Két férfi bevallotta, hogy ellopta egy olasz galériából, majd később visszavitte oda Gustav Klimt Bildnis einer Frau (Egy hölgy arcképe) című festményét.
Az olasz műkincsrablások egyik legrejtélyesebb esetére derült fény: művészettörténészek a múlt héten megerősítették, hogy Klimt Bildnis einer Frau című 1916-17-ből származó festménye került elő a piacenzai Ricci Oddi kortárs művészeti galéria falának egy üregéből, a képet 23 évvel ezelőtt lopták el a galériából.
A The Guardian brit napilap szerint az olasz rendőrség kihallgatott két férfit, akik vélhetően egy banda tagjai voltak, amely Piacenzában és környékén több tucatnyi rablást hajtott végre. A férfiak először a Liberta című olasz lap újságírójának, Ermanno Marianinak címzett levélben vallották be, hogy ők voltak az 1997-es műkincsrablás elkövetői.
Mariani évekkel ezelőtt ismerte meg az egyik férfit egy másik bűncselekmény elkövetőjeként. Az újságíró azután kapta a levelet, hogy két kertész decemberben megtalálta az elrejtett festményt, mikor a borostyánt fejtették le a galéria épületének faláról. A kertészek egy fémlapot találtak a borostyán mögött, amely egy üreget takart, ahol egy műanyag zsákban elrejtve pihent a festmény.
A levélben az elkövetők azt írták Marianinak, hogy a 60 millió euró (20 milliárd forint) értékű képet 1997 februárjában lopták el és azt állították, hogy “a városnak szánt ajándékul” adták vissza.
A két elkövető egyike három éve már állítólag bevallotta az újságírónak a lopást, és arra kérte, hogy szervezzen neki egy egyezkedést a nyomozókkal. Az elkövetők ügyvédje, Guido Gulieri szerint a férfiak már négy éve visszaadták a képet, de ennek homályos részletei mellett az sem derült ki, hogy az eltelt évek alatt hol volt a festmény. Az ügyvéd annyit közölt, hogy védencei bevallották a lopást, de nem hittek nekik.
Egy kertész bukkant rá a 22 éve ellopott, több milliárdos Klimt-festményre
Újra felbukkant egy 1997-ben az észak-olaszországi Piancenza egy galáériájából ellopott Gustav Klimt-festmény. Az elmúlt 22 évben senki nem remélte, hogy valaha is előkerül a 60 milliós (19,8 milliárd forint) értékűre becsült Bildnis einer Frau ( Egy hölgy arcképe). Az kellett hozzá, hogy a Ricci-Oddi galéria körül dolgozó kertész borostyánokat vagdosson a galéria épületének faláról.
A festményt Mariani szerint bizonyosan nem végig a falban található üregben tartották, mert akkor megrongálódott volna az eltelt sok év alatt. A szakértők szerint azonban kisebb sérüléseken kívül a műkincset semmilyen nagyobb károsodás nem érte.
A Klimt-portrét 1997-ben egy piacenzai kiállításon akarták bemutatni az után, hogy kiderült a festmény az egyetlen “dupla” Klimt-kép, ugyanis a művész egy korábbi munkájára, egy fiatal nő portréjára festette rá. A szenzációs felfedezés után a festményt még a kiállítás megnyitója előtt ellopták.
A nyomozás szerint a tolvajok horgászzsinórral akasztották le a képet a falról, és a nyitott tetőablakon keresztül csempészték ki a galériából, majd lefejtették a keretről.
Bár a bűncselekmény elkövetésének indítékai nem világosak, a beismerésre valószínűleg azért szánták rá magukat, mivel bíztak abban, hogy 20 év után a tettük elévült, és nem csukják le őket. Mariani szerint az egykori képlopás sok hasonlóságot mutat korábbi bűncselekményekkel, például 300 kézirat elrablásával a piacenzai Passerini-Landi könyvtárból 1984-ben.
Most már tudjuk, hogyan néz ki Klimt festményei hús-vér emberekkel, a való életben / ContextUs
Az osztrák származású Gustav Klimt a szecessziós irányzat egyik legismertebb képviselője. Sőt, napjainkban az ő képei cserélnek gazdát a legdrágábban. A Landhaus am Attersee festménye 29 128 000 dollárért (azaz több mint 7 milliárd forint) kelt el 2003 novemberében.
A könyvtárban átalakítási munkák folytak, úgyhogy könnyen el tudták lopni a kéziratokat – emlékeztetett.