekeznek választani, ami valamilyen szinten közel áll az érdeklődési körükhöz.

Ez több dolognak köszönhető: egyrészt véleményezhető, hogy egy érdeklődési körébe tartozó témában nagyobb rálátással rendelkezik, másrészt hitelesebb véleménynyilvánítást tud produkálni azzal szemben, mintha csak lexikális ismeretek alapján kreálna bármit.

Gyermekkorom óta meghatározó szerepet tölt be az elektronikus zene az életemben, és éretté válásomkor élte a trance mint zenei stílus virágkorát.

Olyan előadók tették le a névjegyüket ebben az időszakban, mint Mauro Picotto, Energy 52, Three Drives on a Vinyl, Tiesto, és olyan – mára klasszikusnak számító – zenéket hoztak létre, amik sikeresen kiállták az idő próbáját.

Zenei ízlésem fejlődésében meghatározó szerepet töltött be a Grammy-díjra jelölt, valamint kétszer a DJ MAG TOP100-as listájának tetején végző Paul van Dyk. Hosszú kihagyás után ismét kicsiny hazánkba érkezett, melyet magyarországi rajongói tűkön ülve vártak.

22859836 1642692995751486 8267548503140034436 O
/ Fotó: Boda Gávor_Akvárium

Aki ismeri munkásságát, nem meglepő számára a túlfűtött várakozás, hiszen olyan előadóról beszélünk, aki amellett, hogy gyermekkora óta zenével foglalkozik, olyan tehetséggel rendelkezik, ami napjaink felkapott DJ-i és producerei között sem nevezhető mindennaposnak.

Minden DJ producer, de nem minden producer DJ

Ahhoz, hogy ezt megértsük, szükség van egy kicsi magyarázatra. Manapság a lemezlovasoktól nagyon sok dolgot várnak el. Amellett, hogy DJ-k, producernek is kell lenniük, adott esetben promóterként is tevékenykedniük kell. Viszont külön kell választanunk a DJ-t és a producert mint fogalmat.

A DJ az, aki az audiólejátszók előtt állva válogatja össze a zenéket egy buli alkalmával, elzavarja azokat, akik kérik a Despacitot.

És mellette egy mikrofon segítségével – amelyet mélységesen ellenzek, és különböző halálnemeket tudnék kitalálni a keverőkészítő cégek alkalmazottainak, akik még mindig erőltetik a mikrofonbemeneteket – ideális szórakozási hangulatot teremt.

Ezzel szemben a producer egy zeneszerző szakember, aki különböző alapok, effektek és hangok segítségével önálló trekkeket hoz létre, vagy egy meglevő dalt a saját értelmezési módjában újragondol.

Egyik legnagyobb szívfájdalmam, hogy évekkel ezelőtt elindult egy tendencia, mely szerint a produceri munkát végző és mellette DJ-ként is tevékenykedő fellépők sokkal nagyobb imádatnak örvendenek, mint azok, akik hangulatot képesek csinálni, és valójában értik a zenét.

Számos népszerű előadót tudnék mondani, akik producerként remek munkát végeznek, élő fellépéseken viszont vállalhatatlan teljesítményt nyújtanak. Persze ez köszönhető annak is, hogy a rendezvényeken rendre az éppen felkapott és unalomig játszott slágereket akarja hallani a közönség nagy része. Ezekről az előadókról kerülnek fel azok a felvételek a netre, amikor olyan lejátszók előtt állva hergelik az embereket, amik nincsenek bekapcsolva, tehát még a látszatra törekvés minimális erőfeszítését sem tapasztaljuk a részükről.

Exceptio Probat Regulam

Mielőtt tovább hergelném magam a témában, kanyarodjunk vissza a péntek esti előadónkhoz, aki szerencsére nem ebbe a körbe tartozik, mivel producerként és DJ-ként is magas színvonalat képes nyújtani! A produceri munkát magyarázni nem szükséges, elég meghallgatni az elmúlt 20 évben készített zenéit, viszont azt már kevesebben tudják a trance-ikonról, hogy az élő fellépéseken nem egyszerűen zenelejátszókon pakolja egymás után a trekkeket, hanem a különböző zenei alapokból real time építi fel azt, ami éppen aktuálisan szól. Ebből következik, hogy minden egyes fellépése egyedi, és nyilván a legnagyobb slágereit kivétel nélkül lejátssza – mert sajnos ma erre van igény –, viszont, mivel egyedileg van minden zene a helyszínen összerakva, nincs két teljesen egyforma szett.

