Ha szülő vagy, tudod, hogy gyermeket nevelni nem könnyű feladat, kitartást és körültekintő gondolkodást igényel. Vannak olyan konkrét viselkedések gyermekeink részéről, amelyeket nem teljesen értünk, és ha megpróbáljuk kijavítani őket, valójában ronthatunk a helyzeten, ami frusztráló és kimerítő lehet mind a szülők, mind a gyermekek számára.
A jó hír az, hogy van néhány magyarázat arra, amikor a gyerekek furcsa dolgokat csinálnak, például levágják a hajukat, vagy amikor nem hajlandók elmenni veled valahova.
A Bright Side végzett némi kutatást a témában, és talált néhány olyan dolgot, amit a gyerekek tesznek, amit a szülők félreértelmezhetnek rossz viselkedésnek, pedig valójában nem azok.
Túlstimuláció
Jó, ha aktívan tartjuk gyermekeinket azáltal, hogy bátorítjuk őket olyan tevékenységekben való részvételre, amelyek elősegítik a boldogulásukat. Azonban, ahogy a mondás tartja: “Túl sok lehet a jóból.” Ha túlterheljük a mindennapjaikat feladatokkal, valójában túlstimulálhatjuk őket. Ez általában akkor fordul elő, ha a gyerekeket túlzott fizikai aktivitásnak, állandó intenzív élményeknek és hangos zajoknak van kitéve. Ezekben az a közös, hogy elsöprőek a gyerekek számára, és valójában kimeríthetik őket. Ez tükröződik a hangulatukon, és hiperaktívvá is teheti őket. A túlzott stimulációra adott reakciók a gyermek életkorától függően változhatnak. Néhány példa az ilyen típusú viselkedésre:
- Újszülötteknél és csecsemőknél: kedvetlenség, fáradtság, arcuk elfordítása, ökölbe szorított kéz és rúgás.
- Óvodába járó gyermekeknél: fáradtság, rosszkedv, sírás érzelmeik magyarázatának képessége nélkül, dührohamok a padlón, bármilyen más tevékenység megtagadása.
- Általános iskolába járó gyerekeknél: ügyetlenség, nagyobb odafigyelés, több segítségkérés az iskolában vagy az otthoni feladatoknál.
Ezért ajánlatos egyensúlyba hozni a tevékenységeket a pihenéssel, hogy a gyerekek biztonságban és nyugodtnak érezzék magukat.
Nem tudják, hogyan olvassanak a gyerek érzelmeikben különleges körülmények között
Felnőttként is néha hangulatingadozásokat tapasztalhatunk, például amikor fáradt vagy, ha rosszul alszol, stresszes vagy egyszerűen éhes vagy. Ugyanez történik a gyerekekkel is, de a fő különbség az, hogy ahogy korábban említettük, érzelmi kontroll képességük ezekben a speciális helyzetekben sokkal alacsonyabb, mint a felnőtteké.
Ezért ezeknek a hangulatingadozásoknak a megfigyelésével hatékonyabban tudunk cselekedni, mert a gyerekek nem mindig tudják, hogyan közöljék velünk, mire is van éppen szükségük.
Többféleképpen is megközelítheted őket, hogy magabiztosan elmondhassák, mit éreznek, vagy min mentek keresztül a nap folyamán. Kezdd azzal, hogy mindig nyugodt környezetet teremtesz, hogy közvetlenül megkérdezhesd őket. Az is lényeges, hogy megértsük, mi történik a gyerekkel. Ennek érdekében megoszthatsz egy-egy anekdotát, amely ugyanarra a helyzetre vonatkozik, ami lehetővé teszi érzelmi és empatikus kapcsolat kialakítását.
Nem engedik, hogy kifejezzék negatív érzéseiket
A gyerekek ugyanazokat az érzéseket élik meg, mint a felnőttek, csak velünk ellentétben nem tudják elrejteni vagy elfojtani őket. Ez összefügg azzal is, hogy a gyerekek nem fejezték még be az önkontroll-készségeik fejlesztését.
Ráadásul nem mindig tudják, hogyan fejezzék ki érzéseiket szavakkal. Ezért olyan fontos, hogy segítsünk nekik megtalálni a megfelelő szavakat, hogy beszéljenek róluk.
Ennek jó módja az, ha közvetlenül megkérdezed őket, hogy mi történik, és teret adsz nekik. Az általuk kedvelt sorozatokhoz vagy filmekhez is nyúlhatsz, hogy könnyebben artikulálják, mit éreznek.
Az autonómia iránti vágy visszaszorítása
A legtöbb felnőtthez hasonlóan a gyerekek is szeretnek autonómak lenni, és úgy érezni, hogy van beleszólásuk, vagy hogy maguk is meghozhatnak döntéseket.
Bizonyára te is észrevetted már, hogy hajlamosak fellázadni a szüleik ellen, ha valamiben segíteni próbálnak nekik. A szülők számára ez gyakran furcsa dolognak tűnik, és nehezen értik meg, miért reagálnak a gyerekek úgy, ahogy.
Ha azonban a gyerek maga akarja megvetni az ágyát, jobb, ha hagyjuk neki, hogy megcsinálja. Hiszen ez a legjobb módja annak, hogy tudassuk velük, hogy képesek lesznek megvalósítani terveiket, és ezáltal autonómabbnak érzik majd magukat.
Erősségeik árnyoldalának megértésének elmulasztása
Minden ember más, természetesen a gyerekek is. Ez azt jelenti, hogy mindannyian különböző készségekkel rendelkezünk: egyesek jobban tudnak összpontosítani, mások inkább intuitívak, mások pedig óvatosabbak, vagy hajlamosak a perfekcionizmusra. Az érmékhez hasonlóan minden képességnek két oldala van. Például az, hogy perfekcionista, jó lehet a munkához, de problémákat okozhat az emberi interakciókban.
Amint ebből a példából látható, egy személy készségkészletének erősségei bizonyos tevékenységekben kiemelkedhetnek. Például egy gyerek, aki perfekcionista az iskolában, nagyon szétszórt lehet otthon.
Elengedhetetlen, hogy soha ne felejtsük el, hogy szülőként meg kell tudnunk különböztetni azt a viselkedést, amelyet a gyermek egy adott pillanatban tanúsít, attól, amilyen a gyermek valójában. Javasoljuk, hogy azonosítsd a nemkívánatos viselkedéseket, hogy kijavítsd azokat, ugyanakkor ne jelezd, hogy a személyiségük nem megfelelő.
Kapcsolódó cikk
5 váratlan személyiségvonás, amelyet szinte senki sem kedvel
Vannak olyan személyiségjegyek, amelyeket tudat alatt próbálunk elkerülni.