Palya Bea: “Koncert közben átmegyek egy másik világba”

Igazi példakép, őszintesége rengeteg rajongójának ad erőt. Nemrég jelent meg legújabb lemeze Tovább nő címmel, miközben hamarosan újból édesanya lesz. Palya Bea énekesnővel beszélgettünk az elmúlt időszakról és a jövőről.

ContextUs: Ha meghallom a nevedet, egyből a népdal jut az eszembe. Mit jelent számodra az említett műfaj?

Zenei anyanyelv, az érzelmek kifejezésének természetes eszköze. Én a népdalokon tanultam a zenét, és ebben a világban senki addig énekre nem nyitja a torkát, amíg nincs miért: halál, születés, öröm, bánat. Tehát előbb van a léleknek egy kikívánkozó üzenete, és erre kialakul egy zenei nyelv. A zenével való első találkozásnál nekem nagyon jól jött, hogy nem a zene grammatikáját – szolfézst, hangokat – tanultam előbb, hanem megéreztem valamit abból, hogy a dal a lélek nyelve, párbeszédre, érzések kifejezésére való. 

ContextUs: Alkalmazkodnia kell a népzenének a kor kihívásaihoz?

A népzene folyton változik. Alkalmazkodnia nem kell, ezt a folyamatot úgyis az emberek irányítják. A lényeg szerintem inkább az, hogy lehessen használni, közvetítsen dolgokat emberek (vagy emberek és istenek) között. Ilyen értelemben a városi pop is lehet népzene, ha szolgál egy közösséget. 

ContextUs: Ha a népdalokra és népzenére tekintünk, akkor láthatjuk, hogy ezek szimbiózisban vannak a tánccal és elválaszthatatlanok egymástól. Megmozdít Téged a muzsikaszó?

Persze, így nőttem fel. És máig, ha zenét írok, sokszor előbb a lüktetését kezdem el hallani, és hagyom, hogy ez megmozdítson dolgokat a testemben. Én folyton táncolok, a kislányomat is erre szoktattam, és öröm nézni, hogy mennyire élő, mozgékony az egész kis lény. 

"Őszinteség, bátorság, nőiség, játékosság, élettel teliség, kapcsolódás, párbeszéd" / Fotó: Emmer László

ContextUs: Hol talált meg téged a zene? Mikor volt az a pillanat az életedben, amikor rájöttél, hogy te és az ének szorosan összetartoztok?

Elég korán. Imádtam énekelni, aztán ennek hat évesen lett egy medre is, elkerültem a falu hagyományőrző együttesébe, ahol magas színvonalú tánc-és énekoktatás folyt. 

ContextUs: Hogy érzed, mostanra elérted azokat a célokat, amelyeket kitűztél gyerekkorodban? 

Egy részét. Egy része meg csak most jön. És folyton kitűzők új célokat…

ContextUs: Ha egy mondatban össze kellene foglalni, hogy milyen volt a gyermekkorod, mi lenne a válaszod? 

Természetközeli.

ContextUs: Most ünnepelted a 40. születésnapodat, milyen érzések kerítettek hatalmába ezzel kapcsolatban? Fogadalmak, elvárások, remények?

Jó volt, kimentem futni az erdőbe. 

Lassulni szeretnék, többet lenni a szeretteimmel és jobban bízni a világban akkor, amikor az ötleteimet valósítom meg. 

ContextUs: Ha arra kérnélek, hogy meséld el az életedet a „most” pillanatával bezárólag, milyen történetet olvashatnánk?

Egy gyönyörűen fájdalmas mesét, ami tele van humorral, élettel, színekkel, tájakkal. A szenvedélyes főhősnő bukdácsol ugyan néha, de eléri, amit akar.

ContextUs: Sokan szeretnek téged őszinteséged és szókimondóságod miatt. Te melyik tulajdonságaidat kedveled a legjobban?

Ezt a kettőt, főleg az őszinteséget nagyon. Ez vezetett el oda, hogy ma azt csinálom, amit szeretek, és meg is élek belőle. Aztán bírom a humoromat, a kitartásomat, a tanulékonyságomat, hogy képes vagyok változni. 

ContextUs: Jelenleg, ha jól tudom várandós vagy, ezt hogyan éled meg?

Könnyebb valamivel, mert nem először történik. Amúgy meg várom a végét, bármennyire is örülök a babámnak. Testileg én nem szeretem ezt az állapotot, erről írtam is, nagyon sok nő reagált rá pozitívan. De most már kibírom ezt a néhány hetet. 

ContextUs: Lili hogyan viszonyul a kistestvér jöveteléhez?