Nézzük meg, hogy mi volt, amit várhattunk a budapesti fellépésen:

  1. A kötelező zenék közül néhányat, mivel sajnos az elektronikus zenei kultúra hallgatóságának nagy része megköveteli;
  2. Az aznap megjelenő új albuma zenéinek bemutatását;
  3. Zömében 25 év feletti közönséget;
  4. Kérdéses volt a telt ház, mivel másnap egy Cattaneo all night long-buli volt, és bármennyire is különböző stílust képvisel a két előadó az elektronikus zene palettáján, mindkettő képes élő fellépései alkalmával olyat nyújtani, ami alapján érdemes meghallgatni

A szervezési hiányosságok miatt már több héttel előtte figyelemmel kísértem a közösségi oldalon a rendezvény adatlapját, és érdekes megnyilvánulásokkal találkoztam.

Néhányan nehezményezték az időtartamot, az árat és minden felmerülő problémát.

Az időtartamot ezek közül ki kell emelnünk, mert elég összetett kérdésről van szó. Azt gondolom, hogy egy jól összerakott 2 órás szett néha többet tud érni, mint egy 4-6 órás produkció. Egy 2 órás szett – ha tényleg show-t kíván csinálni a művész –, több felkészülést kíván, és kisebb mozgásteret biztosít arra, hogy prezentálja a show-t. Mindemellett nagyobb a hibázás lehetősége is, hiszen ha 6 órán át zenél valaki, és abban elkövet hibákat, az talán kevésbé feltűnő.

Élményindex

Nem volt kérdéses, hogy a fellépő személye már önmagában pozitív élménytöltetet hordoz, borítékolható volt, hogy a szórakozással probléma nem lesz. Figyeltem a közönséget közben, és az mindenképpen pozitív, hogy meglepően sokan voltak naprakészek az új zenékkel kapcsolatban, valamint a stíluson belüli minőséget képesek voltak értékelni.

22860151 1642692422418210 2103006479713348959 O
/ Fotó: Boda Gávor_Akvárium

Jó volt látni, hogy olyan hallgatóság érkezett, akik ténylegesen jól akarták magukat érezni, és amennyire láttam, a szokásos hétvégi bulik konfrontációja is minimálisra redukálódott. Az előadóra, és a zenére figyeltek. Meglepően magas színvonalú volt magyarországi szinten a kulturális viselkedés, egyedül a szervezés miatt nem tudom feljebb pontozni, erről később még beszélünk.

Koncepció

Akik elektronikus zenével foglalkoznak, vagy sokat járnak ilyen jellegű rendezvényekre, tudják, hogy egy 2 órás szettnek megfelelő íve kell, hogy legyen, ami alapján a művész felépíti a kitöltendő időt.

Praktikus esetben ezt egy ajtót berúgó indítással kezdi, majd egy közel 20 perces őrület következik.

Utána érkezik az új prezentálása fokozatosan, ez folyamatos enyhülő tendenciát mutat a buli hangulatában.

Ahogy egyre kevésbé ismert zenék következnek, ebbe bele szoktak építeni néhány ismertebbet is, hogy az alaphangulat megmaradjon, majd az utolsó 30 percben következik a finálé, ahol az előadó a legismertebb zenékből válogat, és ettől ismét megőrül a közönség. Úgy éreztem, hogy ezt maximálisan sikerült felépíteni. Azok a DJ-k, akik ezt komolyan veszik, általában a felépített szettre úgy tekintenek, mint egy önálló műre, és ezért ragaszkodnak is hozzá, hogy sem az elején a warm-up, sem a végén az afterelőadó nem keverhet rá a zenéjükre, mivel így lesz teljes a mű. Nagy meglepetésként ért volna, ha a felépítésben találok kivetnivalót. 

Egyediség

Amikor valaki turnézik, az egyik célja az új zenék promótálása. Ahogy feljebb említettem, a felépítés relatíve kötött, nagy mozgásteret nem enged meg, viszont ezen belül van lehetőség alakítani, főként akkor, ha minden fellépésen egyedi hangszerelést tudunk választani. Mindezek mellett a vártnál egy kicsivel nagyobb hasonlóságot mutatott az idei belgiumi Tomorrowlanden játszott szettjéhez. 

