Így oltakoznak ők: hogyan áll most az oltási kampány néhány nagyobb országban?

Németországban köztéri hirdetésekkel, Angliában Elton Johnnal, Olaszországban meg katonásan igyekeznek rábírni az embereket, hogy oltassák be magukat. 

Oltási kampány a világ körül: Európai körkép

Ahogyan az elkövetkezendő hónapokban egyre több oltóanyag áll majd rendelkezésünkre, úgy lesz egyre inkább mérhető az a munka, amelyet jelenleg az egyes kormányok a lakosság oltási hajlandóságának növelésére fordít, írja a The Guardian. Érdemes tehát áttekinteni egyes országok oltási kampány stratégiáit, hogyan próbálják rávenni polgáraikat, hogy menjenek el beoltatni magukat, ugyanakkor ne érezzék azt, hogy kötelező az oltás.

brazil oltasi kampany
Brazil oltási kampány plakátja / Fotó: Mauricio Fidalgo

Angliában a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) Elton Johnt és Michael Caine-t kérte fel egy közösségi média kampányhoz, győzzék meg a lakosságot, hogy a vakcina hatékony és biztonságos. Nem árt sietniük, ha szeretnék teljesíteni az ambíciózus célkitűzést, miszerint húsvétig beoltják a felnőtt lakosságot. Noel Brewer, az Észak-Karolina Egyetem professzora szerint az Egyesült Királyság sokat tanult az 1990-es évek végi esetből, amikor egy azóta megcáfolt tanulmány az MMR-oltást tette felelősség az autizmus kialakulásáért.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Olaszországban az Oscar-díjas rendezőt, Giuseppe Tornatorét kérték fel, hogy készítsen kisfilmeket az oltási hajlandóság növeléséhez, amellyel az olaszok nem állnak egyáltalán rosszul. Aztán egy hirtelen kormányváltás elsöpörte a városi terekre tervezett virágos oltóközpontokat és az olasz Müller Cecíliát, aki a kezdetektől irányította a járványügyi védekezést. Most egy katonát neveztek ki a lakossági oltási folyamat felgyorsítása érdekében, amelyet a már meglévő létesítményekben – sportcsarnokokban, katonai központokban, egészségügyi intézményekben – kezdtek el.

Németországban virológusok és egészségügyi dolgozók bevonásával a britekénél sokkal visszafogottabb és tárgyilagosabb tájékoztató oltási kampányt indítottak el. A Németország felhúzza az ingujját elnevezésű kampány a rádióban, a regionális sajtóban és plakátokon fut elsősorban. Kérdés, mennyi értelme van a 25 millió eurós kampánybüdzsé több mint felét kültéri hirdetésekre fordítani akkor, amikor mindenhol azt halljuk, hogy maradjunk otthon, és ne közlekedjünk. Amikor már több vakcina áll rendelkezésre, tervezik, hogy fiataloknak szóló oltási kampányt is indítanak.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Franciaországban nem indult még semmilyen tömeges tájékoztató kampány. Azonban Jean Castex miniszterelnök, Olivier Véran egészségügyi miniszter és Alain Fischer professzor, vagyis „Monsieur Vaccin” heti rendszerességgel tartanak a televízióban sajtótájékoztatót, amelyen beszámolnak az oltási kampány aktuális állásáról, és hogy mikor térnek rá egy-egy újabb csoport oltására. 

Ha a kormány tehetetlen, jönnek a civilek

Amerikában a szövetségi kormány egyelőre felfüggesztette az országos tájékoztató kampányt, amíg nem áll elegendő vakcina rendelkezésükre. Addig is a vakcinaszkeptikus kisebbségi csoportokat igyekeznek meggyőzni az oltás fontosságáról.

Amikor az emberek oltásokhoz való hozzáállásán kívánunk változtatni, akkor fontos, hogy különbséget tegyünk a lakossági tájékoztató kampányok között, amelyek információkat közölnek az oltóanyagokról, és azok között, amelyeknek az oltási hajlandóság növelése a céljuk. Németországban ez utóbbi könnyen visszájára sülhet el. Ugyanakkor, ha nem proaktívan állunk a problémához, akkor félő, hogy az oltásellenesek száma növekszik. A kormányoknak valahogyan egyidejűleg a tudománytagadás ellen is immunizálni kéne a társadalmat

– jelentette ki az oltásszkepticizmus jelenségét kutató Philipp Schmid, az Erfurti Egyetem professzora. 

Azokban az országokban, ahol a vezetők nem foglalkoznak az oltás propagálásával vagy egyenesen bizalmatlanságot keltenek az emberekben, különböző egyéb szervezetek vették kezükbe az irányítást. Brazíliában, ahol a kínai Sinovac vakcinával is oltanak, a trópusok Trumpja, Jair Bolsonaro több alkalommal is kijelentette, hogy nem fogja beoltatni magát, mert a Pfizer vakcinájától krokodillá változhat az ember. Így az első adag oltóanyagot január közepén nem is az ő, hanem São Paulo kormányzójának jelenlétében adták be ünnepélyes keretek között.

Kell az oltás ahhoz, hogy újra kinyithassuk Budapestet!

Legyen vége a bezártságnak, és nyissuk ki együtt Budapestet!Ahhoz, hogy újra kinyissanak az éttermek, a mozik vagy a kávézók, arra van szükség, hogy minél tö...

A kormány cselekvésképtelenségét látva két civil szervezet is elkezdett az oltás mellett kampányolni. A Mindenki a vakcináért elnevezésű kezdeményezést Brazília leggazdagabb asszonya, a milliárdos kereskedő, Luiza Trajano indította el, akiről azt rebesgetik, hogy a következő választáson akár Bolsonaro kihívója is lehet.

A célunk, hogy minden brazilt beoltsunk idén szeptemberig. Nem politizálunk. Nem keresünk felelőst. Azzal foglalkozunk, hogy mindenkihez eljusson a vakcina az országban. Minden elvesztegetett perc többszáz elvesztett életet jelenthet ebben a harcban

– fogalmazott februári kampánynyitó videóüzenetében Trajano.

A Mondj igent az oltásra elnevezésű kampányt a brazil sajtó munkatársai indították, és brazil hírességeket és ismert személyiségeket – színészeket, újságírókat, orvosokat és tudósokat – kértek fel arra, hogy népszerűsítsék a vakcinációt. 


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból