Egressy G. Tamás elővette Danny Boyle filmjét (pontosabban Aaron Sorkin forgatókönyvét), amit a tornacsukás, feketegarbós, szakadt farmeros, deres, kopaszodó, Lennon-szemüveges IT-gururól készített.

Az Apple ikonikus figurája, Steve Jobs az ihlető, az ő életéről és drámájáról szól az Ijobs, aki még pár éve mercédesszel furikázott a nyugati parton rendszám nélkül, ami előtt nem vitte el a rák. A rendező-társulatvezető-főszereplő a Bethlen Téri Színházban vitte színre friss darabját. A Spirita Társulat alulról építkező és különböző háttérrel rendelkező alkotók közössége, olyanoké, akiket a színház szeretete tart össze. Színészei és alkotói közt van zenész, kaszkadőr, operaéneklésből kiábrándult, lelkes, ilyen-olyan háttérrel rendelkező fiatal.  

Milyen személyes drámái, sorsfordító pontjai lehettek egy olyan ember életének, aki meghatározta jelenkori, egymástól elhidegült világunkat, a technikai forradalom küszöbén túl, amiben élünk?

Az előadás az életrajzi dráma mögött meghúzódó ellentétre akarja rávilágítani a fényt, ami a munkamániás- és kontrollfüggő karakter szomorú emberi kapcsolatai mögött húzódik.

22831107 10208016144799953 2077879055 O
/ Fotó: Balogh Roland

A színpad padlója fehérre mázolt, a bal hátsó sarokban íróasztal, irodai szék, az asztalon floppy-lemeztartó, mögötte fehér függöny a háttér, a jobb hátsó tér négy fehér lappal tagolt, köztük szürke dobozok. Középen fehér lepellel letakart számítógép. Az előadás bevezető történettel kezdődik. Ez a színpad padlójára vetített szöveg formájában jelenik meg (A Bethlen Téri Szinházban helyet cserélt a nézőtér és a színpad, így jól látszódik minden).  

1984-ben járunk. Steve-en lila zakó virít, zöld nadrág, a ruhája autentikus, hitelesen idézi fel bennem a ’80-as évek esetlenül szabott hangulatát. A padlóra vetített videón garázsban rakják össze az első számítógépet Steve Wozniak-kal (Bárány Gergely), vicces és közvetlen dialógusok tarkítják ezt a videót, ami annyira szerethető, amennyire olcsó technikával készült.

Az az érzésem támad, hogy a karikatúráját látom ezeknek az embereknek, a darab a darabban játék  közvetlen viszonyt teremt a közönséggel.

Shakespeare-t juttatja eszembe. Arra számítok, hogy az előadás – már csak a téma miatt is – tele lesz interaktív elemekkel, de nem. Sajnálom, hogy nem tér vissza a vetítés az előadás során, mert roppant érdekesnek találtam azt a szálat, és az általa életre keltett atmoszférát.  

22812587 10208016144959957 1741643898 O
/ Fotó: Balogh Roland

Nehéz feladatra vállalkozott Egressy G. Tamás mert nemcsak a főszereplője, hanem a szerzője és a rendezője is egyben az előadásnak.

Ettől függetlenül parányi jelét sem mutatja az önfényezésnek, és valójában rendkívül passzol ez az alapfelállás az általa életre hívott irányításmániás Steve Jobs-hoz is.

A dialógusok kerülik az érzelgősséget, tárgyszerűek, és következetesen vannak egymásra építve. Amíg a cselekmény lineáris, az összhatás asszimetrikus, olykor csapongó, nélkülözi a titkot, és a lazaságot. A bölcsek köve – ha van egyáltalán – talán itt van elrejtve Steve Jobs megformálását illetően: Egressy G. Tamás  játéka eleinte óvatos, sokat sejtető,  de úgy tűnik, hogy ravaszul már a következő jeleneteken és a pontos kivitelezésen jár az esze. Ettől egy kicsit felszínessé válik. Természetesen ősbemutatón ülök, érzem a hatalmas munkát, ami a produkció mögött rejlik, drukkolok neki.

22831050 10208016144879955 1956301416 O 1
/ Fotó: Balogh Roland

Személyi titkárnője, „munkabéli élettársa” Joanna Hoffmann (Fodor Boglárka) karaktere is alapjáraton stresszel, és láthatóan meg is akar felelni a rendezővel való jelenléte során, izgul, sokszor hadar, megakad a szövegben. Ugyanakkor ügyesen úgy csavarja a dolgot, hogy ez illeszkedjen a főnökének megfelelni akaró, de mégis irányító nő megformálásába.

Hitelesen hozza a szűz kurvát, fapicsát, aki ismeri a főszereplő minden gyengeségét, de ennek ellenére nem használja fel az ebben rejlő játék lehetőségeket – egyelőre.

A néhol foltos ábrázolás le fog tisztulni.  Fejér Máté vissza-visszatérő riportere viszont már az elejétől fogva a játékra fókuszál, sokszor már megjelenésével komikus atmoszférát teremt. Igaz neki könnyebb dolga van, ugyanazt a hangulatteremtő kíváncsi és idegesítő riportert hozza egész este, aki akkor a legundorítóbb, amikor kedves próbál lenni. A kezdeti bátortalanság után ő is merészebben lépdel már a színpadon, láthatóan tunningolja őt a kacaj a nézőtér felől és a reflektorfény.

A Vincze Erika alakította Chrisann Brennan, Steve Jobs lányának az anyja, akinek  kulcsfontosságú lehetne az Apple-alapító jellemének a megrajzolásában,  sokszor jelzésszerűen járja le a jeleneteket addig a pontig, amikor már lánya felnő, és önmaga is meg tudja keresni az apját. Elgurul a gyógyszer, és a színésznő hangja is magára talál. Kilép árnyékából, és kifejezetten magára vonja a figyelmet jelenlétével. A John Sculley-t alakító Gulyás Ádám a leginkább kiforrott jellem. Tisztában van a szerepével, és láthatóan magáévá tette a rendezői instrukciókat. Játéka pontos, alakítása bátor. Otthonosan járja be a terepet, a nézők közé ül, magabiztossága alapos felkészültséget mutat.

22850067 10208016144919956 762382971 O 1
/ Fotó: Balogh Roland

3 fő részre tagolt az előadás, 3 évszámra – 1984, 1988, 1998. A részeket történetmesélés szövi eggyé, a padlóra vetitett valós eseményeket ismerhetjük meg a Rolling Stones zenéje (Paint it black) kíséretében. A jelenetek visszatérő keretét Steve Jobs és környezetének az aktuális bemutatóra való készülődés apropója adja. Sokunknak ismerősek ezek a szeánszok.  Az előadás elgondolkodtatott. Steve Jobs  a zártkörű rendszerével és a pillanat uralásával prófétai módon meglátja, hogy mi a jövő.

Habár dramaturgiailag következetesen jutunk el 1998-ig, hiányolom személyiségének megformálásából a mélységet és az ok-okozati összefüggések értelmezhető láncolatát.

Azt például, hogy hitelesen megmutassa a lányával való kapcsolatát, akiről bebizonyosodik, hogy kilencvenvalahány százalékban tényleg ő az apa az apasági vizsgálat alapján, hogy feltárja, mi rejtőzik a bosszúvágyó és sohasem felejtő karakter maszkja alatt. A rendezés távolságtartóan megelégszik a felszínes következtetésekkel, sejtelmes utalásokkal, és nem választ oldalt, nem sulykolja belém, hogy mi a jó és a rossz, ezt a közönségre bízza. Ha a rendező szándéka ez volt, akkor a küldetés végrehajtottnak tekinthető.

Az előadásnak, ennek a szünet nélküli 1 óra 40 percnek hirtelen lett vége. Néztem volna még. Abban reménykedtem, hogy eljutunk majd egészen Steve Jobs haláláig. A történet és a remekül megírt darab rengeteg lehetőséget hordoz magában. Habár a makacs, öncélú Steve Jobs személyisége seszinű, mégis elbűvöl az a szimmetria, amelynek tengelyén az előadás létrejött. A színpad szabad használata, a nézőtérbe való beülés, a közönség bevonása nem teremti meg magától a közösséget és az intim atmoszférát.

Ez az előadás sokkal többet lesz képes kihozni magából, amiután beérnek és letisztulnak a kapcsolati szálak, rendszerek, motivációs faktorok a szereplők fejében. Használható, friss alapanyag áll a rendező konyhájának főzőpultján, kiváló receptet is írt hozzá,  bátran fűszerezzen, tegye magáévá a rotyogó ételt! Inspiratív, és becsületre méltó, hogy egy ilyen nagy fejszébe vágta a fejszéjét Egressy G. Tamás. Reped, málik az a fa, de még nem hull ketté.

Steve Jobs: Egressy G. Tamás

Joanna Hoffman: Fodor Boglárka

Steve Wozniak: Bárány Gergely

John Sculley: Gulyás Ádám

Chrisann Brennan: Vincze Erika

Andy Hertzfeld: Kocsis Fülöp Soma

Joel Pforzheimer: Fejér Máté

Aaron Sorkin forgatókönyve alapján írta és rendezte: Egressy G. Tamás

Rendezőasszisztens: Linke Dorottya,  Müller Claudia

Látvány: Galkó Janka

Hang-Fény: Ágoston András

Színpadtechnikai konzultáns: Budai Géza

Ősbemutató: 2017 október 24.

Játszóhely: Bethlen Téri Színház

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.

liszt gluténmentes liszt liszt fajták liszt típusok zabliszt rizsliszt csicseriborsó liszt kókuszliszt

Ezek a gluténmentes lisztek, ha alternatívákat keresel

A legtöbben fehér lisztet vagy teljes kiőrlésű lisztet használnak a főzéshez, sütéshez. Ezek glutént tartalmaznak, amire néhányan allergiásak, de mindannyiunk emésztőrendszere nehezen birkózik meg vele, emellett pedig egyéb negatív mellékhatásai is vannak.