Technika

Mivel zenével is foglalkozom, kifejezetten kritikus szoktam lenni ebben a témában művészekkel kapcsolatban, és nem véletlenül hangoztatom, hogy vannak olyan DJ-producerek, akiket a stúdió ajtajánál nem engedném kijjebb egy milliméterrel sem, sőt, rá is zárnám a labort. A technika nyilván az idők során fejleszthető, a zenei hallás viszont nem, vagy csak minimálisan, ezen a téren többen elvéreztek már élő fellépéseken. Szerencsére Paul van Dyknál ilyen probléma nincs, a 2 óra alatt mindössze egyszer hallottam, hogy trappol a zene (értsd: a 2 zene üteme nincs 100%-osan szinkronban). Ennyi hiba 2 óra alatt bőven belefér, főleg azért, mert minimálisan észrevehető volt, a zene élvezetét a nagyközönség számára nem befolyásolta. 

22829827 1642693029084816 8124557695262901855 O
/ Fotó: Boda Gávor_Akvárium

Az előadás előtt, alatt és után is sok emberrel beszélgettem, kíváncsi voltam más közönség reakciójára. A műsorral kivétel nélkül mindenki meg volt elégedve, pontosan azt kapták az este, amit vártak. Mindezek mellett kénytelenek vagyunk megemlíteni, hogy az elektronikus zenei kultúra terén elég komoly kihívásokkal küszködünk mind a zene élvezetére, mind a lebonyolításra nézve.

Utóbbira vetítve ez a következőt jelenti: az emberek többsége még mindig azért megy egy neves előadó fellépésére, hogy az unásig játszott zenéket hallgassa. Ez sajnos világszinten igaz, viszont minél keletebbre haladunk Európában, valamint minél kisebb klubokat nézünk, annál hatványozottabban érezhető. Fel kell nőnünk ahhoz, hogy a minőségi zene és egy profi előadó nem attól teremt értéket a színpadon, hogy a rogyásig játszott zenéket ismételgeti. Ez ugyanis az egyik rákfenéje annak, ha egy előadó szívesen megy-e fellépni az adott helyre, az adott országba. Ha azt látja, hogy az embereknek igénye van a minőségre, és ezt általában az új zenék lejátszása alatt kapott vizuális feedback alapján tudja eldönteni, akkor szívesebben zenél a közönségnek is. Egy Paul van Dyk-kaliberű előadó egész évben turnézik, és vélhetően több megkeresése van, mint amennyi fellépést fizikailag meg tud valósítani. Egy olyan közösség, akik előtt jól érzi magát, nyilván szívesebben lép fel. Viszont ahhoz, hogy ez meg tudjon valósulni, szükség van a megfelelő szervezésre is, amivel el is értünk a lebonyolítás milyenségéhez.

22904828 1642694199084699 4634992385685070943 O
/ Fotó: Boda Gávor_Akvárium

Amit külön ki kell emelnem, az a felvezetés. Nagyon jó stílusban és megfelelő zenékkel sikerült az embereket hangulatba hozni, a warm-up DJ-nek az ellenőrzőjébe egy külön piros pontot bevéshetünk.

Sajnos a levezetés már kevésbé sikerült fényesen. Ahogy a 2 órás szettnek vége lett, az emberek azonnal elindultak kifelé, pedig a show alapján el tudtam volna képzelni egy olyan zárást az estének, ahol classic trance-zenékkel reggelig olyan bulit lehetett volna kerekíteni, aminek hetedhét világon a csudájára jártak volna. A teljesség igénye nélkül: Lethal Industry, Greece 2000, El Nino, Southern Sun, Binary Finary… stb

A péntek este alapján nem érzem, hogy egy ilyen színvonalú és kaliberű előadóra megfelelően fel voltunk készülve szervezésileg.

Azért jöhetett ez létre, mert biztos volt, hogy ezektől függetlenül meg lehet tölteni a helyet. Nem tudok elképzelni ilyen jellegű szervezést tőlünk nyugatabbra, mert ott az emberek gondolkodás nélkül bojkottálnak egy rendezvényt, ha nem tetszik nekik, amit a pénzükért kapnak – és itt nem az előadóra gondolok –, majd ezek után olyan szinten hangot adnak a nemtetszésüknek, hogy a rendezők nyugodtan lehúzhatják a rolót. Itthon sajnos ez nincs meg, mi, a közönség kiszolgáltatott helyzetben vagyunk az itthoni szervezőknek, viszont ki vagyunk éhezve arra, hogy neves külföldi fellépők jöjjenek hozzánk, és a show sajnos elhomályosítja azokat a problémákat, amik időközben felmerültek.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.