Mivel emelkedhet ki a tömegből egy pedagógus?
Ma már nem csupán egy átlagos iskola jut az ember eszébe, ha tanításról van szó. A gyorallas.hu kínálatának sokasága bizonyítja, hogy milyen nagy arányban vannak meghirdetve tanár állások győri iskolákban. Egyre több pedagógus mozdul el lakhelyéről az ország nyugati irányába, és nemcsak abban az esetben, ha beszéli a német nyelvet.
Vajon mi emelheti ki az oktatót a többi hasonló végzettségű és tapasztalattal bíró kollégája közül? Egyértelműen az, ha rendelkezik olyan képességekkel – divatos kifejezéssel élve skillekkel – amelyek gyakorlatiassá, modernné varázsolják a meglévő tudását is. Tehát mindenképpen nyitottnak és innovatívnak kell lennie a sikeres munkakeresés érdekében.
Manapság nem ritka a videós álláspályázat, ami csak először tűnhet ijesztőnek. Kétségtelen, hogy jobb lehetőség élőszóban bemutatkozni, mint írásban. Sokkal inkább megmutathatja magát a jelentkező mind kiállásban, mind megjelenésben és kommunikációban. Itt aztán tényleg meg tudják jeleníteni, hogy mi az, amivel a pályázó kiemelkedőbbé és értékesebbé teheti az adott tantestületet vagy közösséget.
A tanár csak tanít?
Egyértelmű, hogy egy pedagógus nem pusztán a tananyagot tanítja, hanem annál jóval többet nyújt a rábízott tanítványai számára. Ez egyfelől nevelés, akármilyen életkorú is a diák. Biztosan van hatása a személyiségfejlődésére annak, hogy milyen tanárokkal hozza össze a sors az élete folyamán.
Mindannyiunk emlékezetében él legalább egy olyan személy, aki valóban meghatározó jelenléttel bírt az iskolás évek alatt. Ilyesmivel a filmekben is találkozhatunk, gondoljunk csak például a “Carter edző” című filmre, melyben a szigorú kosárladbaedző ráncba szedi a lézengő diákokat.
Az oktató új világképet mutat, befolyásolja az értékrendünket, reményeink szerint pozitív irányban. Szerencsére ma már a múlté, hogy egy friss diplomás tanár lenyomja a kilincset egy adott intézményben, és azt csak a nyugdíjas búcsúztatóját követően engedi el. Egyre több tanár gondolja ezt másképp. Üdvös, ha nyitott a változásra, ha képes felvenni különféle tanítási módszereket a megváltozott trendekhez igazodva.
Az is egyfajta tendencia, hogy csak egy-egy projekt erejéig vállal el új feladatot az oktató, vagy adott helyen csak részmunkaidőben, óraadóként tanít. A hozzáállásával, kreativitásával rendkívül hitelesen léphet fel tanítványai, a szülők, sőt kollégái előtt is. Jó pár intézményvezető azokat a jelölteket célozza meg, akiben látja azt, hogy akár belső tudásmegosztás útján a kollektíva számára is képes újdonsült irányokat mutatni.