Várja, imádja, puszilgatja a kishúgát – a hasamon keresztül.

ContextUs: 2011-ben megjelent a Ribizliálom című esszéköteted, mi ihlette ezt a kötetet és miért pont az esszé műfaját választottad?

Az esett jól. Átírtam magam, az életem egy szakaszát lezártam, és erre ez a műfaj tűnt a legjobbnak. Mondjuk időnként átcsaptam novellás hangnembe. Az anyámról szóló fejezet kimondottan ilyen.

ContextUs: Mi az, ami pozitívan hat a kreativitásodra és a munkádra?

Minden tud így hatni, de azért van pár fontos dolog. Jó helyen lakom, közel az erdő, időről időre elutazunk a tengerhez. Ilyenkor kikapcsolok, van időm magamra. Van családom és vannak barátaim, ez is nagyon fontos. 

ContextUs: Mi zajlik benned egy koncert alatt? Át lehet élni újra és újra azt az élményt, ami az adott számot létrehozta?

Át lehet, de mindig más, és ez a szép benne. Olyan zenét csinálok, ami ezt a változékonyságot megengedi, ettől élő az egész. És gyakran érzem azt, hogy koncert közben átmegyek egy másik világba.

ContextUs: Közös koncert Lajkó Félixxel, nyilvános beszélgetés újságírókkal, éneklés gyermekeknek – tudhatjuk meg a weboldaladat olvasva. Tudatosan építed a Palya Bea márkanevet?

Igen, de mindig annak a mentén, ami őszintén feltör belőlem. Gyerekkoncert, Felixszel zenélés, beszélgetés a média embereivel  ̶  ez mind természetesen jön belőlem, szeretem csinálni. 

De abszolút célom az, hogy ez a márka erősödjön, eljusson több emberhez, mégis maradjon nagyon értékközpontú. A magyar az egy pici piac, én meg olcsóbb lenni nem akarok és nem is tudok, a zene sérülne, azt meg minek. De ennyi sok év alatt már felgyűlt a nevem körül csomó minden, egy zeneiség, egy kifejezésmód. Őszinteség, bátorság, nőiség, játékosság, élettel teliség, kapcsolódás, párbeszéd, ezek körülötte a hívószavak. 

Nem beszélve arról, hogy én vagyok az egyik első női énekes-dalszerző itthon, ez is sokat ér. Utat tudtam törni a bozótban. Szerintem nagyon fontos a női hang a zenében is.

Ne csak szexi női énekesek legyenek, akiket a férfiak lihegve csodálnak és kívánnak, hanem a női hang alatt a nők által átélt és dalba foglalt élményeket, gondolatokat értem, ezeknek dalba foglalását, világba kiáltását. Ez puhítja a rendszert. És őszintén szólva a magyar társadalomra  ̶  így a patriarchális magyar zeneiparra is  ̶  ez nagyon ráfér. 

ContextUs: Különböző műfajú dalokat énekelsz, ezek közé tartozik az autentikus cigányzene is. Ha jól tudom, volt miből ihletet meríteni, ugyanis anyai ágon roma származású vagy. Ez előnyt jelentett számodra a dalok megírásához?

Nem éreztem ilyet. Én magam nem cigány kultúrában nőttem fel, de a nagyapám éneklése, meg az, ahogy hallgatott, sokat jelentett nekem. Túlmisztifikálni sem akarom ezt, de eltagadni sem: pont egy vonónyi van bennem, ez adott egy érzékenységet, egy affinitást a zenéhez, a dalíráshoz, de a többit útközben tanultam.

ContextUs: Choli Daróczi József, roma származású költő mondta, hogy a magyarországi romák homlokán két aranypánt fénylik, egyik a magyar, másik a roma identitásukat jelöli. Szerinte mindkettőre szükség van ahhoz, hogy stabil személyisége legyen egy cigány embernek. Számodra mi az a plusz, amit ez az aranypánt jelent?

Ez nagyon szép gondolat, amúgy is nagyon szeretem Cholit. Azonban én nehezen tudok ezekről az aranypántokról beszelni, mert ahogy mondtam, nekem nincs valójában cigány identitásom, inkább mély közelségem van ehhez a kultúrához a gyökereim, a származásom miatt. A magyar identitásomat is a nyelv és a zene jelenti leginkább, közösséghez való tartozás szempontjából inkább a világot, a világban szerte széjjel élő barátaimat és az engem hallgató közönséget tudom érzékelni. Én hidakat tudok csinálni, szóval, zenével, jelenléttel, össze tudok kötni világokat, és a félelmeim ellenére merek kapcsolódni az emberekhez. Ez az én aranypántom. 


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból