A Jazzékiel zenekar mindig is az a banda volt, aki nem vitte túlzásba a koncertezést. Azonban amikor megjelentettek bármit – EP, nagylemez, koncert –, az mindig popkulturális történés volt.

Már majd’ 20 éve a pályán

A dunaújvárosi banda, a Jazzékiel 2001 áprilisában alakult meg. Az akkor négyfős, 17-18 évesekből álló zenekar átment egy tagcserén, így Hegyi Áron (ének, billentyű) és Jakab Péter (dalszöveg, ének) azok, akik megmaradtak az alapítók közül. A jelenlegi formáció ekképpen néz ki: Hegyi Áron, Jakab Péter, Miklós Milán (basszer, vokál), Szabó László (dob) és Czitrom Ádám (gitár).

Négy évnek kellett eltelnie annak, hogy megjelenjen első kislemezük, a Legenda EP. Ezt követte 2009-ben az első nagylemez, amely cím nélküli, majd a következő, a Holy Shit, amelynek jubileumi turnét is szervezett a Jazzékiel. Nem véletlen, hogy ekkora jelentősége van ennek az albumnak, hiszen innentő datálják magukat.

Az első kislemez és az azt követő első nagylemezt mi már nem igazán vesszük bele a diszkográfiába. Az annyira más volt, meg ezerszer elmondtuk, ugye, azóta, hogy ott gyakorlatilag nevet akartunk változtatni

– mondta Jakab Péter.

Jazzékiel zenekar / Fotó: A zenekar hivatalos Facebook-oldala

Az Önkritika hiánya

Így tehát tőlük szokatlan módon a legnagyobb hazai fesztiválokon, mint a Fishing on Orfűn, Bánkitó Fesztiválon, Művészetek Völgyén és a Fekete Zajon is fellépnek 2019-ben.

Ugyan az Utolsó lemezlovag dalukkal már berobbantak a köztudatba, ám a Holy Shit albumnak köszönhetően vetették meg a lábukat az alternatív szcéna pixésében. A kétezres évek második felének Gödör-centrumú budapesti alternatív közeg egyik legnépszerűbb bandájának számítottak. Érdekesség, hogy egy különleges, század eleji Bibliát megidéző bőrkötéses csomagolásban dobták piacra, amelyet Hegyi Áron álmodott meg. Ez a lemez szakított a korábbi, tőlük megszokott hagyományokkal, így lényegesen komorabb hangvételű dalokat hallhattunk tőlük. Noha a sajtó dicsérte az ambíciójukat, helyenként a régi Quimby-t látták a Holy Shitben.

Miközben az Életről mesél, nem nélkülözi a túlgerjesztett színpadi gesztusokat sem, s noha vannak pillanatok, amikor egészen izgalmas dolgok csillannak meg a szűrt fényben, az (ön)irónia hiányában a végeredmény valahogy mégis inkább komolykodó, mintsem komoly lesz

írta 2009-ben a 24.hu.

Jazzékiel – Kamilla (Official video 2011)

Jazzékiel “Kamilla” (2011) A “Holy Shit” c albumról (Hegyi Jakab) 2009 Hunnia Records Rendezte: Szabó Áron Operatőr: Garai Gábor Díszlet és látvány: Jakab Péter és Szabó Áron Irányító: Horváth Pál Segéd: Szűcs Gyula További szereplők: Gyöngyösi Dóra Erdőhalmi Dóra Nemes Anita Hallgató Edit Nagy Ervin Vágó: Horváth Viktor Utómunka: Kostil

Az önkritika hiányát öt évvel később Jakab maga is megerősítette egy interjúban. Hozzátette, hogy „egy nagy adag gimnazista hozzáállásról” van szó csupán, és fogalmuk sem volt, mit akarnak, és csak „halvány sejtésük” volt, hogyan.

Hasonlóképp felrótta a komolykodást a bandának a Kultblog. Sőt, a koncertek előadásmódját túljátszottnak gondolta Jakab Péter részéről.

Ám a lap megjegyezte, hogy ugyan „okoskodik” a Holy Shit, de „megállás nélkül emlékeztet valamire – és kivételesen nem más zenekarok korábbi munkáira.”

Jazzékiel, aki elfogyott az éjszakázásban

Az első nagylemez a megtáncoltatós, vidám, kicsit jazz, kicsit rap vonalon pörgött szórakoztató frontemberekkel. Ám minden átmenet nélkül a rajongók a Holy Shittel egy kevésbé vidám, modoros és kevésbé befogadóbb színpadi előadásmódot kaptak. Pedig volt kraft a második nagylemezben, hiszen közel másfél évszázados magyar költői hagyományokat ölelt fel.

Megidéződik benne Arany János népies balladái, Ady Endre halálversei is. Arany hatását különösképp a Zichy Mihály illusztrációira rájátszó booklet kiadvány mutatja. Tehát mérhetetlenül figyelnek a tagok az igényességre, minden területen.

Eddig soha nem látott képsorok kerültek elő Ady Endre temetéséről

Nem véletlen, hogy éppen ma, január 29-én tette közzé a Magyar Nemzeti Filmalap – Filmarchívum ezt a felvételt. Ennek oka, hogy pontosan 100 éve temették el Ady Endrét, búcsúzó nemzeti szertartás során. A most beazonosított filmanyag nem csak hosszabb, mint az eddig ismert képsorok, hanem minőségben is hatalmas előrelépést jelent a korábbiakhoz képest.

Ezen melankolikus dalok a koncerteken még erőteljesebben kifejtették hatásukat, és ez Jakab Péter esetében különösen igaz. Mint mondta akkor, megpróbálták nem csak turistáskodni az estéket, hanem megélni. Ám ez áldozattal jár, és így elfogytak az éjszakákban.

Nekem az áldozat az volt, hogy a végére olyan mély depresszióba kerültem, ami miatt lehetetlen volt bármit csinálni közösen. Igazából leszartam az egészet. Iszonyatosan passzívvá váltam. Egy embergyűlölő f_sszá, aki a végén már ki sem mozdul a lesötétített lakásból

mondta Jakab Péter, aki hozzátette, a koncerteket lemondták, dalokat nem írt.

Másokat szeretni, az hinni az Istenben

A hosszú pihenő után a 2015-ös Másokat szeretni, harmadik nagylemezzel tértek vissza. Jakab úgy írta le a lemezt, hogy egy „dög, ami azt az érzést akarja visszaadni, mint amikor valamit nagyon rosszul csinálsz, tudod, hogy innen már nincs vissza, felmegy a vérnyomás, szédülsz és sípol a füled.” Ezen lemezen fiktív szerelmes dalok hallhatók, ám ezek nem nőkhöz, hanem Istenhez szólnak. Jakab azt is elmondta, hogy a Másokat szeretniig mindenkit utáltak, de az új korong után szeretnék megérteni és szeretni másokat is.

Jazzékiel – Másokat szeretni (album trailer)

Jazzékiel új album “Másokat szeretni ” D.o.P.: Kósa Péter Kiadja a Mamazone. Az NKA támogatásával. https://www.facebook.com/jazzekiel www.mamazone.hu

Az album egyik dalrészlete egyébként még a kiadás előtt hallható volt, ráadásul a nívós brit GQ magazinon debütált 2015. január 8-án. London egyik legmenőbb modellügynökségénél, AMCK-nél dolgozó Martin Wanda kereste fel a Jazzékielt, hogy új kampányukhoz felhasználnák valamelyik dalukat. Ám a srácok bemutatták a készülő anyagot, és azonnal megtetszett neki a Régi L████ számuk – tényleg ez a címe.

Az önsorsrontó élet rekonstruálása

Jakab Péter már a beváltott ígéretét, miszerint visszatér az életbe az elfolyt éjszakázásból, megerősítette. Félő volt, hogy újra és újra elfolyik, majd csak többszöri próbálkozás után marad talpon, mint a hiperkarma frontembere, Bérczesi Róbert.

A körülmények mindig fontosak voltak. Ebből dolgozunk. Én nem gondolom, hogy azok az évek, amik mondjuk úgy „elfolytak”, feleslegesek lettek volna. (…) A család természetesen hat erre is: sokkal jobban tudjuk menedzselni az energiáinkat. Ezt lehet fejlődésnek is vagy szellemi megújulásnak is nevezni

mondta egy 2018-as interjúban Jakab.

Jazzékiel zeneakar / Fotó: Wanda Martin

Hozzátette, hogy pontosabban is tudják, mit szeretnének és azt, hogyan, „nincs időnk felesleges körökre”. Tehát a kétezres évek végén fellelhető „gimnazista hozzáállás” tovaszállt, amikor nem tudták, mit akarnak, valamint azt sem, hogyan. Révbe ért a Jazzékiel, tudatosan ülik meg a hazai alternatív zenei szcéna kíméletlen rodeó bikát.

Túlélni a Gödört

A Gödör számos okból meghatározó volt a budapesti alternatív – ha úgy tetszik, underground – közegnek. Olyan volt ez, mint a városon belüli Zöld Pardon. A kétezres években megkérdőjelezhetetlenül virágkorát élte az alter. Ám azóta sok víz lefolyt a Dunán, megszűnt a Gödör, a ZP, a meghatározó zenekar rajongói generációváltáson mentek át.  Ám nem kell keseregni, mert a jelentős bandák még léteznek.

Jazzékiel – Másokat szeretni (szövegvideo)

Jazzékiel – Másokat szeretni D.O.P.: Kósa Péter Kiadja a Mamazone. Az NKA támogatásával 2015 http://www.facebook.com/jazzekiel

A 30Y nemrég adta ki 12. stúdióalbumát ki az (sic!) akit megölelnél címen, valamint a Magashegyi Underground is új lemezzel rukkolt elő. A hiperkarma is szárnyal Bérczesivel, a régen még másodhegedűs Vad Fruttik pedig mára már duplakoncerteket ad – és mondhatni a legnépszerűbbé vált –, mert nem férnek be a rajongók.

Bocskor Bíborka-Tóth Krisztina: „Egy mű akkor él, ha játékba hozzák”

ContextUs: „Manapság szerintem kevés az olyan ember, akinek oda lehet adni egy koncertlemezt” – nyilatkoztad , Bíborka. Hozzátetted, nem érzed értelmét egy következő albumnak. Mi változott? Bocskor Bíborka: Inkább úgy fogalmaznám ezt át, hogy nem sokaknak egyeztethető össze az időbeosztása és ritmusa egy egész lemez végighallgatásával. Ezt egyébként egyre drámaibban látom.

A Subscribe is bejelentette, hogy visszatér hamvaiból. Bár meg kell említeni, hogy a Heaven Street Seven és az Akkezdet Phiai felbomlása máig fájó a rajongóknak. Szóval nem kell félni, túlélték a Gödör megszűnését az alter zenekarok, ami kvázi az alternatív zenei szcéna megtestesítője volt. És a Jazzékiel sem tétlenkedik, ugyanis még tavaly év végén jelentették be az új nagylemez megjelenését. Bár tavaszra időzítették naivan, április elsején Facebook-oldalukon jelezték egy Akvárium-koncertet promozó bejegyzésben, hogy ősszel várható a negyedik stúdiólemez.

No Title

No Description

Mint írták, a cím egyelőre nem született meg, de három új dalt már az említett Akvárium-koncerten eljátszottak – kilenc szám lesz hallható. Addig is például meg kell becsülni a Jazzékiel-turnét, ezzel is kivárva az őszt. Többek között július 12-én, a Bánkitó Fesztiválon megnézhetitek és meghallgathatjátok a bandát.

FRISSÍTÉS:

Cikkünk megjelenésével egy napon jelentette be a zenekar, hogy újra kiadják a Holy Shit lemezt. A korongot nem csak az évforduló indokolta, hanem az is, hogy a CD-verziókat mai napig keresik a rajongók. A Recorder azt írja, hogy a Németh Márton-féle mixen nem változtattak, viszont újramasterelték, amelyért Maczkó Róbert felelt.

A lemez újrakiadását nemcsak az évforduló indokolta, hanem az is, hogy a CD-verziókat a mai napig keresik a rajongók. Az eredeti, Németh Márton-féle mixen nem változtattak, viszont újramasterelték a lemezt: a korábbi Deutch Gábor Anorganik master helyett ezúttal Maczkó Róbert vinylre optimalizálva, a Lovasi András-féle LA Gardensben masterelt újra.

A mai fülünkkel sok mindent másként csinálnánk vagy írnánk, vagy akár le is hagynánk a lemezről, de akkor 23-25 évesen ez volt az első igazi lépés a saját arcunk megtalálása felé”

– fogalmazott a zenekar.