India és az óvszerreklámok – egy igazán rossz húzás

A világ második legnépesebb országa, India, korlátozást vezet be az óvszerreklámokra  úgy tűnik, azok szexuális tartalma miatt.

Egy expornósztár tévékampánya volt, ami kiverte végül is a biztosítékot az indiai kormánynál, mivel az “egészségtelen” cselekedeteket közvetít, ezzel sodorva “veszélybe” a gyerekeket.

Több havi intenzív protestálás után konzervatív részről a kormány több mint 900 tévécsatornán korlátozza majd este 10 és reggel 6 közé az óvszerreklámokat, főként Sunny Leone volt pornószínésznő előző reklámokban való csábító alakítása miatt.

A kormány eddig több születésszabályozással kapcsolatos szolgáltatást segített életre hívni és támogatta a vazektómiát, ezzel a döntéssel pedig elkötelezte magát az egyre csak növekvő népesség összezavarására. A jelenleg 1.3 milliárd lakossal rendelkező ország az elkövetkező tíz évben várhatóan meghaladja majd Kína populációját, ennek ellenére nagyon alacsony az óvszerhasználat. A férfiak mindössze 5 százaléka vallja, hogy használna óvszert  –  de nincsenek jobb helyzetben más fogamzásgátló módok sem. Az ország legnépszerűbb eljárása a női sterilizáció, és a terület a harmadik legfertőzöttebb régió HIV- és Aids-betegek által.

Sex Condoms Colorful
/ Fotó: Typeset

Az óvszeripar felemelkedése a ’60-as évektől kezdődő a szexhez való megváltozott kultúrális hozzáállással járt. Míg a kezdetekkor az óvszerek praktikusságát kiemelendő futottak a reklámok, mára jóval megnőtt az erotikusságuk  –  Bollywood méltán híres színészeivel, mint óvszernagykövetekkel. A bizniszt 10-13 millió rúpia (~ 4 milliárd forint) körülire becsülik.

“A világ második legnépesebb országában, ahol a felvilágosítás a minimum, egy ilyen lépés csak hátrányos következményekkel járhat. Egy érzéketlen döntés, melyben a kormány a klasszikus “ha becsukom a szemem, nem is látom” stratégiát alkalmazza. Azt gondolják, ha betiltják az óvszerreklámokat, a fiatalok nem folytatják majd az erkölcstelennek gondolt viselkedést”

 – mondta Japleen Pasricha, a Feminism in India főszerkesztője a Dazednek, majd így folytatta:

Persze a szexről való felvilágosítás csak egy klikkelésre van, és a fiatalok azt csinálnak úgyis, amit akarnak, figyelmen kívül hagyva, mit gondol a kormány. Ahelyett, hogy a biztonságot szexet, a fogamzás egészséges módjait, a kölcsönös tiszteletet és a méltóságot promotálnák, a kormány nevetséges módszerekhez nyúl, hogy “megvédje” a fiatalokat. Nem támogatjuk ezt a döntést, és folytatni fogjuk a gyermekek és a fiatal felnőttek felvilágosítását a szexuális, és fogamzási egészségük és jogaik tekintetében.

Poonam Muttreja, a Population Foundation of India vezetője szerint egyre több és több ilyen kampánnyal kéne elérnünk az emberekhez, nem kevesebbel. Az óvszerhasználat a kevés olyan fogamzásgátlómódszer egyike, amely megelőzi a HIV fertőzést és a nem kívánt terhességet. És az óvszereknek nincs mellékhatásuk.

Nagyvárosok, mint amilyen Mumbai, teli vannak hatalmas óvszereket promotáló hirdetőtáblákkal, persze a vidék jóval konzervatívabb hozzáállású. A hirdetéseket, amelyeken Sunny Leone szerepelt, eltávolították Gudzsarát államban a tüntetések hatására a Navratri ünnep előtt. Az óvszer szót kivágták több hasonló reklámból, sokból pedig a csókjeleneteket távolították el.

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból